Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وضعیت اقتصاد جهان در سه ماهه کنونی و احتمالا سه ماه بعد از آن رضایت بخش نیست اما اخبار متنوع از تغییر شرایط به گوش می رسد. تحولات در مصرف مواد خام و دیدگاه فعالان بازار می تواند زمینه را برای ...

کم کم برای رشد قیمت ها آماده شویم؟

بورس24 : تازه‌ترین آمارها از وضعیت صادرات و واردات چین نشان می دهد در ماه گذشته میلادی، تغییرات بزرگی در واردات مواد خام این کشور به وجود نیامده است و این در حالی است که انتظار می‌رفت تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد چین سبب افت شدید واردات شود. اما گزارش واردات این کشور نشان دهنده تفاوت های این کشور با دیگر کشورهاست نه یک الگو یا نشانه از بهبود شرایط اقتصاد جهان.

واردات نفت خام چین ماه گذشته یعنی دورانی که بخش اعظم اقتصاد این کشور تعطیل بود 9.68 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4.5 درصد بالاتر و کمی پایین‌تر از متوسط دو ماه قبل از آن یعنی 10.47 میلیون بشکه بوده است. آنچه باعث می شود آمار و ارقام واردات چین در ماه گذشته عجیب باشد این است که در گزارش‌های متعدد پیش‌بینی شده بود تقاضای این کشور برای نفت ماه قبل ۴ میلیون بشکه پایین آمده است.

آنچه تحلیلگران و مفسران نادیده گرفته بودند این بود که تقاضا برای نفت خام شامل مصرف و ذخیره سازی است. با آن که بدون شک مصرف نفت چین طی ماه قبل به شدت کاهش یافته زیرا اقتصاد تعطیل بوده اما مشخص است که چین نفت خام را جهت ذخیره سازی وارد کرده است. و افت شدید قیمت‌ها فرصتی طلایی برای این کشور بوده تا میزانی بالا نفت بخرد. در مجموع واردات نفت خام چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط روزانه 10.2 میلیون بشکه بوده که ۵ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

این بدان معنا نیست که شیوع ویروس کرونا هیچ تاثیری بر تقاضای چین برای نفت نداشته است بلکه به این معناست که بزرگ ترین واردکننده نفت در جهان همچنان برای ذخیره نفت تمایل و توانایی دارد. اما نباید تصور کرد دیگر کشورهای جهان نیز در شرایطی مشابه قرار دارند. کشورهای دیگر از لحاظ جدول زمانی همه گیری کرونا ۴ تا ۶ هفته از چین عقب هستند. با آنکه آمریکا و اروپا هم می‌توانند بر ذخایر استراتژیک نفت خود بیفزایند اما آنها قادر نیستند به میزانی که چین در ماه گذشته نفت ذخیره کرده است این ماده خام را ذخیره کنند.

طبق تخمین ها، در سه ماهه کنونی میزان کاهش تقاضا برای نفت در جهان ۳۰ میلیون بشکه در روز یا ۳۰ درصد کل تقاضای جهانی است و این بدان معناست که اقدام مصرف کنندگان بزرگ برای ذخیره سازی نفت نمی تواند به بالا رفتن قیمت ها کمک کند زیرا بازار همچنان با مازاد عظیم عرضه مواجه خواهد بود. ماه قبل صرفاً واردات نفت چین بالا باقی نماند بلکه واردات سنگ آهن، ذغال سنگ و مس به چین نیز تقریباً هیچ تاثیری از بحران کرونا نپذیرفته است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، ماه قبل چین حدود ۸۶ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که تنها 0.6 درصد پایین‌تر از رقم مربوط به مارس سال گذشته است. همچنین در سه ماهه نخست امسال واردات سنگ آهن چین نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد افزایش یافته است. می‌توان به این نتیجه رسید که تقاضای چین برای مواد خام از بحران کرونا تاثیر نپذیرفته است. ماه قبل چین 27.8 میلیون تن زغالسنگ وارد کرده که 18.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل بیشتر است. واردات زغالسنگ چین در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد بالاتر بود. این رشد حاصل تقاضای به تعویق افتاده از پایان سال قبل است. ماه قبل واردات مس چین نیز در مقیاس سالانه رشد کرد.

در مجموع، تصویری که واردات مواد خام از سوی چین به نمایش گذاشته این است که این کشور با دیگر کشورهای جهان تفاوت دارد زیرا تاکنون بخش های تولید کارخانه ای، ساخت و ساز، تولید صنعتی و ... این کشور توانسته یک ماه یا بیشتر تعطیلی اقتصاد را تحمل کند. اما شرایط کلی اقتصاد جهان یک عامل مهم تهدید برای بازار مواد خام محسوب می شود. صندوق بین‌المللی پول روز گذشته اعلام کرد رکودی که در اثر همه گیری ویروس کرونا در جهان رخ داده شدیدترین رکود از دهه ۱۹۳۰ است. برای ماه های آینده شرایط اقتصاد جهان منفی خواهد بود و فعلا مشخص نیست میزان زیان های حاصل از این همه گیری چقدر است.

بر مبنای آنچه بیان شده می توان انتظار داشت پس از مهار این ویروس شرایط برای بازار مواد خام بسیار بهتر از حالا باشد. و از سه ماهه سوم امسال که به تدریج فعالیت های اقتصادی از سر گرفته می شود رشد قیمت ها آغاز خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24