Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در حال حاضر دو نیرو با تاثیرات مثبت و منفی بر بازار طلا اعمال می‌شوند و آنچه در نهایت در این بازار رخ خواهد داد به قدرت این دو نیرو وابسته است. نخستین نیرو که سبب فشار بر قیمت‌ها می‌شود تحولات ..

چند نکته برای درک وضعیت بازار طلا و افق آن

بورس24 : امروز آخرین روز معاملاتی ماه می است و در این ماه قیمت طلا حول رقم هزار و ۷۳۰ دلار در هر اونس نوسان کرده است. هفته پیش قیمت‌ها به بالاتر از 1750 دلار هم رسید اما مجموعه‌ای از عوامل سبب شد بازار سقوط کند و قیمت هر اونس فلز زرد به ۱۶۹۰ دلار بازگردد. البته بخشی از این کاهش جبران شده است. با توجه به تحولاتی که در روزهای اخیر در اقتصاد جهان و نیز در روابط چین و آمریکا رخ داده به نظر می رسد افق بازار طلا با آنچه که قبلا تصور می شد تا اندازه‌ای تفاوت دارد.

در حال حاضر دو نیرو با تاثیرات مثبت و منفی بر بازار طلا اعمال می‌شوند و آنچه در نهایت در این بازار رخ خواهد داد به قدرت این دو نیرو وابسته است.

نخستین نیرو که سبب فشار بر قیمت‌ها می‌شود تحولات مثبت در اقتصاد جهان است. روند بازگشایی اقتصادها ادامه یافته و در تمامی ایالت های آمریکا به تدریج محدودیت فعالیت های اقتصادی در حال لغو شدن است. فرماندارها و دولت معتقدند با رعایت دستورالعمل های حفاظتی می توان به زندگی عادی بازگشت در نتیجه شاهد رشد فعالیت های اقتصادی البته به شکل تدریجی هستیم. البته گزارش‌هایی که از شاخص‌های اقتصادی آمریکا و جهان منتشر می‌شود همچنان منفی است. روز گذشته وزارت کار آمریکا اعلام کرد هفته قبل 2 میلیون نفر دیگر متقاضی بیکاری شده اند و تعداد کل متقاضیان بیمه بیکاری از ماه مارس تاکنون به حدود ۴۱ میلیون نفر رسیده است. البته در هفته های اخیر هر هفته تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری کمتر از هفته قبل از آن بوده است.

از سوی دیگر، وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اروپا، آسیا و آمریکا مطلوب نیست اما نکته مهم این است که سرمایه‌گذاران معتقدند آنچه اکنون در حال اعلام شدن است به گذشته مربوط است و در آینده شرایط بهتر خواهد شد. این باور در کنار بازگشایی اقتصاد بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند.

اما نیرویی که به رشد قیمت‌ها کمک کرده است شدت یافتن تنش ها بین چین و آمریکاست. در هفته‌های اخیر بر شدت تنش ها افزوده شده و بسیاری از تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده نیز همین وضعیت وجود خواهد داشت. تنش در روابط چین و آمریکا سبب به تعویق افتادن بهبود شرایط اقتصاد جهانی می‌شود و ممکن است حوادث ناخواسته رخ دهد. گاه سرمایه‌گذاران با انتشار یک گزارش از سوی یک نهاد بین المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول دچار وحشت می‌شوند و قیمت طلا بالا می رود و گاه خبرهای مثبت از پیشرفت در ساخت واکسن برای ویروس کرونا به رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ و کاهش جذابیت طلا منجر می‌شود.

در هفته‌ها و ماه‌های آینده نه تنها اخبار مثبت از بازگشایی اقتصادها منتشر می‌شود و نیز شرکت‌های دارویی پیشرفت‌های خود در ساخت دارو یا واکسن برای ویروس کرونا را به اطلاع همه خواهند رساند بلکه گزارش‌های منفی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی همچنان منتشر خواهد شد که بر جذابیت طلا می افزاید. در ماه های آینده احتمال رشد تقاضای فیزیکی برای طلا زیاد است. به این ترتیب با توجه به آنچه بیان شد انتظار می رود نوسان قیمت طلا در محدوده های کنونی باقی بماند مگر آنکه خبری جدید در زمینه تنش بین چین و آمریکا منتشر شود.

ماه آینده نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و این احتمال وجود دارد که اقدامات جدید برای حمایت از اقتصاد انجام شود. بعید است نرخ های بهره به زیر صفر برده شود. سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا عاملی بسیار موثر بر قیمت طلاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24