Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سه ماهه دوم سال جاری میلادی را در حالی آغاز می کنیم که انتظار می رود در این فصل نیز نوسان در شاخص های مالی بزرگ باقی بماند. اما رویدادهای دو هفته اخیر در جهان نشان می دهد شرایط می تواند تغییر کند و در این میان یک دسته از سرمایه گذاران ...

کم کم برای تنظیم ترکیب سبد دارایی ها آماده شوید!

بورس24 : سه ماهه دوم سال جاری میلادی را در حالی آغاز می کنیم که انتظار می رود در این فصل نیز نوسان در شاخص های مالی بزرگ باقی بماند. بازارهای مالی در سه ماهه نخست امسال در وضعیت بسیار بد قرار داشتند و شاخص ها به شدت سقوط کردند. در بورس آمریکا شاخص متوسط صنعتی داوجونز در سه ماهه اول بدترین عملکرد فصل نخست سال خود را تجربه کرد و در بورس های دیگر نیز شرایط عموما بسیار منفی بود. ابتدای سال جاری میلادی شاخص داوجونز در محدوده 29 هزار واحد قرار داشت اما روز گذشته رقم این شاخص 22 هزار واحد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

در فصل اول امسال مهم ترین عاملی بر بازارها اثر گذاشت و اثر آن در ماه های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد شیوع ویروس کرونا از چین به تقریباً تمامی کشورهای جهان است. با آنکه شیوع این ویروس در شرق آسیا تقریبا مهار شده اما در اروپا و آمریکا با سرعت ادامه دارد و بر همین مبنا اقدامات محدودکننده برای مقابله با این روند در حال اجراست و افزایش پیدا خواهد کرد در نتیجه طی هفته‌های آینده ضعف در اقتصادهای اروپایی و آمریکا بیشتر خواهد شد. این بدان معناست که احتمال افت بیش از پیش شاخص های مالی در بورس های بزرگ وجود دارد.

به نظر می‌رسد فصل کنونی، اوج بحران کرونا در اروپا و آمریکاست. نهادهای تحلیل‌گر معتقدند طی سه ماه آینده اقدامات مهارکننده ویروس کرونا سبب می‌شود روند افزایش مبتلایان کند شود و اوج بحران از سر بگذرد. در اکثر پیش بینی هایی که درباره میزان خسارت‌های بحران کنونی مطرح شده سه ماهه کنونی دوره اوج قلمداد شده است. این دوره همچنین زمان اجرای برنامه‌های حمایتی دولت ها و بانک های مرکزی برای جبران خسارت‌های بحران کروناست. برخی کارشناسان معتقدند بهبود شرایط از نیمه دوم سال جاری آغاز می‌شود و می‌توان امیدوار بود در نیمه دوم سال روندهای منفی نیمه نخست به سرعت معکوس شود.

بانک های بزرگ از جمله بانک های گلدمن ساکس و جی پی مورگان در گزارش های جدید تخمین‌هایی درباره افق بازار کار و میزان کاهش حجم اقتصاد آمریکا مطرح کرده اند. در حال حاضر دیدگاه همه نهادهای تحلیلگر درباره وضعیت اقتصادی منفی است اما همه امیدوار هستند این شرایط کوتاه مدت باشد و بخش بزرگی از زیان ها با سرعت جبران شود.

اقتصاددان های فدرال رزرو سنت لوئیس می‌گویند در دوره بحران کرونا ۴۷ میلیون شغل در آمریکا از دست خواهد رفت و این به معنای افزایش نرخ بیکاری به بالاتر از ۳۲ درصد است. در حال حاضر ۶۷ میلیون آمریکایی در شغل‌های مشغول کار هستند که در معرض از میان رفتن است. از پیش میلیون‌ها شغل از بین رفته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. البته به این دلیل که در تخمین های موجود، اثرات برنامه‌های حمایتی دولت در نظر گرفته نشده احتمال آنکه آنچه رخ خواهد داد تا این اندازه نگران کننده نباشد زیاد است.

در این برنامه بزرگ، به شرکت‌ها برای اخراج نکردن کارکنان خود کمک مالی می شود و نیز دوره دریافت بیمه بیکاری طولانی‌تر خواهد بود. هفته پیش بسته حمایتی 2000 میلیارد دلاری پیشنهاد شده از سوی دولت آمریکا به تصویب کنگره رسید و اجرای آن آغاز شده است. از پیش شرایط بازار کار وخیم شده است. دو هفته قبل 3.3 میلیون نفر متقاضی جدید بیمه بیکاری بودند و اقتصاددانان پیش‌بینی کردند هفته گذشته 2.6 میلیون نفر دیگر به این تعداد افزوده شده است. روز جمعه وضعیت بازار کار آمریکا در ماه گذشته (مارس) مشخص می‌شود.

همان طور که گفته شد این امید وجود دارد که پس از بحران کنونی وضعیت اقتصاد آمریکا و جهان به سرعت بهبود یابد. رکودی که اکنون در اقتصاد آمریکا و جهان مشاهده می شود یک رکود عادی نیست و علت آن، توقف عمدی فعالیت های اقتصادی برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست. با رفع عامل یاد شده می‌توان انتظار داشت شرایط به سرعت بهبود یابد.

در برخی بازارها بویژه بازار نفت عوامل متعدد سبب ضعف شدید شده است. قیمت نفت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به شدت کاهش یافته و با توجه به شرایط کنونی نمی توان انتظار داشت در سه ماهه دوم تغییرات بزرگ در قیمت ها بوجود آید. جنگ قیمت بین روسیه و عربستان، کاهش شدید تقاضا به دلیل توقف فعالیت های اقتصادی در جهان و پیش بینی رکود، عوامل اصلی سقوط قیمت ها در سه ماه اخیر هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران در بازارهای مختلف می توانند روی بهبود شرایط در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی حساب کنند در نتیجه نگاه بلندمدت برای کسب سود در بازار ضروری است. البته حتی قبل از شیوع ویروس کرونا تحلیلگران معتقد بودند عوامل گوناگون سبب می شود امسال نرخ رشد اقتصادهای بزرگ پایین تر از سال قبل باشد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24