Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حسابرس رد می کند؟

نقدی بر گزارش اخیر پالایشی ها / آن ها سود خود را مخفی کردند!!

سید محسن موسوی

صورت های مالی حسابرسی نشده ٩٨ پالایشگاه های تهران ، تبریز ، اصفهان و بندر عباس شب گذشته در سامانه کدال بورس منتشر شد که تقریبا سودشان نسبت به ٩٧ نصف شده است و دلیل آن ذخیره گیری کاهش ارزش موجودی مخازن در اعداد بزرگ بوده که جمع کل پالایشگاه ها رقمی حدود 9000میلیارد تومان می شود.

سهم عمده ارقام آن را پالایشگاه نفت بندر عباس با بیش از ٣٠٠٠ میلیاردتومان ، پالایشگاه نفت اصفهان حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان و سپس پالایشگاه نفت تهران با حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان ذخیره گرفته است. مطابق استاندارد حسابداری اگر ذخیره کاهش ارزش دائمی نباشد نمی توان ذخیره گرفت، لذا در شرایطی که بازار سرمایه آماده پذیرش صندوق قابل معامله پالایشگاه هاست ، شاید موضوع کمی سیاست زده و شتابان پیگیری می شود.

به وضوح پالایشگاه ها برای این که سود تقسیم نکنند ذخیره کاهش ارزش را گرفتند با عنایت به این که صورت های مالی فعلا حسابرسی نشده است و احتمال خیلی زیاد حسابرس رد خواهد کرد و ذخائر را نیز بر می گرداند ولی موضوع اینجاست که از دیشب که موضوع اعلام شده کل صنعت پالایشی صف فروش شده اند و موجب شده بورس امروز منفی شود حال تا زمان حسابرسی حداقل 1ماه موضوع بلاتکلیف خواهد بود.

درصورت عدم تایید حسابرس لطمه به اعتماد مردم خواهد زد. ضمن این که قیمت نفت هم در حال افزایش است به نظر چند نکته قابل تامل وجود دارد.

١- دولت زحمات زیادی در توسعه پالایشگاه ها کشیده نصف شدن سود به صورت تصنعی با ابراز نادرست ذخیره گیری ، زحمات دولت رو کمرنگ می کند.

٢- این موضوع در واقع نوعی دستکاری و تحریف صورت های مالی بوده چرا که با این عمل سود متعلق به کسانی خواهد شد که در ایجاد این سود نقشی نداشته اند به طور مثال الان که سهامدار دولت هست سود کم خواهد شد و وقتی سهام واگذار گردد ، با برگشت این ذخایر تصنعی سود افزایش خواهد یافت. لذا با ذخیره گیری تصنعی و در واقع سوء استفاده از استاندارد حسابداری سود را هموار یا بخوانیم مخفی کردند.

کارشناس بورس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24