Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

چقدر از پول بورس صرف تولید و رونق تولید می شود؟ چرا بازار ملک و خودرو از اول سال جاری تاکنون با تکانه های مثبت مواجه شده...؟ هدف از پررونق نگاه داشتن بازار سرمایه چه بود و چقدر با این تارگت مهم فاصله داریم؟ نوشتاری از دکتر ولی نادی قمی خبره بازارهای مالی

خروش نقدینگی در بورس

ولی نادی قمی

در حال حاضر شاهد عدم تعادل جدی در اکثر بازارها هستیم ، به نحوی که سیاست‌گذار با حرکت های گازانبری سعی در کنترل صعود قیمت ها دارد. به نظر می رسد که عدم تعادل ایجاد شده در بازار سرمایه عملا به سایر بازارها سرریز شده است.

در ابتدا، سیاست‌گذار با این تصور که هدایت نقدینگی بی‌ثبات به سمت بازار سرمایه، مانع از بروز عدم تعادل در سایر بازارها می شود، زمینه حضور نقدینگی و عموم مردم را در این بازار تخصصی فراهم کرد اما بازارهای مختلف ظروف مرتبطه هستند و عدم تعادل ایجاد شده در یک بازار دیر یا زود به سایر بازارها منتقل خواهد شد.

با نگاهی به رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران و قیمت اتومبیل تا حدودی می توان به این نتیجه رسید که فعالان و سفته بازان بازار سرمایه که دارای سلایق رفتاری متفاوت و پیچیده هستند با نقد کردن بخشی از پرتفوی خود سعی کرده‌اند که سود حاصل از چند برابر شدن قیمت ها در بازار سهام را در بازارهای رقیب نظیر مسکن و اتومبیل سرمایه‌گذاری نمایند.

البته کارشناسان بسیاری هستند که اعتقادی به وقوع عدم تعادل در بازار سرمایه ندارند و با اشاره به تورم انتظاری بالای ۴۰ درصد برای سال جاری و سال آینده، و غیر واقعی بودن قیمت ارز ، قیمت سهام شرکت ها را یا بر اساس رشد سودآوری و یا بر اساس ارزش جایگزینی کارخانجات ، ارزنده می دانند.دسته دیگری از اقتصاددانان با اشاره به نسبت P/S بالای ۵ و نسبت P/E بالای ۲۰ بازار سهام، و عدم استقبال فعالان بازار از افزایش سرمایه نقدی شرکت ها، هجوم نقدینگی را تنها دلیل رشد قیمت ها در بازار سهام از حدود یکسال قبل تاکنون عنوان می کنند.

نسبت P/S تاریخی همواره بین عدد ۱ تا ۲ بوده است و قرار گرفتن این نماگر زیر عدد یک نشان ورود به بازار و رفتن آن به بالای عدد ۲ نشان از خروج از بازار بوده است.همچنین میانگین P/E تاریخی ۶/۵ بوده است و بازار انحراف با اهمیت از این رقم را همواره اصلاح کرده است ، اما طی یکسال اخیر چنین نشده است.به نظر ایشان اگرچه بازار سهام از سایر بازارها شفاف‌تر است اما ابرتورم موجود در اقتصاد، ناپایداری و تلاطم را افزایش داده و از شفافیت بازار کاسته است به نحوی که بازار سرمایه از اهداف اولیه خود که بازاری شفاف جهت تامین مالی شرکت ها، پروژه ها و کارآفرینان است، دور شده است.

خبره بازارهای مالی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • علی عباسیان
    علی عباسیان

    باید چه کار کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24