Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سوال سرمایه‌گذاران این است که قیمت مناسب برای سهمی که وضعیت تغییرات قیمت و بازدهی آن مشخص نیست چه رقمی است؟ پاسخ این است: هر قیمتی که با در نظر گرفتن بدترین تحولات ..

در شرایط پر التهاب چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

بورس24 : در سه هفته اخیر به ویژه هفته گذشته، شاخص های بورس آمریکا و چند بورس بزرگ دیگر نوسان های قابل ملاحظه داشته اند و پرسش اصلی سرمایه‌گذاران این است که چه وقت این شرایط پایان می‌یابد و چگونه باید در این وضعیت تصمیم‌گیری کرد؟ پس از کاهش ۳۰ درصدی شاخص ها در هفته قبل، سرمایه‌گذاران به خرید فکر می‌کنند تا از فرصت حاصل از کاهش شدید قیمت ها استفاده کنند اما با توجه به احتمال بالای بروز رکود در اقتصادهای بزرگ و اقتصاد جهان، بنیان هایی که بر مبنای آن ها تصمیم ها اتخاذ می شوند متزلزل شده اند و مشخص نیست اوضاع چه وقت بهبود پیدا می‌کند.

سوال سرمایه‌گذاران این است که قیمت مناسب برای سهمی که وضعیت تغییرات قیمت و بازدهی آن مشخص نیست چه رقمی است؟ پاسخ این است: هر قیمتی که با در نظر گرفتن بدترین تحولات در بازار، منطقی به نظر می‌رسد.

از خود بپرسید آیا حاضرید سهم مورد نظرتان را در قیمت کنونی بخرید؟ اگر پاسخ تان منفی است از خود بپرسید آیا حاضرید آن را به قیمت یک دلار بخرید؟ اگر پاسخ تان مثبت است شما خریدار این سهم در قیمتی بین قیمت کنونی و یک دلار هستید.

سرمایه‌گذاران بالاخره در یک سطح قیمت به بازار باز می‌گردند اما باید صبر داشت و با برنامه سرمایه گذاری کرد. هنوز بحران به پایان نرسیده و سقوط های دیگری در پیش است. یک ماه پیش قیمت ها در اوج بی سابقه بودند و اکنون بسیار نزدیک کف هستند اما هنوز به کف نرسیده اند. انتظارات درباره بازده کوتاه مدت مبنای نوسان قیمت‌ها و تقاضاست. تخمین بازدهی ۱۲ ماه آینده یک معیار پراستفاده ارزش‌گذاری است و معمولاً می‌توان این بازدهی را با دقت بالاتر از بازدهی ۵ ساله تخمین زد.

در حال حاضر در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا که سبب لغو مسافرت ها و کاهش شدید بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در جهان شده ارقام مربوط به بازدهی کوتاه مدت دقیق نیستند. برای بسیاری از سوالات پاسخی وجود ندارد: آیا ممنوعیت مسافرت‌ها از اروپا به آمریکا ماه آینده لغو می‌شود؟ آیا آمریکا قرنطینه خواهد شد؟ بدون پاسخ به این گونه سوالات تخمین ها درباره بازدهی قابل اتکا نیستند.

شفافیت درباره بازدهی برای همه شرکت‌ها با یک سرعت حاصل نخواهد شد. در مجموع، پیش بینی بازدهی شرکت های فعال در حوزه کالاهای مصرفی زودتر قابل اتکاء می‌شود اما شرکت‌هایی که اکنون به شدت تحت تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند برای مدتی طولانی تر سرنوشتی نامشخص دارند. وضعیت فعالیت کارخانه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و بازدهی سهام آنها به شاخص‌های کلان اقتصاد و عوامل دیگر وابسته است و تا رفع نشدن ابهام‌ها در این زمینه‌ها نمی‌توان بازدهی آنها را با دقت منطقی پیش‌بینی کرد در نتیجه تصمیم گیری درباره خریدن این سهم ها آسان نیست.

دیدگاه بلندمدت راه حل بسیاری از ابهام هاست. برخی شرکت‌ها تحت تاثیر تحولات اخیر دچار مشکل شده و برای مدتی نسبتا طولانی بازدهی مثبت نخواهند داشت اما سرمایه گذاران باید به افق سه، پنج و هفت ساله شرکت ها توجه کنند تا درک کامل تر از وضعیت آنها پیدا کنند. البته این توصیه برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که سرمایه گذار فعال نیستند که هر روز به خرید و فروش بپردازند.

هنگام ورود مجدد به بازار به بررسی دقیق وضعیت شرکت ها بپردازید. مبنای انتخاب، شاخص های بنیادی اقتصاد است و نیز باید ببینید آستانه تحمل تان برای ریسک چقدر است. اگر سال آینده مجبور هستید سهام خود را بفروشید شما سرمایه گذار بلندمدت نیستید اما اگر تا پنج سال یا ده سال آینده در بازار خواهید بود و گستره قیمت کنونی، قیمت مورد نظرتان است اقدام به خرید کنید. نگران این نباشید که ممکن است هفته آینده قیمت‌ها کاهش پیدا کند یا هفته قبل قیمت‌ها پایین‌تر بوده است. باید زمان بگذرد تا شاخص‌های مثبت اقتصاد اثر خود را بر قیمت سهام بگذارد.

خرید یک سهم در دوران بحرانی بازار یا خرید سهم و مشاهده افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت آن آسان نیست اما اگر استدلال تان برای خرید متزلزل نشده و می توانید بگویید این سهم را می‌خرم زیرا در ۵ سال آینده رشد خواهد کرد به این علت که ... آنگاه با اطمینان به خرید اقدام کنید.

اما اگر دیگر معتقد نیستید سهم مورد نظرتان ارزشمندتر خواهد شد زیرا تحلیل شما از افق آن تغییر کرده، آن را بفروشید. مراقب احساسات خود باشید به ویژه در دوران هایی نظیر حالا. دیدگاه بلندمدت به بازار و قرار نگرفتن تحت تاثیر تحولات روزانه بسیار ضروری است. شیوع ویروس کرونا ابهام های بزرگ برای همه ما به وجود آورده است. در دوران‌های پر التهاب شبیه حالا احتمال آنکه به اقدامات هیجانی دست بزنید زیاد است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24