Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت به پرداخت ملت از زیرمجموعه های بانک ملت است که سهام آن در بورس از ابتدای سال ٩٩ بازدهی حدود ۶٠ درصدی را عاید سهامداران کرده است. بر اساس اعلام هیات مدیره، پرداخت در نظر دارد سرمایه خود را از ١۴۵ میلیارد تومان به ٣٠٠ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته افزایش دهد...

«به پرداخت» سهمی با بهترین پرداخت برای سهامدار

بورس24 : شرکت به پرداخت ملت از زیرمجموعه های بانک ملت است که سهام آن در بورس از ابتدای سال 99 بازدهی حدود 60 درصدی را عاید سهامداران کرده است. بر اساس اعلام هیات مدیره، پرداخت در نظر دارد به منظور جایگزینی سیستم پرداخت سود به روش Pay At The Pump به جای سامانه فعلی Ps و سیاست های کلان شرکت در خصوص افزایش کسب درآمد و توانایی انجام امور جاری، سرمایه خود را از 145 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته افزایش دهد.

بر اساس آخرین داده های اعلام شده از سوی شاپرک (مربوط به اردیبهشت ماه) به پرداخت ملت با در اختیار داشتن 22.26 درصد به لحاظ تعداد تراکنش و 26.49 درصد به لحاظ مبلغ تراکنش، در میان 12 شرکت صنعت پرداخت (PSP) رتبه نخست و به نوعی رهبری گروه را در اختیار دارد. همچنین در حال حاضر پرداخت رتبه نخست این صنعت در خاورمیانه و رتبه پانزدهم را در دنیا به خود اختصاص داده است. با آن که صنعت پرداخت در حال گذار از دوران رشد به دوران بلوغ است و می توان افزایش رقابت ها و به تبع آن کاهش حاشیه سود شرکت ها در طی سالیان اخیر را به وضوح مشاهده کرد؛ با این حال بررسی ها نشان می دهد په پرداخت ملت توانسته علیرغم این رقابت سنگین علاوه بر رشد درآمدها، هزینه های خود را نیز تا حد زیادی کنترل کرده و حاشیه سود خالص و ناخالص خود را نسبت به سال 97 اندکی بهبود بخشد.

بر اساس صورت های مالی سال 98، به پرداخت ملت درآمد عملیاتی معادل 2080 میلیارد تومان داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 27 درصدی همراه شده است. این در حالی است که بهای تمام شده با رشد 26 درصدی نسبت به سال قبل همراه شده که این موضوع حکایت از رشد حاشیه سود ناخالص شرکت از 20.3 درصد در سال 97 به 20.9 درصد در سال 98 دارد. نکته بسیار جالب دیگر آن که هزینه های عمومی و اداری شرکت نسبت به سال قبل نسبتا ثابت بوده که با توجه به رشد تورم حاکم بر سال 98 چنین عملکردی در بین تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس کم نظیر است. این موضوع نشان دهنده اهتمام مدیریت در مهار هزینه هاست. جمع سایر هزینه های شرکت نیز در سال 98 نسبت به سال 97 با رشد حدود 36 درصدی همراه شده که بخش عمده ای از این رشد به هزینه های مالیاتی مربوط است که رشد آنها امری اجتناب ناپذیر است. در مجموع حاصل عملکرد به پرداخت ملت در سال 98 سود حدود 300 میلیارد تومانی بوده که این عدد در مقایسه با سال 97، افزایش 38 درصدی را نشان می دهد

آخرین اطلاعات از عملکرد شرکت در سال 99 نیز به گزارش عملکرد دو ماهه شرکت باز می گردد. بر این اساس به پرداخت ملت در دو ماهه نخست سال جاری درآمدی معادل 393 میلیارد تومان شناسایی کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجه 40 درصدی همراه شده است. بررسی های تفکیکی نشان می دهد این نرخ رشد در هر دو ماه فروردین و اردیبهشت مصداق داشته است. در صورت تعمیم این نرخ به کل سال، به پرداخت ملت می تواند در پایان سال 99 درآمدی قریب به 3000 میلیارد تومان شناسایی نماید که با فرض عدم تغییر در حاشیه سود خالص شرکت، گزارش سود خالص حدود 450 میلیارد تومانی از سوی پرداخت بسیار محتمل است.

با این فروض به پرداخت ملت در حال حاضر نسبت p.e کمتر از 10 واحد دارد که این رقم بسیار کمتر از میانگین نسبت p.e گروه و کل بازار است. لذا افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید برای سهام این شرکت چندان به دور از منطق نیست. اما موضوع مهم تری که برای گروه پرداخت و از جمله به پرداخت ملت به عنوان رهبر گروه بسیار حائز اهمیت است، تغییرات سبک زندگی بسیاری از مردم در ماه های اخیر به دلیل شیوع ویروس کروناست. نتایج برخی بررسی های میدانی نشان می دهد با آغاز شیوع ویروس کرونا استفاده مردم از پول نقد در زندگی روزمره به شدت کاهش یافته و بسیاری استفاده از پرداخت های غیرنقدی را جایگزین استفاده از پول نقد کرده اند. موضوعی که بسیاری بر آن اتفاق نظر دارند آن که حتی با فروکش کردن ویروس کرونا، فرهنگ عدم استفاده از پول نقد برای بسیاری نهادینه شده و این خبری بسیار مبارک برای شرکت های پرداخت است. آنچه مسلم است درآمد شرکت به پرداخت در ماه های بعد از این رهگذر با افزایش قابل توجه همراه خواهد شد که انعکاس آن در گزارشات ماهانه می تواند تداوم روند رشد قیمت سهام آن را فراهم آورد. در این بین تحقق افزایش سرمایه و رقیق شدن سهم می تواند به عنوان محرک و روان کننده معاملات سهام عمل نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24