Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پول حاصل از بازگشت وام مسکن مهر که قرار بود صرف تامین وام خرید مسکن برای خانه اولی ها شود حالا با پایان عمر پس اندازی صندوق یکم به مشتریان جدید می رسد...

مشتریان جدید اقساط مسکن مهر

بورس24 : پول حاصل از بازگشت وام مسکن مهر که قرار بود صرف تامین وام خرید مسکن برای خانه اولی ها شود حالا با پایان عمر پس اندازی صندوق یکم به مشتریان جدید می رسد.

سال 94 در بحبوحه صحبت درباره آثار تورمی مسکن مهر و زیانی که خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی وارد کرده بود، به یکباره طرحی آلمانی برای توانمندسازی خانه اولی ها در دولت مطرح شد. وزیر وقت راه و شهرسازی با پیش بردن این طرح در بانک مرکزی پیشنهاد راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم برای سپرده گذاری و پس انداز زوج های فاقد مسکن را مطرح کرد. در آن زمان مقاومت در بانک مرکزی مقابل تصویب این طرح زیاد بود چون که اعتبار مالی برای تامین منابع صندوق وجود نداشت. قرار بود سالانه 90 هزار خانه اولی مبلغی میانگین 30 میلیون تومان به ازای هر نفر در این صندوق سپرده گذاری کنند و تقریباً به همین اندازه، دولت منابع در صندوق به شکل وجوه اداره شده سپرده گذاری کند تا بعد از یکسال، به هر خانه اولی دارای افتتاح حساب، معادل دو برابر مبلغ سپرده اش، وام 6 تا 8 درصد پرداخت شود.

خانه اولی ها در تهران باید 40 میلیون تومان سپرده گذاری می کردند تا بعد از 12 ماه 80 میلیون تومان دریافت کنند. مبلغ وام صندوق یکم در شهرهای بزرگ 60 میلیون تومان در ازای سپرده گذاری 30 میلیون تومانی و در شهرهای کوچک نیز 40 میلیون تومان وام در ازای سپرده گذاری 20 میلیون تومانی بود.

خرداد ماه سال 94 سرانجام طرح تشکیل صندوق پس انداز مسکن یکم در بانک مرکزی به تصویب می رسد. منابع کمکی برای تزریق به صندوق، پول حاصل از بازگشت وام های مسکن مهر تعیین شد. منظور از این پول همان اقساطی است که صاحبان واحدهای مسکونی مهر ماهانه در قالب قسط وام به حساب بانک مسکن پرداخت می کنند.

نزدیک به 2 میلیون نفر صاحب مسکن مهر هستند که هر کدام از آنها میانگین 200 هزار تومان قسط در هر ماه برای بازگرداندن وام به بانک مسکن پرداخت می کنند. در سال 94 مقرر شد رقم ماهانه 300 تا 400 میلیارد تومانی که در ازای پرداخت قسط مسکن مهر به حساب بانک مسکن وارد می شود، صرف تعادل بخشی به منابع و مصارف صندوق یکم و بخشی نیز برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر در حال ساخت پرداخت شود.

طی سه سال گذشته سالی متوسط 50 هزار خانه اولی در کشور با کمک وام یکم توانستند خانه دار شوند. البته حدود 300 هزار نفر هنوز هستند که وام خود را از این صندوق هنوز دریافت نکرده اند.

از امسال اما آن منابع کمکی صندوق پس انداز مسکن یکم قرار است به مشتریان جدید (افرادی غیر از خانه اولی) پرداخت شود.

مشتری اول که تسهیلات خرید مسکن از محل بازگشت وام های مسکن مهر به آنها پرداخت می شود بازنشستگان هستند.

دولت تکلیف کرده است بانک مسکن به 40 هزار بازنشسته، هر کدام 40 میلیون تومان وام خرید مسکن 10 ساله پرداخت کند. نرخ سود این وام ها 4 تا 9 درصد تعیین شده است.

مشتری دیگر پول حاصل از اقساط مسکن مهر، سازنده های طرح مسکن ملی هستند.

دولت ساخت یک میلیون و 100 هزار واحد مسکونی در چارچوب طرح مسکن ملی را شروع کرده است. برای ساخت هر واحد مسکونی در این طرح 70 تا 90 میلیون تومان تسهیلات ساخت با نرخ سود 18 درصد پرداخت می شود.

منابعی که این وام ها به پشتوانه آن تامین اعتبار و پرداخت می شود، همان منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر است.

در واقع دولت روحانی که از روز اول مدام به طرح مسکن مهر ایراد می گرفت و خط اعتباری مسکن مهر را تورم زا توصیف می کرد حالا خودش اولا طرحی کاملاً مشابه مسکن مهر را شروع کرده و دوم اینکه از همان خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی به بانک مسکن اختصاص داده بود می خواهد برای پرداخت انواع وام مسکن استفاده کند.

سال 93 با تصویب بانک مرکزی، بازپرداخت خط اعتباری مسکن مهر 10 سال استمهال شد و مقرر شد بعد از 10 سال،‌ عملیات بازگرداندن خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی به مدت 10 سال (تقسیط) صورت بگیرد.

اقتصاددانان حامی تصمیمات دولت روحانی معتقدند خط اعتباری فقط یکبار اثر تورمی خود را بر اقتصاد و پایه پولی می گذارد و بعد از آن اگر دوباره همین خط اعتباری صرف پروژه های دیگر شود، اثر تورمی نخواهد داشت!

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24