Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با آنکه در دو هفته اخیر خبرهای منفی متعدد منتشر شده و قاعدتا باید همه به این نوع خبرها عادت کرده باشند اما واقعیت هایی که به تدریج آشکار می شود فعالان بازارهای مختلف را به نتایج تامل برانگیز رسانده است. فعلا باید تنها نگاه کرد و ..

خواندن این مطلب به بیماران قلبی توصیه نمی شود!

بورس24 : هفته گذشته به دلیل افزایش هراس سرمایه گذاران درباره وضعیت اقتصاد جهان، عملکرد بازارهای مالی و بازار مواد خام عموماً منفی بود و با توجه به اینکه اعمال محدودیت بر فعالیت های اقتصادی بیشتر خواهد شد بعید نیست در هفته پیش رو هم شاهد وضعیتی شبیه هفته گذشته باشیم. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه یک روز آرام در تقویم اقتصاد جهان است و گزارش‌های کمی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود اما بازارهای مالی همچنان تحت تاثیر اخبار نگران‌کننده درباره ضعف در اقتصاد جهان خواهند بود. در روزهای اخیر تدابیر فراگیرتر برای مقابله با ویروس کرونا اتخاذ شده که شامل تعطیلی مراکزی نظیر رستوران ها، مدارس، دانشگاه‌ها و بستن مرزهاست. در چندین شهر بزرگ آمریکا نیز از مردم خواسته شده در خانه بمانند. از پیش در بسیاری از اقتصادهای بزرگ فعالیت‌های اقتصادی به شدت کاهش یافته و واکنش طبیعی سرمایه‌گذاران به این تحولات، نگرانی و احتیاط است در نتیجه شاهد افت شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ هستیم. عملکرد تعدادی از این بورس ها بسیار منفی و نگران‌کننده بوده است و انتظار می‌رود شرایط در هفته پیش رو به همین شکل باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه یک روز مهم در تقویم اقتصاد جهان است زیرا وضعیت بخش‌های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه جاری مشخص خواهد شد. محتوای این گزارش‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا تصویری از وضعیت بخش های یاد شده در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. ضعف در بخش‌های یاد شده قطعا شدت پیدا کرده و این روند ادامه پیدا می‌کند در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت وضعیت بازار فلزات پایه بهتر شود. هفته قبل این بازار تحت فشار حاصل از نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد جهان بود و قیمت ها کاهش یافتند البته رشد شاخص دلار هم در این کاهش موثر بود. با توجه به شرایط کنونی طبیعی است که قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه نمی تواند رشد کند. گاه رونقی محدود در بازار مشاهده می شود اما رشد پایدار قیمت‌ها دور از ذهن است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه نرخ تورم در انگلستان، شاخص جو تجاری در آلمان، تغییرات سفارش کالاهای بادوام در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته اعلام می‌شود. قیمت نفت هفته قبل باز هم پایین آمد و قیمت نفت برنت به ۲۷ دلار در هر بشکه رسید. برخی خبرها از احتمال کاهش تولید نفت عربستان و آمریکا حکایت دارد اما تحقق این کاهش کمک بزرگی به بازار نخواهد کرد زیرا فعلا تقاضا به شدت کاهش یافته و در آینده نزدیک بعید است تغییری در این وضعیت مشاهده شود. نهادهای تحلیلگر پیش بینی هایی درباره افت تقاضا در سه ماهه آینده مطرح کرده اند و ارقامی که در این گزارش ها مطرح شده بسیار بزرگ است. افزایش محدودیت فعالیت های اقتصادی ادامه پیدا می کند و انتظار می‌رود قیمت‌ها در آینده نزدیک در سطوح کنونی باقی بمانند.

در زیر تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه تغییرات خرده‌فروشی در انگلستان اعلام شود و بانک مرکزی این کشور نشست سیاست‌گذاری دارد. در آمریکا تغییرات موجودی انبارهای عمده فروشی، نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه پایانی سال قبل و وضعیت بازار کار در هفته گذشته اعلام خواهد شد. گزارش وزارت کار بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر می گذارد. هفته پیش عملکرد بازار طلا منفی بود اما در نظرسنجی این هفته کیتکو، تحلیلگران و سرمایه گذاران پیش بینی کردند در هفته پیش رو بازار رونق پیدا خواهد کرد. به دلیل کاهش قیمت‌ها در هفته قبل، عملکرد بازار طلا در سال جاری میلادی منفی شده است. روز جمعه قیمت هر اونس طلا در محدوده ۱۵۰۰ دلار قرار گرفت. اگر وضعیت بازارهای مالی بهتر شود قیمت طلا شانسی برای رشد خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تغییرات مصرف شخصی و درآمد شخصی در آمریکا در ماه گذشته اعلام می‌شود و محتوای گزارش ها بر عملکرد شاخص دلار اثر می‌گذارد. هفته قبل شاخص دلار بالا رفت اما پیش بینی شده این هفته تغییرات این شاخص محدود خواهد بود. این هفته نیز وضعیت بازارهای مختلف عموما تحت تاثیر اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا و اقدامات کشور ها برای مقابله با این ویروس قرار خواهد داشت. نهادهای تحلیلگر پیش بینی های بسیار نگران کننده درباره آینده مطرح کرده اند. تدابیر گوناگون برای کاهش اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهان اتخاذ شده اما درباره میزان اثرگذاری این اقدامات اطمینانی وجود ندارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24