Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تغییرات ارزش دلار بر بازارهای گوناگون اثرات بزرگ دارد و پیش بینی مسیر حرکت این ارز برای همه مهم است. در هفته های اخیر تغییرات شاخص دلار بزرگ نبوده و به نظر می رسد فعالان بازارهای ارز منتظر هستند تا ابهام ها ..

مسیر مبهم ارزش دلار در آینده؛ حرکت رو به بالا بعید نیست!

بورس24 : از اوایل ماه گذشته میلادی یعنی در چند هفته اخیر شاخص دلار تغییرات بزرگ نداشته و در محدوده ۹۹ تا ۱۰۰ نوسان کرده است. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون مثبت بوده و به دلیل وجود عوامل گوناگون که بر ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر اثر می گذارند پیش بینی تغییرات این شاخص در ماه آینده بسیار دشوار است اما می توان بر مبنای واقعیت‌های موجود حدس هایی مطرح کرد. تغییرات ارزش دلار اهمیت بسیار بالایی دارد و بر بازارهای مختلف اثر می‌گذارد. به همین دلیل تمامی سرمایه گذاران تلاش می کنند از تغییرات ارزش دلار در آینده مطلع شوند.

نخستین عامل موثر بر ارزش دلار، سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکاست. این نهاد ماه مارس یعنی چند هفته پیش دو بار نرخ های بهره را پایین آورد تا از اقتصاد در برابر همه گیری ویروس کرونا حمایت کند. در حال حاضر نرخ های بهره در محدوده صفر تا 0.25 درصد است. در شرایط عادی کاهش نرخ های بهره سبب افت ارزش دلار می شود اما در چند ماه اخیر شرایط عادی نبوده در نتیجه ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر رشد کرده است. روز گذشته جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود ایده کاستن از نرخ های بهره به محدوده های منفی را رد کرد و همین امر سبب رشد ارزش دلار شد.

روز دوشنبه ترامپ بار دیگر از بانک مرکزی خواسته بود نرخ ها را به زیر صفر کاهش دهد. جروم پاول با این اقدام به عنوان ابزار حمایت از اقتصاد مخالف است. البته وی که از طریق وب کم در موسسه اقتصاد بین‌المللی پترسون سخنرانی می‌کرد گفت: "اقتصاد آمریکا با دورانی طولانی ضعف مواجه است. آنچه سرعت بهبود اوضاع را تعیین می‌کند پیشرفت در یافتن دارو یا واکسن برای ویروس کروناست."

دومین عامل بسیار مهم، وضعیت شیوع ویروس کروناست. تعداد مبتلایان به این ویروس همچنان در حال افزایش است و این روند تا وقتی واکسنی پیدا نشود ادامه پیدا خواهد کرد. ممکن است منحنی تعداد مبتلایان تخت یا نزولی شود اما موارد جدید ابتلاها صفر نخواهد شد. و نکته مهم در این میان آن است که دولت‌ها به این نتیجه رسیده اند که نمی‌توان تا زمان مهار کامل ویروس کرونا، اقتصاد را تعطیل نگه داشت در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی به تدریج در حال شروع است و این یعنی ریسک رشد موارد ابتلا در ماه های آینده بسیار بالاست. بدون تردید شدت یافتن بحران همه گیری ویروس کرونا عامل ضعف ارزش دلار است زیرا این شدت یافتن سبب افزایش سیاست‌های حمایتی پولی در آمریکا می‌شود. البته این همه ماجرا نیست.

اگر دلار به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا کند یا ارزش ارزهای دیگر به هر علت کاهش یابد دلار تقویت خواهد شد. پایان ماه مارس شاخص دلار به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسید زیرا وضعیت بازارهای مالی تحت تاثیر بحران کرونا وخیم بود و سرمایه گذاران به سمت دلار حرکت کردند. اکنون شاخص دلار ۳ درصد پایین تر از آن زمان است زیرا بانک مرکزی آمریکا برنامه های پولی بسیار بزرگ را برای حمایت از اقتصاد آغاز کرده است. مشاهده می شود که گاه رفتار بازار چندان قابل توصیف نیست بنابراین بهتر است منتظر بمانیم تا مشخص شود کدام نیرو قدرت بیشتری دارد: نیروی حمایت کننده به دلیل جذابیت دلار در دوران بحرانی کنونی یا نیروی حاصل از اجرای برنامه های انبساطی پولی. ماه آینده میلادی نشست بعدی کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و بدون شک تا آن زمان تحولات بسیار بزرگ در اقتصاد جهان رخ خواهد داد.

سومین عامل موثر بر ارزش دلار، تغییرات ارزش ارزهای معتبر به ویژه یورو و پوند است. بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان نیز تدابیر حمایتی پولی فراگیر اتخاذ کرده اند و نیز وضعیت اقتصاد آنها نگران کننده است بنابراین بر ارزش یورو و پوند هم فشارهای قابل ملاحظه وجود دارد. نرخ های منفی بهره در منطقه یورو فشار شدید بر ارزش یورو وارد می‌کند و یک دلیل پافشاری ترامپ بر منفی شدن نرخ های بهره در آمریکا این است که به باور او بانک مرکزی اروپا با منفی نگه داشتن نرخ های بهره زمینه مزیت رقابتی کالاهای صادراتی اروپا نسبت به کالاهای آمریکایی را فراهم کرده است.

ابهام درباره سرنوشت عوامل موثر بر ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر، پیش بینی آینده را دشوار می کند. سرمایه گذاران تنها می توانند بر تغییرات این عوامل نظارت داشته باشند و بر مبنای انچه روی می دهد تصمیم گیری کنند. دوران کنونی دوران تحولات سریع و رفتارهای گاه غیرمنطقی بازارهاست.

در زیر تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24