Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آیا قیمت پایانی سه نماد را یکی می کنند تا قیمت متعادل شود یا این بورس تارگت های جدیدتری را هم در می نوردد؟ گفت و گو با معاون بورس انرژی...

سرنوشت سهام بورس انرژی چه می شود؟

بورس24 :  سهام بورس انرژی می تازد ؛ بدون تفاوت به نرخ نفت و شاید برخی واقعیت های اقتصادی.شرکت بورس انرژی که به نظر می رسد چندان از 10 هزار تومانی شدن ارزش سهم حقیقی ها راضی نیست اخیرا یک اطلاعیه شفاف سازی را منتشر کرد که واقعیت هایی در آن گوشزد شده بود.

اما سهم همچنان صف خرید است و جلو می رود.

سهام بورس انرژی مدت هاست که از یک عارضه مهم رنج می برد و آن چند نرخی بودن این سهم است ، به طوری که ارزش سهم انرژی 3 به عنوان سهم حقیقی ها با انرژی 1 به عنوان سهم حقوقی ها هزار درصد فرق دارد.

مدت ها پیش به بورس انرژی و سازمان بورس پیشنهاد شد که قیمت پایانی سهام سه نماد انرژی یک ، دو و سه را یکی کند و محدودیت هایی که اجازه نمی دهد هیچ شخص حقیقی و حقوقی بیش از 2.5 درصد سهم داشته باشد را همچنان کنترل نماید ، لکن با تجمیع قیمت همه نمادها در یک نماد ( اتفاق موفقی که برای شرکت بورس اوراق بهادار تهران رخ داد) نرخ سهم را متعادل کند و بدون شک اگر این اقدام عملیاتی می شد الان شاهد بورس انرژی حدود 11 هزار تومانی نبودیم.اما حالا حقوقی ها حاضر به فروش سهم 1000 تومانی نیستند و حقیقی ها هم در حدود 11 هزار تومان خریدار ؛ در حالی که اگر قیمت پایانی سهم مثل شرکت بورس تجمیع می شد نرخ می توانست در عددهایی پائین تر متعادل شود.

خبرنگار بورس24 از معاون اجرایی بورس انرژی درباره آخرین وضعیت چهارمین بورس فعال در کشور سوالاتی را پرسیده است...

کاهش قیمت نفت چه میزان برحجم و ارزش  معاملات نفت و فرآورده های در بورس انرژی ایران تاثیر دارد؟

در سال ۹۸ جدا از نفت خام که در حجم پایینی معامله شد تعدادی از فرآورده های اصلی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید و همچنین بقیه فراورده های هیدروکربوری و حلال ها عمده معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص دادند که قیمت جهانی نفت روی این ها اثر دارد. چون قیمتی که برای عرضه تعیین می شود از قیمت نفت متأثر است. بر همین اساس با توجه به کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت که در روزهای پایانی سال به ۲۷ دلار رسید و در روزهای ابتدایی سال به پایین تر از این ارقام هم رسید در صورتی که این قیمت تثبیت شود و یا کاهش آن ادامه دار باشد ارزش معاملات بازار فرآورده های هیدروکربوری را تحت تأثیر قرار می دهد و ارزش معاملات را با فرض  حجم فعلی کم می کند. به تبع این که ارزش معاملات کاهش پیدا کند می تواند روی کارمزدها نیز اثر گذار باشد.

۷۱ درصد کارمزدهای دریافتی در سال ۹۸ مربوط به معاملات فراورده های هیدروکربوری بوده است که ۳۰ درصد مربوط به معاملات در رینگ داخلی و ۴۱ درصد مربوط به رینگ بین المللی  و محموله هایی است که به صورت صادراتی عرضه می شود و این ها به قیمت نفت حساسیت دارند.در حقیقت بخش عمده درآمدهای عملیاتی بورس انرژی را معاملات  بازار فیزیکی به خود اختصاص داده است.

پیش بینی شما برای قیمت جهانی نفت چیست؟

طبق برخی از گزارش های منتشر شده توسط تحلیل گرهای بین المللی در رسانه ها، با توجه به این که تقاضای جهانی نفت به خاطر کرونا کاهش پیدا کرده چشم انداز مثبتی از قیمت نفت در چند ماه آینده پیش بینی نشده است‌

 به ارزش معاملات فیزیکی بورس انرژی اشاره شد آیا معاملات دیگری نیز داریم؟

بازار معاملات فرآورده های هیدروکربوری در بازار فیزیکی است اما بازار  مشتقه هم داریم که در آن اوراق سلف منتشر می شود که قیمت نفت تاثیر چندانی روی آن ندارد .

سوال  دیگر در مورد قیمت سهام بورس انرژی ایران است  به نظر میرسد با توجه به فاصله قیمتی در نمادهای انرژی، قیمت ها در بعضی از بخش ها حباب گونه رشد کرده است به هر حال سهم شناور آزاد بالایی ندارد و این موضوع قیمت سهم را غیر واقعی می کند نظر شما چیست؟

سهم بورس انرژی ایران به خاطر محدودیت های اساسنامه ای در ۳ نماد معاملاتی قابل معامله است. متأسفانه برخی از خریداران حقیقی به این نکته دقت نمی کنند و در تحلیل های خود صرفاً به آن ۱۲۵ میلیون سهمی که در نماد انرژی3 است بسنده می کنند و آن را مبنای بسیاری از محاسبات درآمدی و قیمتی قرار می دهند در حالی که واقعیت این نیست‌. این شرکت ۶۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و همه تحلیل ها باید به نسبت همین سرمایه بررسی شود. نکته ای که از تمام سهامداران در شفاف سازی های مکرر خواسته ایم، این است که به صورت های مالی شرکت مراجعه کنند و در خصوص درآمدهای شرکت چیزی را که در صورت های مالی افشا شده است را معیار محاسبات و تحلیل های خود قرار دهند. متأسفانه اتفاقی که در خصوص سهم بورس انرژی و برخی دیگر از سهم ها می تواند افتاده باشد این است که گروهی از افراد از طریق کانال های تلگرامی و گروه های سیگنال فروش با دادن اطلاعات اشتباه و تحلیل های غلط و اخبار فیک و دروغ در خصوص یک سهم سهامداران را اغوا می کنند و تارگت های غیرواقعی را برای سهم معرفی می کنند که فضایی رویایی برای آن ها بسازند و سهم خود را بفروشند و به نحوی افراد را فریب دهند. خوشبختانه با پیگیری های زیادی که از طرف ما و فرابورس ایران انجام شده با برخی از کانال ها برخورد شد و برای برخی نیز پرونده تخلف در حال تشکیل است تا از طریق مراجع ذیربط با افراد سوء استفاده گر برخورد شود.

توصیه  خاصی دارید؟

اثر عوامل بنیادی بر درآمدهای شرکت و تکیه کردن بر تحلیل های بنیادی برای خرید و فروش سهم بسیار امر مهمی است و از همه سهامداران خواهش می کنیم در این زمینه وقت بگذارند و به این نکات توجه کنند. عمده اخبار یا تحلیل هایی که حول محور سهم ما در شبکه های مجازی منتشر می شود اخبار غیر واقعی است و ما آن ها را رد می کنیم. تمام اطلاعات این سهم در کدال منتشر می شود. بورس انرژی ایران یکی از شفاف ترین شرکت های بازار است که هر روز حجم و ارزش معاملات آن در سایت قابل مشاهده و قابل ارزیابی و محاسبه است و سهامداران باید با این اطلاعات تصمیم گیری کنند نه آن چه که در برخی شبکه های مجازی به دروغ و با هدف فریب سهامداران منتشر می شود.

موضوع فاصله قیمتی سه نماد  و به نوعی رسیدن قیمت های آن ها به هم چگونه امکان پذیر است. همان اتفاقی که در بورس کالا و بورس تهران رخ داده است.

در خصوص این که ما ۳ نماد هستیم باید بگویم در سال ۹۷ کانون کارگزاران یک پیشنهاد مطرح کرد که این نمادها در ۳ بورس کشور اعم از بورس انرژی، بورس کالا و بورس تهران ادغام شوند که این موضوع بررسی شد و چون در حیطه اختیارات هیئت مدیره و شورای عالی بورس است. اما تصمیم جدیدی در خصوص ادغام نمادها گرفته نشد

به نظر می رسد علاوه بر دلیلی که گفته شد مهم ترین دلیلی که باعث افزایش قیمت سهم شد حقیقی ها نیستند. اگر حقوقی ها بازارگردان باشند و سهم را خرید و فروش کنند اگر سهم نقد شوندگی داشته باشد قیمت رشد نمی کند و این امری طبیعی است. به نظر من مهم ترین تأثیر تغییر اساسنامه این است که می تواند نقد شوندگی سهم را افزایش دهد. خیلی از بازیگران سهم که حقوقی هستند تماشاگر نباشند و به نقد شوندگی سهم کمک کنند.

همان طور که گفتم این یک محدودیت اساسنامه ای است که بخاطر رعایت موضوع نصاب سهامداری هر یک از گروه های ذینفع در بورس ها اتخاذ شده است تا هر گروه فقط با همگروه های خود امکان معامله داشته باشد.

این شرکت به زودی پذیرش و وارد بورس می شود؟

این شرکت درخواست پذیرش خود را ارائه کرده و در حال طی کردن فرآیند پذیرش است.

با توجه به این که می خواهد وارد بورس شود باید قیمت های پایانی نمادها به هم نزدیک باشد چیزی شبیه بورس کالا و خود بورس .

زمانی که پذیرش انجام شد باید دید سیاست شرکت بورس چیست.

بعد از ورود به بورس امکان تغییر در اساسنامه وجود دارد؟

اینکه گروه های سهامداری بتوانند در یک گروه دیگر مورد معامله قرار بگیرند در اختیارات ما نیست و این امر با موافقت سازمان بورس می تواند اتفاق بیفتد. اما این که در بورس روی قیمت چه اتفاقی می افتد؛ اگر شرکت پذیرش شود ما را تحت نظارت های بیشتری قرار می دهد و الزامات بیشتری را برای رعایت قوانین و مقررات و دستورالعمل ها بر ما حاکم می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24