Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سال گذشته زمانی که شاخص کل ٢٨٠هزار بود و کمتر کسی از تحلیلگران روند شاخص را صعودی و شارپی می دانست ، برخی کارشناسان شاخص کل را در همان زمان ٣٢٧هزار پیش بینی نمودند و آن هم به صورت شارپی، تا این که این اتفاق افتاد و پیش بینی های ٣٧٨ هزار واحدی نیز کم کم به گوش رسید ، اما هفته پیش شاخص مرز ۱میلیون واحد را فتح کرد. به یاد داریم که چندی پیش افزایش سرمایه های شرکت های خودرو سازی بین ٢٠٠٠ تا ٢۴٠٠درصدی برای ایران خودرو پیش بینی می شد و قیمت سهام ایران خودرو را حداکثر ١۴٠٠تومان پیش بینی می نمودند که عینا این اتفاقات رخ افتاد و بازار چرخشی ١٨٠درجه به سمت صنعت خودرو داشته است.

پیش بینی شاخص ٢٠٠٠٠٠٠ واحدی تا شهریور!!

بورس24 : سال گذشته زمانی که شاخص  کل 280هزار بود و کمتر کسی از تحلیلگران روند شاخص را صعودی و شارپی می دانست ،  برخی کارشناسان شاخص کل را در همان زمان 327هزار پیش بینی نمودند و آن هم به صورت شارپی، تا این که این اتفاق افتاد و پیش بینی های 378 هزار واحدی نیز کم کم به گوش رسید ، اما هفته پیش شاخص مرز ۱میلیون واحد را فتح کرد.

به یاد داریم که چندی پیش افزایش سرمایه های شرکت های خودرو سازی بین 2000 تا 2400درصدی برای ایران خودرو پیش بینی می شد و قیمت سهام ایران خودرو را حداکثر 1400تومان پیش بینی می نمودند که عینا این اتفاقات رخ افتاد و بازار چرخشی 180درجه به سمت صنعت خودرو داشته است.  

با توجه به رشد شاخص کل ، قصد داریم با علیرضا محمد پور عضو هیات مدیره سرمایه گذاری سایپا و کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار سرمایه ایران و آخرین تحولات پیش رو گپ و گفتی داشته باشیم.

به نظر شما در بازار سرمایه چه اتفاقی در حال رخ دادن است و پیش بینی شما از رشد شاخص کل چقدر می باشد؟

به نظر بنده دولتمردان و سیاست گذاران اقتصادی در حال حاضر ، می دانند که راهی جز بازار سرمایه جهت نجات این اقتصاد فلج ندارند و این بازار فقط می تواند سیل ویرانگر نقدینگی در جامعه را مدیریت کند که این اتفاق تقریبا از اواخر سال 98 افتاده و به نظرم تا حدودی هم موفق بودند و موقعیت جبران آن وجود ندارد که بایستی در دولت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند .توجه داشته باشید که رشد شاخص کل یا به عبارتی بازار سرمایه ما مبتنی بر میزان بهره وری و تولید شرکت ها نمی باشد البته در حال حاضر ، چرا که اقتصاد ما اقتصاد مبتنی بر بهره وری نیست. یک اتفاقی در سال های گذشته افتاده است که آثار آن را در حال حاضر در بازار سرمایه شاهد هستیم آن هم تورم و کاهش ارزش پول ملی ما هست و این بازار در حال بالانس این موضوعات هست و این که ما می گوییم بازار حباب است با این توضیحات، بنده آن را کاملا رد می کنم بنابراین به نظرم در حال حاضر ما در حال حرکت به سوی شاخص 2میلیونی هستیم. البته تا شهریور ماه و این عدد 2میلیونی نباید عجیب به نظر برسد چون فقط 100درصد رشد از الان را گفتیم و این اتفاق خواهد افتاد.

در خصوص سهام شرکت های گروه خودویی به نظرتان رشد آن ها را چگونه پیش بینی می کنید؟

سال قبل را بنده ، سال سهام خودرویی ها عنوان کردم، و حالا رشد قیمت سهام را در سال ۹۸  و ابتدای امسال شاهد هستید، دلیلش هم عقب ماندگی شاخص صنعت خودرو نسبت به شاخص کل می باشد،  که به نظر بنده هنوز قیمت سهام شرکت های اصلی خودرویی خیلی با ارزش واقعی خود فاصله دارد که قطعا تا نیمه سال 99 این جبران خواهد شد .  بازار هم این موضوع را درک کرده و به نظرم اتفاقات خیلی خوبی خواهد افتاد.

تغییرات مدیریتی در سازمان بورس را در ابتدای سال چگونه تحلیل می کنید، آیا آثار مثبتی خواهد داشت؟

به نظرم با اجرای سیاست های جدید دولت که قبلا هم گفتم قطعا درست است ، ورود فرد جدید به سازمان بورس الزامی بود که اتفاق افتاد و ما در سازمان بایستی به دنبال نگرش جدید مبتنی بر سیاست های فعلی دولت باشیم که این اتفاق افتاد و به نظرم دکتر قالیباف که خودشان از افراد با تجربه و صاحب نظر در بازار سرمایه هستند، این نگرش را  در لایه های پایینی سازمان تسری بدهند که قطعا تغییرات زیادی را می طلبد و مهم ترین کاری که بایستی سازمان بر روی آن تمرکز کند رفع مشکلات هسته معاملات است که متاسفانه تیم قبلی به جای این که این موضوع را پیش بینی کند و هسته را ارتقا دهند به دنبال آیین نامه های جدید و شبانه برای جلوگیری از رشد شاخص و بازار بودند.

 اقتصاد دان های کهنه کار این روزها خیلی نگران سقوط بازار سرمایه هستند ؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

اقتصاد دان های کهنه کار که اکثرا مسئولیت های خیلی بالایی در 40سال گذشته داشتند و یا حتی در حال حاضر دارند متاسفانه به نظرم خیلی محتاط هستند و این نگاهشان باعث شده که اقتصاد ما در این 40 سال اینگونه رشد نامتوازنی داشته باشه که هر روز افراد جامعه فقیر و فقیرتر شوند. به نظرم  باید میدان را به جوانان بدهند تا این دلهره ها شیرینی بقیه عمرشان را نکاهد. واقعیت این است که باید قبول کنند اگر آن ها موفق بودند و نگاه اقتصادی آن ها درست بود اقتصاد ما به این وضع نمی افتاد. آن ها همیشه نگران اقتصاد ما هستند .به نظرم بازار راه خودش را پیدا کرده و بایستی رشد عمقی داشته باشد.

شما در سال گذشته سهام برخی صنعت ها را با رشد بیشتری پیش بینی می کردید از جمله سهام شرکت های بیمه ای را، امسال فکر می کنید سهام چه گروهی رشد بیشتری خواهد داشت؟

سال گذشته همانطور که گفتیم به دلایل علمی رشد سهام شرکت های بیمه ای را مطرح کردیم و این اتفاق افتاد و موضوع بنیادی بود اما امسال فکر می کنم هم سهام شرکت های صنعت خودرو (سهام شرکت های اصلی و نه قطعه سازها ) و سهام شرکت های غذایی ( به دلیل آزادسازی نرخ ارز و عدم تخصیص ارز 4200 تومانی) رشد بیشتری خواهند داشت، البته سهم هایی که از رشد کمتری برخوردار بودند امسال نیز رشدی هستند.البته  تجدید ارزیابی دارایی سهم هایی که دولت در آن ها سهامدار است ، باید اتفاق بیفتد تا به قیمت واقعی  آن ها را واگذار کند ، این سهم ها از رشد بالایی برخوردار خواهند شد.

در خصوص سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا و روند رشد قیمتی آن را چگونه می بینید؟

 محاسبه ساده است ، در پرتفوی این شرکت سهام شرکت هایی ست ، که یا رشد خوبی داشته و یا انتظار مجدد رشد قیمت  آن ها وجود دارد و بنابراین رشد قیمت این سهم نیز منطقی هست و بازار کاملا درک می کند  و در مقایسه با سهام سایر شرکت های سرمایه گذاری ، به نظرم سهام این شرکت ها هنوز در بازار طرفدار دارد ، اما در کل بازار است که همه چیز را در خصوص سهم مشخص می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24