Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تاثیر مثبت حضور ابر شرکتی همچون شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بازار سرمایه براهل فن و هر کسی که الفبای اقتصاد و سرمایه گذاری را می داند، پوشیده نیست...

اهمیت بورسی شدن «شستا»

کمال صدیقی

تاثیر مثبت حضور ابر شرکتی همچون شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بازار سرمایه براهل فن و هر کسی که الفبای اقتصاد و سرمایه گذاری را می داند، پوشیده نیست. بزرگترین هلدینگ چند رشته ای کشور با سرمایه 80.000 میلیارد ریال و با نماد شستا و با مجموعه ای مدیران جوان، خوش فکر و خلاق خود بایستی ضمن برخورداری از مزایای بازارسرمایه نقش بیشتری را در اقتصاد کشور ایفا نماید.

الف)مزایای ورود شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان:

1-با توجه به حجم عرضه اولیه(10درصد) این حرکت می تواند به جمع آوری سرمایه های جزیی و پراکنده و انباشت آن برای تجهیز منابع مالی شرکت کمک نماید.

2-هدایت و بکارگیری پس اندازها در امر تولید.

3-کمک کننده به کنترل حجم پول، نقدینگی و تورم از طریق انتشار سهام.

4-می تواند تخصیص مطلوب منابع را ایجاد کند.

5-باعث رشد تولید ناخالص ملی و اشتغال می شود و کمک به حفظ تعادل اقتصادی کشور خواهد کرد.

6-توزیع عادلانه ثروت از طریق گسترش مالکیت عمومی و ایجاد احساس مشارکت عمومی می کند.

7- باعث افزایش درجه نقدینگی ثروت افراد می گردد.

8- عمق بخشیدن و بزرگ کردن بازار سرمایه: شرکت های بزرگ چراغ راهنمای بازار سرمایه هستند. عمق کم بازار سرمایه و ظرف کوچک آن برای سیل خروشان پول های ورودی به تورم روز افزون قیمت ها منجر می شود برای افزایش حجم بازار لازم است که شرکت های بزرگ مانند شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی وارد بورس شوند.

ب)مزایای بازار سرمایه برای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی"شستا":

1- بازار سرمایه باعث ارتقاء و شفافیت شستا خواهد شد.

از دیگر مزیت های پذیرفته شدن شرکت ها در بورس می تواند به این نکته اشاره کرد که به هر شرکتی اجازه عرضه سهام در بورس داده نمی شود و شرکت ها باید دارای شرایط ویژه ای باشند. برای مثال شرکت ها باید سهامی عام باشند، طی سه سال گذشته سودآور باشند، مدت مشخصی از زمان فعالیت آن ها گذشته و عملکرد قابل قبولی داشته باشند، حداقل سرمایه مشخص داشته باشند و...

چنین شرایطی باعث اعتماد بیشتر سرمایه گذاران به شرکت های فعال در بورس می شود این اعتماد است که باعث تعامل سرمایه گذاران به خرید سهام آن شرکت در بورس و به دنبال آن توسعه و ارتقاء شرکت های بورسی می شود. به علاوه چون شرکت های بورسی در مقابل بقیه شرکت ها از شفافیت و عملکرد بهتری برخوردارند نهادهای وام دهنده مانند بانک ها نیز این شرکت ها را در اولویت قرار می دهند.

شرکت های بورسی با توجه با به معیارها و فرایندهای پذیرش و خرید و فروش سهام آن ها و در نتیجه تغییر در ترکیب سهامداران اعتبار داخلی و بین المللی پیدا می کنند. ارزیابی دائمی عملکرد شرکت در بازار و حساسیت فعالان بازار بورسی نسبت به فعالیت ها و برنامه های شرکت ضمیمه ساز افزایش اعتبار و شفافیت است.

2- بازار سرمایه باعث نظارت همگانی و عمومی در شستا خواهد شد:

یکی از مزیت هایی که به صورت غیر مستقیم برای شرکت ها در بورس ایجاد می شود کسب اعتبار و وجهه مثبت می باشد که به دلیل عبور از فیلترهای نظارتی برای شرکت مدنظر به وجود می آید و طبیعتا موجب به وجود آمدن منافع غیر ملموس برای شرکت های مدنظر می شود.

3- بازار سرمایه امکان تامین منابع مالی مناسب را برای شستا ایجاد می کند:

شرکت ها برای گسترش فعالیت خود به منابع مالی جدید نیاز دارند این منابع مالی معمولا از طریق استقراض از بانک یا از طریق عرضه سهام تامین می شود.

تامین مالی از طریق استقراض مشکلات زیادی دارد اما مزیت پذیرفته شدن شرکت ها در بورس تامین مالی از طریق عرضه سهام را فراهم می کند. در این روش کافی است شرکت در بورس پذیرفته شود و برای سرمایه گذاران نیز عملکرد و آینده قابل قبولی داشته باشد در این صورت با عرضه سهام جدید شرکت مذکور در بورس این سهام به سرعت به فروش رسیده و تامین مالی مورد نیاز انجام می شود. شرکت نه تنها اقساطی را پرداخت نمی کند بلکه شرکایی به نام سهامداران جدید دارد که در سود و زیان آن شریک می شوند.

4- بازار سرمایه باعث مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری در شستا خواهد شد:

با توجه به اینکه تصمیم سازان یک شرکت بورسی توسط سهامداران آن در مجمع عمومی که سهامداران جهت انتخاب اعضا هیات مدیره دعوت شده اند صورت می گیرد قطعا در تصمیم گیری سهامداران دخیل هستند البته این بستگی به میزان سهامی است که در بورس عرضه می شود.

5- بازار سرمایه باعث ارتقاء عملکرد و توسعه مدیریت خواهد شد:

ورود شستا به بورس موجب می شود که مردم با پرداخت نقدینگی در منافع شستا شریک شوند و از آنجا که مسئولان باید در مجامع به مردم توضیح دهند و پاسخگو باشند ابن روند باعث ارتقاء عملکرد و توسعه خواهد شد.

6- بازار سرمایه باعث برخورداری "شستا" از معافیت های مالیاتی خواهد شد.

7-بازار سرمایه باعث تبیین چشم انداز فعالیت "شستا" در آینده و ارزیابی عملکرد آن خواهد شد.

8- بازار سرمایه باعث افزایش اعتبار داخلی و بین المللی "شستا" به منظور برخوردار شدن شرکت از مزایا و وثیقه گذاری سهام شرکت در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

9- بازار سرمایه باعث تعیین ارزش بازار بر اساس قانون عرضه و تقاضا تا زمانی که نام شرکت در تابلوی بورس درج شده است، می شود.

10- بازار سرمایه موبات انتشار اوراق مشارکت را بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی برای "شستا" ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24