Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بانک تجارت یکی از قدیمی ترین بانک های کشور به شمار می رود که بخش عمده ای از تبادلات اقتصادی در کشور را بر عهده داشته است. سهام این بانک در بورس اوراق بهادار تهران نیز همواره در زمره پربیننده ترین و محبوب ترین سهم ها بوده است. در حال حاضر بانک تجارت سومین بانک بزرگ بورسی به لحاظ ارزش بازار است. معاملات سهام این بانک در هفته های اخیر در بازار سرمایه رکورد های جدید هم به لحاظ قیمتی و به لحاظ ارزشی به ثبت رسانده است. بر این اساس، قیمت (پایانی) بانک تجارت در ابتدای اسفند ماه ۶٠٩ ریال بوده که این رقم در تاریخ سوم اردیبشهت به ١١٩٧ ریال رسیده است. اعداد مورد اشاره حکایت از بازده شیرین بیش از ٩٧ درصدی در حدود ٢ ماه (٣۴ روز معاملاتی) دارد.

بانک تجارت ؛ سهمی رکورد شکن و نقد!!

بورس24 : بانک تجارت یکی از قدیمی ترین بانک های کشور به شمار می رود که بخش عمده ای از تبادلات اقتصادی در کشور را بر عهده داشته است. سهام این بانک در بورس اوراق بهادار تهران نیز همواره در زمره پربیننده ترین و محبوب ترین سهم ها بوده است. در حال حاضر بانک تجارت سومین بانک بزرگ بورسی به لحاظ ارزش بازار است.

معاملات سهام این بانک در هفته های اخیر در بازار سرمایه رکورد های جدید هم به لحاظ قیمتی و به لحاظ ارزشی به ثبت رسانده است. بر این اساس، قیمت (پایانی) بانک تجارت در ابتدای اسفند ماه 609 ریال بوده که این رقم در تاریخ سوم اردیبشهت به 1197 ریال رسیده است. اعداد مورد اشاره حکایت از بازده شیرین بیش از 97 درصدی در حدود 2 ماه (34 روز معاملاتی) دارد.

همچنین بر اساس تاریخچه معاملات، میانگین حجم معاملات وتجارت در دو ماهه اخیر بالای یک میلیارد ورقه سهم در روز بوده که بانک تجارت را به یکی از نقدشونده ترین سهام در بازار سرمایه تبدیل کرده است. وتجارت با ثبت حجم معاملات بالای 2 میلیارد ورقه در روز حد نصاب جدیدی در تاریخ بورس از خود برجای گذاشت به گونه ای که موجب اختلال در هسته مرکزی معاملات شد.

دلایل متعددی می توان برای رشد قیمت سهام بانک تجارت در دو ماهه گذشته می توان برشمرد.

هر چند صورت های مالی سال 98 بانک تجارت هنوز اعلام نشده است اما گزارشات ماهانه و همچنین شفاف سازی های این بانک بر روی سایت کدال می تواند تصویر نسبتا واضحی از عملکرد آن در ماه های اخیر به نمایش گذارد. بر اساس گزارشات ماهانه تراز عملیاتی بانک (اسپرد میان نرخ سود تسهیلات و سپرده ها) در سه ماهه پایانی سال به نحو تحسین بر انگیزی مثبت شده که می تواند وزن درآمدهای مشاع را در عملکرد بانک سنگین تر نماید.

بر اساس داده ها جمع درآمدهای حاصل از تسهیلات اعطا شده از سوی بانک در سال 98، رقمی بالغ بر 19 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال قبل از آن با رشد حدود 19 درصدی همراه شده است. در سوی مقابل سود اعطایی به سپرده گذاران در این دوره به عدد 16.8 هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد نیز نسبت به سال 97 با رشد 17 درصدی مواجه بوده است. با تکیه بر این اعداد، تراز عملیاتی وتجارت در سال 98 رقم 2.4 میلیارد تومان بوده که نسبت به تراز سال 97 بهبود عملکرد 40 درصدی را نشان می دهد. این موضوعات حاکی از آن است که وتجارت موفق شده علیرغم شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب اقتصادی در سال 98، اسپرد عملیاتی خود را تا حد قابل قبولی بهبود بخشد.

سود و وجه التزام فعالیت های غیرمشاع بانک دومین منبع درآمدی در این حوزه است که پیش بینی می شود که در سه ماهه پایانی با جهش قابل توجه همراه شود. با توجه به شناسایی سود سهام بخشی از شرکت های سرمایه پذیر بانک در سه ماهه چهارم سال و جهش سودآوری این شرکت ها در سال 98، رشد قابل توجه در این رقم بسیار محتمل است. علاوه بر این، بانک تجارت در سه ماهه های پایانی سال اقدام به فروش قسمت عمده ای از سهام خود در شرکت لیزینگ ایران و بخشی از سهام خود در شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم نموده است. همچنین در اسفندماه وتجارت اقدام به واگذاری سهام شرکت خورشید درخشان هشتم توس نمود که بر اساس اطلاعات منتشر شده، بانک می تواند تنها از این محل سودی معادل 850 میلیارد تومان شناسایی نماید. این موضوع نیز موجبات رشد بیش از پیش درآمد سرمایه گذاری ها را فراهم می آورد.

در بخش هزینه ها نیز هر چند اطلاعات خاصی از عملکرد سه ماهه پایانی وجود ندارد ، اما تعمیم عملکرد نه ماهه به سالانه می تواند موجبات کاهش زیان بانک را فراهم آورد.

با توجه به ارقام مورد اشاره به ویژه در زمینه بهبود تراز، سود سهام دریافتی و درآمد فروش سهام، می توان گفت بانک تجارت در ماه های پایانی بخش عمده ای از زیان خود در ماه های ابتدایی سال را پوشش داده و می تواند در 12 ماهه زیان حداقلی (و یا حتی سود) گزارش نماید. لذا رسیدن بانک به رقمی بالاتر از قیمت های اسمی، گام نخست در واقعی سازی ارزش بازار وتجارت است. با این حال به نظر می رسد تشکیل صفوف میلیاردی برای خرید تجارت چندان بی دلیل نیست و علیرغم رشد قیمتی قابل توجه، تشکیل صف های مشابه در روز های آینده نیز محتمل است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24