Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز وضعیت بازارها با آنچه در سه هفته گذشته مشاهده شده بسیار متفاوت است و شاهد افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام هستیم. مهم ترین سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا از این پس ..

تابلوهای سراسر سبز! رونق ادامه می یابد؟

بورس24 : امروز وضعیت بازارهای مختلف بسیار مثبت بوده و شاهد رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام در اکثر بازارهای جهان هستیم. شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا 1700 واحد بالا رفته و قیمت مس 250 دلار در هر تن رشد کرده است. همچنین قیمت نفت کمی بالا رفته و قیمت نفت برنت در محدوده 28 دلار در هر بشکه قرار دارد.

با آنکه هنوز سقوط های اخیر در شاخص های مالی و قیمت مواد خام جبران نشده و راهی طولانی در پیش است اما برخی تحلیلگران معتقدند این آغاز روند بهبود شرایط است البته به شکل بسیار تدریجی. همچنین به دلیل تداوم بحران کرونا در جهان بدون تردید گزارش هایی که در آینده از شاخص های اقتصادی منتشر می شوند منفی خواهند بود و این می تواند بر بازارها فشار وارد کند.

امروز قیمت طلا با حدود 50 دلار رشد به 1618 دلار در هر اونس رسیده و ارزش دلار در برابر یورو و پوند کاهش قابل ملاحظه داشته است. این کاهش، در رشد قیمت مواد خام موثر بوده است. البته عملکرد شاخص دلار در هفته های اخیر مثبت بوده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

آنچه سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده، اقدامات هماهنگ دولت و بانک مرکزی آمریکا در حمایت از اقتصاد و جبران خسارت های وارد شده به کسب و کارهاست. قبلا واکنش مناسب از سوی ترامپ و بانک مرکزی مشاهده نشده بود و بویژه ترامپ تلاش می کرد تهدید حاصل از شیوع ویروس کرونا را نادیده بگیرد یا کوچک بشمارد. اما همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و جهان، تدابیر جدید از سوی دولت و بانک مرکزی اتخاذ شده تا اطمینان به بازار بازگردد.

قرار است 2 هزار میلیارد دلار به جبران زیان های کسب و کارها اختصاص یابد و نیز به شهروندان پرداخت نقدی انجام شود. همچنین بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده به هر میزان که لازم باشد به خرید اوراق خزانه می پردازد تا نقدینگی کافی در بازار وجود داشته باشد. این گونه تدابیر همواره در دوران های بحرانی اتخاذ می شود تا از اثرات بحران بکاهد و هیجان های منفی را از میان ببرد.

سوال بسیار مهم برای اکثر سرمایه گذاران این است که شرایط در آینده به چه شکل خواهد بود. برای پاسخ داده به این سوال هنوز خیلی زود است زیرا ابعاد زیان های وارد شده به اقتصاد آمریکا، چین و اروپا مشخص نیست و نیز هنوز به اوج بحران کنونی نرسیده ایم. هر روز بر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میرها افزوده می شود و محدودیت هایی که برای فعالیت های اقتصادی اعمال شده از حجم اقتصادها می کاهد.

در باره میزان کاهش تولید ناخالص داخلی جهان در سه ماهه کنونی و سه ماهه بعدی تخمین های مختلف بیان شده اما نهادهای تحلیلگر معتقدند میزان افت این شاخص قابل ملاحظه خواهد بود. احتمالا در چین رشد اقتصادی در سه ماهه کنونی به جای 6 درصد که قبلا پیش بینی شده بود 1.5 درصد است. اما تحلیلگران نسبت به بهبود شرایط در سه ماهه دوم امسال و تا پایان سال خوشبین هستند.

البته اما و اگرهای زیادی در این زمینه مطرح است. برخی کارشناسان نسبت به تداوم بحران کرونا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی هشدار داده اند. اگر این پیش بینی تحقق یابد زمان آغاز بهبود شرایط به تعویق خواهد افتاد و شرایط برای بسیاری از کشورها برای مدتی طولانی نگران کننده باقی خواهد ماند. از سوی دیگر درباره میزان اثرگذاری تدابیر حمایتی کنونی تردیدهایی وجود دارد. باید دید این منابع عظیم مالی چگونه تخصیص پیدا می کند و واکنش کسب و کار ها به حمایت ها به چه شکل است. هراس درباره آینده مدت ها باقی خواهد بود و این به معنای پایین باقی ماندن ریسک پذیری سرمایه گذاران است.

بدین ترتیب هنوز نمی توان درباره بهتر شدن شرایط در آینده اطمینان داشت. فعلا شرایط کمی آرام تر شده و سرمایه گذاران، تحلیلگران و مصرف کنندگان منتظر گذشت زمان و رفع ابهام ها درباره آینده هستند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24