Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته عملکرد اکثر بازارهای مالی بزرگ مثبت بود اما در ماه گذشته میلادی که به تازگی پایان یافته است شاخص های مالی تحت تاثیر عوامل گوناگون کاهش یافتند. در چند هفته گذشته مهمترین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران، اخبار مربوط ..

تمرکز بر سه عامل موثر بر بازارها؛ خبرها مثبت نیست!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد اکثر بازارهای مالی بزرگ مثبت بود اما در ماه گذشته میلادی که به تازگی پایان یافته است شاخص های مالی تحت تاثیر عوامل گوناگون کاهش یافتند. در چند هفته گذشته مهمترین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران، اخبار مربوط به شیوع سریع ویروس کرونا در ایالات متحده و چند کشور دیگر بوده است. البته روند بازگشایی اقتصادها، برنامه های حمایتی دولت ها و بانک های مرکزی و نتیجه نظرسنجی ها درباره میزان محبوبیت ترامپ و جو بایدن نیز بر رفتار سرمایه‌گذاران تاثیر داشته است.

هفته گذشته خبرهایی که از وضعیت شیوع ویروس کرونا در آمریکا و جهان منتشر شد بسیار نگران کننده بود زیرا تعداد موارد جدید ابتلا به این ویروس به ارقام بی‌سابقه افزایش یافته و با توجه به آن که اقدام جدیدی برای مهار این روند انجام نشده پیش‌بینی می‌شود شرایط همچنان بدتر شود. در هفته پیش‌رو شدت شیوع کرونا موضوع اصلی مورد توجه سرمایه گذاران در بازارهای مختلف خواهد بود. در واقع وضعیت این ویروس عامل تعیین کننده برای فعالیت‌های اقتصادی، بازدهی شرکت‌ها، مصرف شهروندان، سرمایه گذاری شرکت ها و بسیاری از امور دیگر است و طبیعی است که اخبار مربوط به آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین پیشرفت ها در زمینه ساخت واکسن یا دارو برای کرونا به همان اندازه مهم است.

دومین عامل مهم که بر بازارها اثر خواهد گذاشت داده‌ها از اقتصادهای بزرگ است. نشانه هایی از بهتر شدن شرایط نمایان شده که حاصل بازگشایی اقتصادهاست. در بخش‌های خدمات و تولید کارخانه ای، شاخص فعالیت ها در حال افزایش است و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند. اخبار مربوط به بازار کار هم مثبت است. اما سرمایه‌گذاران باید به این موضوع توجه کنند که اگر بحران کرونا مهار نشود شرایط در آینده نمی تواند بهتر شود. از پیش روند بازگشایی اقتصادها در برخی ایالت‌های آمریکا متوقف شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

سومین عامل مهم، گزارش های عملکرد شرکت‌های بورسی است که به تدریج منتشر خواهد شد. این گزارش‌ها به سه ماهه دوم سال جاری میلادی مربوطه است. شاید عملکرد شرکت‌ها منفی بوده اما اکثر تحلیل‌گران معتقدند در سه‌ماهه کنونی شرایط بهتر است البته اگر بحران کرونا شدت پیدا نکند. هفته گذشته بازارهای مالی توانستند اثر اخبار نگران کننده از شیوع ویروس کرونا را از سر بگذراند اما مشخص نیست آیا در هفته پیش رو نیز چنین خواهد شد یا نه. توقف بازگشایی ها و شیوع سریع ویروس در برخی اقتصادهای بزرگ، نگرانی هایی درباره به تعویق افتادن بهبود شرایط اقتصادی پدید آورده است. از پیش نهاد های تحلیلگر از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش های جدید پیش‌بینی خود از عمق رکود اقتصاد جهان را تغییر داده اند به این معنا که حالا آنها معتقدند شرایط بدتر از حدی خواهد بود که تاکنون تصور می شد. با توجه به آنچه بیان شد، جو بازارهای مالی طی روزهای آینده چندان مثبت نخواهد بود.

در هفته پیش‌رو تعدادی گزارش از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت از جمله تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل و وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته. مادام که اخبار مثبت از مهار ویروس کرونا منتشر نشود وضعیت بازار مواد خام از جمله نفت نمی تواند بهتر شود. در بازار نفت، در بخش عرضه برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس در حال اجراست و به احتمال زیاد همچنان اجرا خواهد شد اما وضعیت تقاضا مشخص نیست به این معنا که برای مدتی نسبتاً طولانی شرایط برای رشد پایدار مصرف نفت فراهم نخواهد بود. بازار نفت نیز مانند بازارهای مالی به تحولات در حوزه بحران کرونا بسته است.

تحلیلگران معتقدند این هفته سرمایه گذاران تلاش خواهند کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا، افق اقتصاد جهان را پیش بینی کنند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بحران کرونا هنوز به اوج خود نرسیده و این یک واقعیت تلخ و نگران کننده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24