Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : تسهیلات ساخت مسکن در سال ٩٩ با تصویب مجموعه ای از سیاست های اعتباری مختص تامین مالی بخش مسکن و ساختمان به شکل چشمگیر افزایش پیدا کرد. براساس مصوبه ای که هفته آخر اسفند سال ٩٧ در شبکه بانکی کشور نهایی شد، بعد از پایان تعطیلات نوروز ٩٩ و احتمالاً از ابتدای اردیبهشت سال جدید، تسهیلات ساخت مسکن پرداختی توسط بانک مسکن به کلیه سازندگان و تولیدکنندگان مسکن با سقف جدید پرداخت خواهد شد...

وام ساخت مسکن افزایش پیدا کرد

بورس24 : تسهیلات ساخت مسکن در سال 99 با تصویب مجموعه ای از سیاست های اعتباری مختص تامین مالی بخش مسکن و ساختمان به شکل چشمگیر افزایش پیدا کرد.

براساس مصوبه ای که هفته آخر اسفند سال 97 در شبکه بانکی کشور نهایی شد، بعد از پایان تعطیلات نوروز 99 و احتمالاً از ابتدای اردیبهشت سال جدید، تسهیلات ساخت مسکن پرداختی توسط بانک مسکن به کلیه سازندگان و تولیدکنندگان مسکن با سقف جدید پرداخت خواهد شد.

سقف جدید تسهیلات ساخت مسکن برحسب اینکه چه سازنده ای متقاضی دریافت آن باشد و با چه مدلی ساخت و ساز انجام می دهد متفاوت تعیین شده است. همچنین سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سال 99 همچون وام خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور با ارقام متفاوت پرداخت می شود.

در سال جدید و بعد از ابلاغ مصوبه شبکه بانکی به شعب بانک مسکن، چنانچه سازندگان مسکن برای دریافت تسهیلات ساخت بخواهند از اوراق استفاده کنند در تهران می توانند 100 میلیون تومان به ازای ساخت هر واحد مسکونی دریافت کنند. در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر جمعیت نیز سقف این تسهیلات 80 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در سایر مناطق شهری این نوع تسهیلات ساخت تا سقف 60 میلیون تومان پرداخت می شود.

علت تعیین عبارت سقف تسهیلات برای تعیین مبلغ ریالی وام ساخت مسکن آن است که میزان وام بانکی پرداختی توسط بانک باید حداکثر معادل 80 درصد هزینه ساخت مسکن باشد. کارشناس بانکی بعد از تشکیل پرونده درخواست سازنده برای دریافت تسهیلات، اقدام به بازدید محل ساخت و ساز و بررسی و بازرسی پروژه ساختمانی او می کند تا هزینه ساخت هر مترمربع را برآورد کند. به عنوان مثال اگر یک سازنده در تهران هزینه ساخت پروژه اش در سال 99 برای هر واحد مسکونی 300 میلیون تومان باشد در این صورت به این سازنده برای ساخت آن واحد مسکونی سقف تسهیلات اوراق تعلق خواهد گرفت.

نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق 17.5 درصد است و سازنده باید اوراق مربوطه را از فرابورس یا شعب بانک مسکن خریداری کند. قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات مسکن در روزهای پایانی سال 98 کمتر از 60 هزار تومان بود. در این صورت برای وام 100 میلیون تومانی در تهران باید 200 فقره اوراق خریداری شود.

در سال جدید علاوه بر تسهیلات اوراق، نوع دیگری از تسهیلات تحت عنوان وام بدون سپرده نیز به سازندگان و تولیدکنندگان مسکن تعلق می گیرد. این در حالی است که به خریداران مسکن وام بدون سپرده پرداخت نمی شود.

به نظر می رسد شبکه بانکی در سال 99 برای تحقق عنوان سال جدید که توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، تصمیم به پرداخت تسهیلات بدون سپرده به سازندگان مسکن گرفته است.

سازندگان مسکن دارای مجوز ساخت از وزارت راه و شهرسازی در صورتی که از فناوری های نوین ساختمانی برای آپارتمان سازی استفاده کنند (اسکلت آهنی پیش ساخته مصداقی از فناوری نوین ساختمانی است) در تهران به ازای ساخت هر واحد مسکونی 250 میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 220 میلیون تومان و در سایر شهرها 180 میلیون تومان تسهیلات به ازای ساخت هر واحد مسکونی دریافت خواهند کرد. این مبالغ، سقف وام های مصوب است که برای پرداخت آن باید شرط پوشش حداکثر 80 درصد هزینه ساخت رعایت شود.

اما چنانچه سازنده های دارای مجوز ساخت از وزارت راه و شهرسازی به شکل معمولی ساخت و ساز کنند در این صورت سقف تسهیلات ساخت به ازای هر واحد مسکونی در تهران، مراکز استان ها و سایر شهرها به ترتیب 200 میلیون، 170 میلیون و 140 میلیون تومان خواهد بود.

همچنین سازندگان گمنام و غیرحرفه ای یعنی کسانی که در داخل شهرها بیش از 90 درصد ساخت وساز های مسکونی را در اختیار دارند در سال جدید می توانند در تهران، مراکز استان ها و سایر شهرها به ترتیب 70 میلیون تومان، 60 میلیون تومان و 50 میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن دریافت کنند. این تسهیلات، بدون نیاز به خرید اوراق به سازنده ها پرداخت می شود. البته شرط پرداخت آن است که سازنده متقاضی در بانک مسکن حساب بانکی داشته باشد و مبلغی در حساب خود داشته باشد.

نرخ سود تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن 18 درصد است که نیم درصد از تسهیلات اوراق بیشتر است.

اگر سازنده مسکن در بافت های فرسوده شهرها ساخت و ساز کند، تسهیلاتی که به او تعلق می گیرد با نرخ سود 16 درصد محاسبه خواهد شد.

شبکه بانکی در سال جدید به تعاونی های مسکن نیز تسهیلات خاص ارایه می کند. به تعاونی های مسکن در تهران از محل تسهیلات بدون سپرده، تا سقف 150 میلیون تومان به پروژه های دارای مجوز از وزارت راه وشهرسازی و فناوری نوین ساخت، وام تعلق می گیرد. در مراکز استان ها نیز 130میلیون و در سایر شهرها 100 میلیون تومان تسهیلات ساخت به این تعاونی ها تعلق می گیرد.

به تعاونی های مسکن عادی یا همان سنتی سازها نیز در تهران، مراکز استان ها و سایر شهرها به ترتیب 70 میلیون، 60 میلیون و 50 میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن داده می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24