Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

طی سه سال و نیم اخیر دونالد ترامپ، سیاست خارجی خود را بر مبنای روابط شخصی با رهبران در کشورهای غیردموکرتیک پایه ریزی کرده و حالا در دوران همه گیری ویروس کرونا، این دیپلماسی تا اندازه زیادی دچار واپاشی ..

گرداب کرونا و سقوط ستون های جهانبینی ترامپ!

بورس24 : طی سه سال و نیم اخیر دونالد ترامپ، سیاست خارجی خود را بر مبنای روابط شخصی با رهبران در کشورهای غیردموکرتیک پایه ریزی کرده و حالا در دوران همه گیری ویروس کرونا، این دیپلماسی تا اندازه زیادی دچار واپاشی شده است. از پیونگ‌یانگ گرفته تا پکن، مسکو و ریاض، ستون های جهانبینی ترامپ در حال سقوط است و نتیجه این روند آن است که ترامپ در ساختار شکننده جهانی خود را تنها می بیند.

در کره شمالی، کیم جونگ اون مدت‌ها ناپدید شده بود و مشخص نبود زنده است یا نه. درباره وضعیت جسمی او گزارش‌های ضد و نقیض متعدد منتشر شده است. قبل از این گزارش ها اعلام شده بود کیم جونگ اون تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته است اما حتی تا همین زمان ترامپ همچنان اعلام می‌کرد روابطی نزدیک و ویژه با رهبر کره شمالی دارد. اواسط ماه گذشته میلادی ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت: "اخیراً یک نامه خیلی دوستانه از او دریافت کردم. فکر می‌کنم روابط خوبی با هم داریم." سپس به ناگهان، مثل موارد دیگر، ادعا کرد اگر با دیکتاتور کره شمالی روابط ویژه برقرار نکرده بود آمریکا الان مشغول جنگ با آن کشور بود. پس از ادعای ترامپ مبنی بر دریافت نامه از اون، وزارت خارجه کره شمالی این ادعا را رد و اعلام کرد: "هیچ نامه‌ای از سوی رهبر کره شمالی برای ترامپ ارسال نشده است."

اما پس از انتشار گزارش‌هایی درباره ناپدید شدن رهبر کره شمالی، ترامپ همچنان ابهام آفرینی می کرد. او دوشنبه هفته پیش در یک کنفرانس خبری ادعا کرد ایده های بسیار خوب درباره وضعیت رهبر کره شمالی دارد اما نمی‌تواند درباره آن صحبت کند. و کمی بعد در همان کنفرانس خبری گفت هیچ کس نمی‌داند که اون کجاست. مذاکرات ترامپ و اون تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده و با توجه به شرایط حاکم بر جهان بعید است تا سال آینده تلاشی برای پیشبرد این مذاکرات انجام شود. محور ترامپ کیم، در بهترین حالت بی معنا و در بدترین حالت، سمی و زیان بار خواهد شد.

از سوی دیگر چین و رئیس جمهوری آن، مشکلات خاص خود را دارند. رئیس جمهوری چین که در داخل کشور به دلیل سوءمدیریت ویروس کرونا مورد انتقاد است حداکثر تلاش خود را می‌کند تا به عنوان یک قدرت جهانی ظهور کند و این اصلا به نفع ترامپ نیست. ترامپ تلاش می‌کند رئیس جمهوری چین را برای مدیریت ضعیف بحران همه گیری ویروس کرونا که او آن را "ویروس چینی" می نامد مقصر جلوه دهد. ماشین پروپاگاندای چین به این موضع گیری ترامپ واکنش نشان داده است. روزنامه چاینا دیلی به نقل از رئیس جمهوری این کشور بر اهمیت استفاده درست از قدرت این کشور در واکنش به ریسک ها و چالش های محیط پیچیده کنونی تاکید کرد. حتی یک بار هم به نام ترامپ اشاره نشد.

به طور همزمان چین مشغول گسترش نفوذ خود در مناطقی است که رهبران آن برای آینده این کشور به عنوان رهبر جهان حیاتی می دانند. جک ما، بنیانگذار شرکت علی بابا مقادیر بسیار زیادی تجهیزات و کالاهای پزشکی مختلف از جمله پانصد دستگاه ونتیلاتور و تجهیزات محافظتی و نیز کیت تست ویروس کرونا برای کشورهای آفریقایی ارسال کرد و رسانه دولتی چین از تمامی مراحل این برنامه گزارش داد. با آنکه برخی اقلام و تجهیزاتی که چین برای اروپا ارسال کرده استاندارد نبود اما چین یک عرضه کننده کالاهای حیاتی پزشکی محسوب می‌شود. در دریای جنوب چین، ناوهای جنگی این کشور از مبارزه نیروی دریایی آمریکا که در آن آبها مستقر هستند با ویروس کرونا بهره می برند.

دیگر دوست نزدیک ترامپ یعنی ولادیمیر پوتین، حداقل در حال حاضر با موانعی در برابر رویای ریاست جمهوری مادام العمر مواجه است. او همه گیری ویروس کرونا را دلیل برگزار نشدن همه پرسی درباره تغییر قانون اساسی اعلام کرده است. این تغییرات به پوتین امکان می دهد همچنان رئیس جمهوری روسیه باقی بماند و حالا ویروس کرونا در روسیه به شدت شیوع پیدا کرده است و پوتین کمتر در انظار دیده می شود. کارشناس موسسه بین المللی صلح می گوید: "اثرگذاری بر آمریکا بخشی از برنامه بلندمدت پوتین برای تضعیف اعتبار ایالات متحده به عنوان یک بازیگر بزرگ در نظام بین المللی است."

در خاورمیانه بن سلمان و پدرش یعنی دو حاکم خودکامه که از دوستان نزدیک ترامپ هستند باید جنگ در یمن را بدون هر گونه پیروزی متوقف می‌کردند. آنها در داخل، اعدام افراد در سنین پایین و مجازات شلاق را در واکنش به خواست عمومی ممنوع کرده اند و خبرگزاری العربیه عربستان از رئیس جمهوری چین به خاطر مهار کرونا ستایش کرده است. در گزارش این رسانه آمده بود چین تنها کشوری است که در مقابله با بحران خوب عمل کرده است. و سیاست های نفتی عربستان لطمات بزرگ به صنعت نفت آمریکا وارد کرده است.

مشاهده می شود که همه گیری ویروس کرونا از جنبه های مختلف اثراتی برای اقتصاد و وضعیت سیاسی آمریکا داشته است. در این میان وضعیت ترامپ بسیار متزلزل است. تقریبا تمامی آنچه که او تا سه ماه پیش دستاوردهای بزرگ دوران ریاست جمهوری اش می نامید از میان رفته است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24