Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دو روز پایانی هفته گذشته شاهد افت قابل ملاحظه قیمت طلا بودیم و این کاهش سبب منفی شدن عملکرد هفتگی بازار شد. به نظر می رسد برخی تحولات سبب شده جذابیت طلا برای سرمایه گذاران ..

بروز نشانه های خطر در بازار طلا؛ تکلیف ما با این بازار چیست؟

بورس24 : قیمت طلا هفته گذشته افت حدود ۲ درصدی را تجربه کرد و این در حالی بود که شاخص دلار کاهش یافت. عامل اصلی افت قیمت طلا در دو روز پایانی هفته قبل، اظهار نظرهای ترامپ درباره آماده بودن شرایط برای شروع تدریجی فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا بود که بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود و سبب کاهش جذابیت طلا شد. در واقع هفته قبل دو عامل مهم بر قیمت طلا اثر گذاشتند. عامل نخست تلاش های ترامپ برای لغو محدودیت فعالیت های اقتصادی در آمریکا بود.

ترامپ روز پنجشنبه برنامه‌ای برای این منظور ارائه کرد که شامل توصیه‌هایی درباره نحوه شروع تدریجی فعالیت‌های اقتصادی است. برخی تحلیلگران معتقدند از ماه آینده میلادی در برخی ایالت ها شرایط برای عمل به این توصیه ها فراهم خواهد شد البته داده ها از وضعیت شیوع ویروس کرونا اهمیت بالایی دارد. تعداد مبتلایان به این ویروس در آمریکا همچنان در حال افزایش است اما رشد این موارد کند شده است. ترامپ ادعا کرده اوج بحران در آمریکا به پایان رسیده و می‌توان به سمت عادی شدن وضعیت حرکت کرد.

عامل دوم خبری بود که درباره اثربخشی یک دارو بر مبتلایان به ویروس کرونا منتشر شد. داروی شرکت گیلید ساینسز به شکل آزمایشی روی آن دسته از مبتلایان به ویروس کرونا که علایم شدید داشتند امتحان شد و نتایج به دست آمده امیدبخش بوده است. این یک خبر مثبت بود که سبب افزایش امیدواری سرمایه گذاران درباره درمان این بیماری شد. ده ها گروه تحقیقاتی در سرتاسر جهان مشغول تحقیق برای ساخت واکسن یا دارویی برای ویروس کرونا هستند و حالا سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده اند که این تلاش ها به زودی نتیجه خواهد داد و می‌توان روی بهبود شرایط اقتصادی و رشد بازده شرکت های بورسی حساب کرد.

ریسک پذیری در حال افزایش است اما ممکن است این هیجان ها تا اندازه‌ای غیرمنطقی باشد زیرا واقعیت آن است که تغییری در وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا و جهان ایجاد نشده و حداقل تا سه ماهه چهارم سال جاری میلادی نیز اوضاع خوب نخواهد شد. قرار است از محدودیت فعالیت های اقتصادی در آمریکا و چند کشور اروپایی کاسته شود اما با نگاه به شاخص‌های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ کاملاً مشخص است که شرایط تا چه حد نگران کننده است. این به معنای مهیا بودن شرایط برای رشد قیمت طلا است.

از سوی دیگر تزریق هزاران میلیارد دلار نقدینگی از سوی بانک‌های مرکزی به اقتصادها یک عامل مهم برای رشد قیمت طلاست. بدین ترتیب سرمایه‌گذاران در بازار طلا نباید تصور کنند قیمت طلا سقوط خواهد کرد. البته جو بازارهای مالی فعلا کمی مثبت شده و این احتمال وجود دارد که در هفته پیش رو فشار بر قیمت طلا ادامه پیدا کند. در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران پیش بینی کردند که قیمت طلا افزایش خواهد گرفت اما تحلیلگران نظر قاطعی در این زمینه نداشتند.

در هفته پیش‌رو مجموعه‌ای از گزارش‌ها از اقتصادهای اروپایی و اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد که به احتمال زیاد محتوای آن ها منفی است زیرا این گزارش ها به هفته ها اخیر مربوط است. یکی از گزارش‌هایی که بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد گزارش وزارت کار آمریکاست. در ۴ هفته قبل از هفته گذشته ۲۲ میلیون نفر در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند و پیش‌بینی شده در هفته گذشته نیز میلیون ها نفر دیگر در چنین وضعیتی قرار گرفته اند.

این یک نمونه از وضعیت اقتصاد آمریکا تحت تاثیر همه گیری ویروس کروناست. وضعیت در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ نیز نگران کننده است و در آینده قابل پیش‌بینی همچنان به این شکل خواهد بود. بر مبنای آنچه بیان شد جهت‌گیری کلی قیمت طلا صعودی است اما گاه ممکن است شاهد افت قیمت‌ها باشیم. عملکرد بازار طلا در سال جاری میلادی کاملاً مثبت بوده و انتظار می‌رود این عملکرد مثبت ادامه پیدا کند. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد می کند و اگر چنین شود فشارهایی بر قیمت طلا وارد می شود. تحلیلگران معتقدند سطح حمایت بعدی قیمت طلا 1650 دلار در هر اونس است. تغییرات شاخص های مالی در بورس های بزرگ یک عامل دیگر است که بر قیمت طلا اثر می گذارد. در هفته های اخیر گاه جهت حرکت شاخص های مالی و قیمت طلا یکسان و گاه متضاد بوده است. اگر شاهد رشد شدید شاخص های مالی باشیم احتمالا سرمایه گذاران در بازار طلا سرمایه خود را از این بازار خارج می کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمد عباس نژاد
    محمد عباس نژاد

    مظلب خوبی بود ولی هیچ اشاره ای به تصمیم گیریfederal reserve و FOMC نشد که با افزایش و کاهش نرخ بهره وری سیاستهای کلی طلا رو مشخص میکنند.

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24