Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وضعیت بازار سنگ آهن طی هفته‌ای که گذشت خوب بود و قیمت هر تن از این ماده خام با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین به ۱۰۷ دلار رسید که بالاترین میزان در ۵ هفته گذشته است. اما باید دید وضعیت بازار در ماه های آینده با تغییر شرایط کنونی به ..

مژده برای فعالان بازار سنگ آهن! اما ...

بورس24 : وضعیت بازار سنگ آهن طی هفته‌ای که گذشت خوب بود و قیمت هر تن از این ماده خام با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین به ۱۰۷ دلار رسید که بالاترین میزان در ۵ هفته گذشته است. در واقع هفته گذشته بیشترین رشد هفتگی قیمت‌ها از اواسط ماه می رخ داد زیرا درباره رشد تقاضا برای فولاد در بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده این ماده خام در جهان یعنی چین، امیدواری هایی پدید آمد.

روز جمعه قیمت هر تن سنگ آهن در بورس دالیان برای تحویل در ماه سپتامبر به ۱۱۲ دلار رسید. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی قیمت ها ۲۹ درصد و در ماه جاری میلادی تاکنون 6.3 درصد افزایش یافته است. قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد برای تحویل ماه آینده در بورس سنگاپور در محدوده ۱۰۳ دلار قرار گرفت. در این بورس نیز قیمت‌ها هفته قبل در مجموع رشد کردند

عواملی که بر بازار سنگ آهن اثر می‌گذارند تغییر نکرده اند به این معنا که پیش‌بینی رشد تقاضا در چین، اختلال در عرضه از برزیل و میزان پایین ذخیره در بنادر چین سه عامل اصلی حمایت کننده از بازار این ماده خام هستند.

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بازگشایی اقتصاد چین آغاز شد و بخش اعظم فعالیت‌های اقتصادی این کشور به حالت عادی بازگشته است. موضوع بعدی مهار شدن کرونا در این کشور است که یک عامل بسیار مهم امیدواری به رونق در اقتصاد است. نکته مهم دیگر پایبندی دولت و بانک مرکزی چین به اجرای برنامه های حمایتی برای حفظ ثبات در اقتصاد است. در ماه‌های اخیر غیر از برنامه هایی که از قبل برای حمایت از اقتصاد وجود داشته است برنامه های متنوع دیگر هم در این زمینه آغاز شده و بدون شک بر آنها افزوده خواهد شد.

گزارش هایی که در دو ماه اخیر از اقتصادی چین منتشر شده نشان می‌دهد شاخص فعالیت‌ها در حال رشد است البته هنوز تا رسیدن به سطح قبل از بحران فاصله وجود دارد. این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و محتوای آنها نشان خواهد داد وضعیت در اقتصاد این کشور به چه شکل بوده است به ویژه گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه دوم اهمیت بالایی دارد.

عرضه سنگ آهن از برزیل به دلایل مختلف کاهش یافته و با آنکه این کاهش قابل ملاحظه نیست اما سبب افت ذخیره سنگ آهن در چین شده است. همچنین نگرانی هایی درباره آینده پدید آورده است. شیوع سریع کرونا در برزیل یک عامل اصلی کاهش تولید سنگ آهن در این کشور است. به باور تحلیل‌گران، بحران کرونا برای مدتی دیگر در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد در نتیجه این عامل همچنان از بازار سنگ آهن حمایت می کند. البته ماه قبل صادرات سنگ آهن از استرالیا هفت درصد افزایش یافت.

سه نکته مهم

درباره افق بازار سنگ آهن دیدگاه‌ها عموما مثبت است البته احتمال رشد سریع قیمت ها زیاد نیست. نکته اول این است که در نهایت بر صادرات سنگ آهن برزیل افزوده خواهد شد در نتیجه یک عامل حمایت کننده بازار حذف می شود. نکته دیگر این است که میزان رشد اقتصادی چین امسال نسبت به سال قبل بسیار پایین تر خواهد بود و نیز رونقی که اکنون مشاهده می شود به برنامه‌های حمایتی دولت وابسته است، برنامه هایی که نمی تواند با همین حجم ادامه پیدا کند. و سومین نکته این است که ضعف در اقتصاد جهان اجازه نمی دهد شرایط اقتصادی در چین خیلی خوب شود.

در ماه های آینده وضعیت اقتصادی چین به تدریج بهتر خواهد شد اما باید تا اوایل سال آینده منتظر بود تا وضعیت اقتصاد جهان نیز بهتر شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در شش ماه اخیر در بندر کینگدائو چین نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24