Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازار خرده فروشی، جبرانی و بلوکی برای هر سهم جایی ست که معاملات خاص با لحاظ شرایط قیمتی خاص معامله می شود. مثلا ممکن است ١ درصد از سهام شرکت فملی در نماد فملی ٢ معامله شود ...

ادبیات بورسی را بشناسید (بخش سوم)
  • شرکت مادر (هلدینگ) شرکتی است که با سرمایه گذاری در شرکت سرمایه پذیر جهت کسب انتفاع، آن قدر رای کسب می کند که برای کنترل عملیات شرکت، هیئت مدیره را انتخاب کند و یا در انتخاب اعضای هیئت مدیره موثر باشد.
  • ارزشیاب، کارشناس مالی است که دارایی ها و اوراق بهادار موضوع این قانون را مورد ارزشیابی قرار دهد.
  • سبد، مجموعه دارایی های مالی است که از محل وجوه سرمایه گذاران خریداری می شود. تنوع در دارایی ها را می توان با ایجاد یک سبد سهام با کمترین وابستگی سهام تشکیل دهنده به یکدیگر عملی کرد.
  • سهام شناور میزان سهامی ست که سهامداران جهت خرید و فروش موقت معامله می کنند و معمولا در بازار گردش می یابد.
  • حجم مبنا در بازار بورس و فرابورس بر اساس سرمایه و حجم معاملات تعیین می شود و اگر قرار باشد سهمی درصد مثبت یا منفی خود را در قیمت پایانی مشاهده کند باید معادل یک حجم مبنا در حداقل یا حداکثر قیمت معامله شود.
  • قیمت پایانی، از طریق میانگین موزون قیمت های معامله شده در طول بازار بدست می آید و هر چه حجم معاملات در یک قیمت مشخص بیشتر باشد، تمایل برای تغییر قیمت پایانی به سمت آن افزایش خواهد یافت.
  • دامنه نوسانات قیمتی در بورس و فرابورس 5% ودر بازارهای پایه فرابورس بر اساس رنگ بندی (زرد، نارنجی و قرمز) 3 درصد و کمتر نسبت به قیمت روز قبل می باشد.
  • گره معاملاتی پس از چند روز (در حال حاضر 10 روز معاملاتی) صف خرید بدون عرضه یا صف فروش بدون تقاضا با حجم معاملاتی کمتز از حجم مبنا اتفاق می افتد که معمولا نوسان سهم بنا به صلاحدید ناظر با هدف افزایش حجم معاملات و متعادل شدن سهم افزایش می یابد.
  • بازار اولیه جایی است که شرکت یا ناشر اوراق بهادار برای تامین سرمایه مورد نیاز خود به طور مستقیم با مردم ارتباط برقرار می‌کند. در بازار دست‌دوم (بازار ثانویه) سرمایه‌گذار سهام شرکت پذیرفته شده را در بورس اوراق بهادار خرید و فروش می‌کند. عموما بیشتر معاملات در بازار ثانویه رخ می دهد و تحت نماد مثلا فملی یا فملی 1.
  • بازار خرده فروشی، جبرانی و بلوکی برای هر سهم جایی ست که معاملات خاص با لحاظ شرایط قیمتی خاص معامله می شود. مثلا ممکن است 1 درصد از سهام شرکت فملی در نماد فملی 2 معامله شود یا 30 درصد سهام شرکت در نماد فمل4 به صورت بلوکی به فروش برود و این در حالی ست که معاملات خرده فروشی نقدی در نماد فملی 1 به صورت منظم و در بازاری جداگانه در حال انجام است.

پایان فصل اول

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • کیاوش یونسی
    کیاوش یونسی

    بسیار عالی ومورد خوب برای تازه واردین به بورس

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24