Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : اتاق تعاون ایران اعلام کرد چهار عامل در بازار مسکن باعث افزایش قیمت ها در شب عید شد. این تشکل اقتصادی با انتشار گزارشی درباره اوضاع بازار مسکن در کشور، از روی آنچه مدیران بخش ساختمان، شرایط بازار را توصیف کرده اند، اوضاع در ماه اخیر را تا حدودی مناسب توصیف کرده است اما در عین حال از زبان مدیران این بخش اعلام کرده است شرایط در آینده چندان مساعد رونق نخواهد بود...

چهار عامل افزایش قیمت مسکن در شب عید

بورس24 : اتاق تعاون ایران اعلام کرد چهار عامل در بازار مسکن باعث افزایش قیمت ها در شب عید شد.

این تشکل اقتصادی با انتشار گزارشی درباره اوضاع بازار مسکن در کشور، از روی آنچه مدیران بخش ساختمان، شرایط بازار را توصیف کرده اند، اوضاع در ماه اخیر را تا حدودی مناسب توصیف کرده است اما در عین حال از زبان مدیران این بخش اعلام کرده است شرایط در آینده چندان مساعد رونق نخواهد بود.

در این گزارش پارامترهایی همچون افزایش نرخ ارز و طلا و تاثیر آنها بر قیمت مسکن، افزایش قابل ملاحظه قیمت مصالح ساختمانی و همچنین قرار داشتن در بازه زمانی پرتعداد معاملات در ماه های پایانی سال به عنوان چهار عامل افزایش قیمت مسکن در ماه گذشته عنوان شده است.

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط اتاق تعاون درباره بازار مسکن و بخش ساختمان حاکی است: در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر تحریم، تورم، نوسانات ارزی، مشکلات در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات ساختمانی بخصوص تجهیزات سرمایشی و گرمایشی عملاً میزان فعالیت های تولید و خدمات نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری نداشته و در برخی حوزه ها روند کاهشی را تجربه می کند. با این حال ماه گذشته فاکتور معاملات خرید و فروش مسکن به دلیل نزدیکی به پایان سال و افزایش تقاضا در بهمن ماه، روند رو به رشد نسبت به ماه های قبل اتفاق افتاد.

مدیران بخش ساختمان در جریان تحقیقاتی که توسط کارشناسان اتاق تعاون ایران انجام شده اعلام کردند: میزان فعالیت های تولید مسکن و خدمات ساختمانی در کشور همزمان با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش حجم سفارش ساخت از سوی مالکان املاک کلنگی در شهرها، در بهمن ماه نسبت به دی ماه 20 درصد افزایش یافت. به تبع آن نیز سرعت انجام و تحویل پروژه های ساختمانی به شکل واحدهای مسکونی نوساز کمی افزایش یافت و در نتیجه تعداد پروژه های ناتمام ساختمانی و تکمیل نشده یا در نوبت فروش در بازار مسکن به میزان 5 واحد درصد کاهش پیدا کرد. ماه گذشته میزان فروش مسکن توسط سازندگان در شهرهای کشور نیز بیش از 22 درصد نسبت به ماه دی افزایش یافت که این نیز ناشی از معاملات شب عید و افزایش نسبی تقاضای خرید مسکن (جابجایی یا تبدیل به احسن) بوده است.

سازندگان مسکن در بازار ساخت و ساز در میانه زمستان امسال خرید مصالح ساختمانی را افزایش دادند. مدیران شرکت های ساختمانی علت رشد خرید مصالح ساختمانی و مواد اولیه مورد نیاز ساخت و ساز را بی ثباتی قیمت ها و نگرانی از افزایش آن در سال جدید عنوان کرده اند.

امسال قیمت مصالح ساختمانی در بازار نوسان صعودی زیادی داشت و در برخی ماه ها قیمت مصالح ساختمانی بیش از 50 درصد نسبت به سال 97 افزایش پیدا کرد. از طرفی، چالش نایاب شدن برخی مصالح ساختمانی بخصوص تجهیزات ساختمانی وارداتی مورد نیاز سازندگان به مراتب دردسر بیشتری برای سازنده ها بوجود آورد تا رشد قیمت مصالح.

در هفته های اخیر قیمت مصالح ساختمانی در بسیاری موارد به ویژه در بخش آهن و میلگرد همچنان سیر صعودی داشت. در نتیجه هزینه مربوط به تامین مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن برای سازنده ها در بهمن امسال 16 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت.

اتاق تعاون ایران در گزارش خود تاکید می کند، افزایش هزینه ساخت و ساز باعث می شود میزان فعالیت ساخت و ساز در ماه های آتی کاهش پیدا کند و افزایش قیمت فروش نوسازها را در ماه های آینده شاهد باشیم.

یافته های این تشکل اقتصادی از برداشت و انتظارات سازندگان مسکن درباره آینده حاکی است: با توجه به افزایش تورم، افزایش نرخ ارز و تاثیر روانی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های اقتصادی، امیدواری فعالان این حوزه نسبت به ماه های قبل تا حدود قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. تعداد مدیران بخش ساختمان که در نظرسنجی اتاق تعاون ایران درباره آینده بازار ساخت و ساز نظر منفی داده اند 28 درصد نسبت به دی ماه افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر در بازار ساخت و ساز و آپارتمان سازی هم در تهران و هم در همه شهرهای کشور اهم موانع سرمایه گذاری ساختمانی شامل مالیات هایی همچون مالیات بر ساخت و فروش مسکن، مالیات نقل و انتقال و همچنین بی ثباتی قیمت ها و نوسانات مداوم نرخ ارز و در نتیجه ایجاد مشکل در تحویل واحدهای مسکونی به مشارکت کننده ها در ساخت است.

سازندگان مسکن با درماندن در مشکلات فوق امکان امضای قراردادهای جدید مشارکت در ساخت را از دست داده اند چون امکان تحویل واحدهای قبلی و فروش واحدهای تازه ساز خود را ندارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24