Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در سه روز اخیر شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد قابل ملاحظه داشته اند و یک دلیل این رشد، امیدواری به پایان بحران و جبران زیان هاست. خبرهایی که از وضعیت شاخص های اقتصاد آمریکا و جهان منتشر شده منفی است اما سرمایه گذاران باید ..

برای سونامی اخبار منفی آماده باشید اما انتهای تونل روشن است

بورس24 : روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان رشد کردند و این رشد حاصل امیدواری به اثرگذاری مثبت سیاست‌های حمایتی دولت و بانک مرکزی آمریکا بود. اما گزارشی که دیروز از سوی وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل منتشر شد سرمایه‌گذاران را متعجب کرد. در این گزارش آمده بود هفته گذشته تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری به سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر افزایش یافته است.

برخی اقتصاددانان ها چنین رقمی را پیش‌بینی کرده بودند اما اعلام آن سبب هراس شدید سرمایه‌گذاران شد. این باور وجود دارد که این نخستین گزارش با چنین محتوایی از تعداد زیادی گزارش منفی از بازار کار و شاخص های اقتصادی است که در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد. در واقع به نظر می رسد این گزارش جزء نخستین نشانه های وحشت آور از اثر بحران شیوع ویروس کرونا در جهان و ایالات متحده است و باید برای سونامی خبرهای منفی در آینده آماده بود.

تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری یک شاخص مهم برای اقتصاددان‌هاست زیرا رشد تدریجی آن از بروز رکود در آینده یا حداقل کاهش نرخ رشد اقتصاد حکایت می کند. اما هرگز در آمریکا چنین کاهش ناگهانی در فعالیت‌های اقتصادی رخ نداده بود. در دو هفته اخیر در تعداد زیادی از ایالت‌های این کشور از مردم خواسته شده در خانه بمانند. شرکت ها و کارخانه ها تعطیل شده اند و بخش های مهم اقتصاد فعالیت خود را متوقف کرده اند.

درباره دو موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد: موضوع اول رشد سریع تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا طی هفته های آینده و موضوع دوم انتشار خبرهای منفی بیشتر از شاخص‌های اقتصادی آمریکا و جهان است. در یک هفته اخیر موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان به سرعت افزایش یافته و این روند تا به اوج رسیدن موارد یاد شده ادامه خواهد داشت. هر چه زمان اوج دیرتر فرابرسد زیان حاصل از این بحران به اقتصاد آمریکا بیشتر خواهد بود. اقتصاددان ها پیش‌بینی کرده اند اقتصاد این کشور با یک اختلال بی‌سابقه و شدید مواجه خواهد شد زیرا فعالیت های اقتصادی عموماً متوقف شده است. در بدترین حالت، اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری که هفته آینده شروع می‌شود ۲۰ تا ۳۰ درصد کوچک خواهد شد.

همچنین انتظار می‌رود ۱۰ میلیون نفر به طور موقت بیکار شوند زیرا در بسیاری از ایالت ها به مردم دستور داده شده در خانه بمانند. شغل های بخش خدمات بیشترین لطمه را از وضعیت کنونی متحمل شده‌اند زیرا فروشگاه ها، رستوران ها و .. تعطیل هستند اما به تدریج در بخش تولید کارخانه ای نیز شاهد کاهش شدید فرصت‌های شغلی خواهیم بود.

در حال حاضر تمامی اقتصاددان ها معتقدند حداکثر در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی رشد اقتصاد از سر گرفته خواهد شد و وضعیت زندگی مردم و کسب و کارها به حالت عادی باز می گردد. از سوی دیگر بسته حمایتی ۲ هزار میلیارد دلاری دولت آمریکا که امروز در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب خواهد شد می‌تواند تا اندازه زیادی زیان‌های کاهش تولید ناخالص داخلی را جبران کند البته تمامی این پیش بینی ها با فرض مهار شدن ویروس کرونا در سه ماهه دوم امسال مطرح شده است یعنی مقامات دولت و اقتصاددان ها امیدوارند در هفته های آینده اوج بحران فرا برسد و در سه ماهه سوم به تدریج شرایط بهتر شود.

اما اگر این پیش‌بینی تحقق پیدا نکند باید هزینه های بالاتری برای جبران خسارت های حاصل از بحران کرونا انجام شود. در این میان برخی کارشناسان می گویند شاخص های مالی به کف خود نزدیک شده اند و اصلاحی که تحت تاثیر بحران کنونی باید در بورس ها رح می داد به پایان خود نزدیک شده است.

امروز در بورس های بزرگ اروپا شاخص ها کمی کاهش یافته اند و انتظار می رود در بورس آمریکا نیز چنین وضعیتی مشاهده شود. جو حاکم بر بازارها منفی است. عملکرد بازارهای مالی در هفته های اخیر در مجموع بسیار منفی بوده و این وضعیت نمی تواند در آینده نزدیک بهبود یابد. تمامی بازارها از این بحران تاثیر پذیرفته اند و اکنون همه مطمئن هستند اقتصاد جهان یا در رکود است یا بزودی در رکود فروخواهد رفت. و نکته مهم این است که ویروس کرونا زمان بهبود شرایط را تعیین خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24