Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وضعیت بازار نفت بسیار وخیم است و نهادهای تحلیلگر در پیش بینی های خود درباره متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی تجدید نظر کرده اند. دانستن وضعیت بازار و قیمت ها در ماه های آینده به سرمایه گذاران کمک می کند ترکیب سبد سهام خود را دقیق تر ..

مواجهه با واقعیت جدید بازار نفت؛ متوسط قیمت ها چیست؟

بورس24 : قیمت نفت هفته گذشته بزرگترین کاهش هفتگی را از سال ۲۰۰۸ داشت و دو عامل در این وضعیت موثر بودند: شیوع ویروس کرونا در جهان و تلاش عربستان و روسیه برای سرازیر کردن میزان بی‌سابقه نفت به بازار. ترکیب شوک های جدی به عرضه و تقاضا سبب سقوط قیمت‌ها شده و تولیدکنندگان این ماده خام در سرتاسر جهان باید برای رشد مازاد عرضه در هفته‌های آینده آماده باشند. جنگ قیمت در دورانی که شرایط اقتصاد جهان نگران‌کننده است زمینه ضعف بازار را فراهم کرده است.

اختلال در تقاضا برای نفت حاصل کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی در جهان است. زندگی عادی در اکثر کشورهای مصرف‌کننده نفت مختل شده و هر روز که می‌گذرد محدودیت های بیشتر برای فعالیت‌های اقتصادی در اروپا و آمریکا اعمال می شود به ویژه محدودیت سفرهای هوایی و قرنطینه شدن شهرها به این معناست که مصرف نفت در حال کاهش است و بعید به نظر می‌رسد در چند هفته آینده شرایط بهتر شود. به این ترتیب در حوزه تقاضا ضعف شدت پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت در این شرایط به جای کاستن از عرضه، یا میزان صادرات خود را بالا برده اند یا تغییری در آن به وجود نیاورده اند. عربستان بیش از ۳۰ نفتکش را برای صادرات نفت در هفته های آینده آماده کرده و مقصد اکثر این نفتکش ها پالایشگاه‌های اروپایی است که نفت روسیه را تصفیه می کنند. رقابت بر سر کسب سهم بالاتر در بازار بین دو تولیدکننده بزرگ نفت شدت پیدا کرده است. به احتمال بسیار زیاد برای مدتی نسبتاً طولانی این رقابت ادامه پیدا می کند و نتیجه این وضعیت افزایش قابل ملاحظه مازاد عرضه در بازار است.

در حال حاضر روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در جهان مصرف می‌شود و پیش از حوادث چند هفته اخیر انتظار می رفت وضعیت بازار در ماه‌های آینده متعادل باشد. اما اکنون وضعیت به کلی تغییر کرده است. روز جمعه پس از آنکه آمریکا و چند کشور دیگر برنامه‌هایی برای حمایت از اقتصاد خود اعلام کردند قیمت نفت کمی رشد کرد اما این گونه اقدامات اثرات بزرگ و پایدار بر قیمت‌ها ندارند زیرا شاخص های بنیادی بازار بسیار ضعیف هستند.

هفته قبل قیمت نفت برنت ۲۵ درصد کاهش یافت و به محدوده ۳۴ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا نیز ۲۳ درصد پایین آمد. امروز نیز قیمت ها به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است و این درحالیستکه روز گذشته بانک مرکزی آمریکا برای حمایت از بازار و اقتصاد این کشور نرخ های بهره را به نزدیکی صفر درصد کاهش داد. واکنش بازارها به این اقدام منفی بود.

در نشست اخیر اوپک قرار شد عرضه نفت اوپک پلاس 1.5 میلیون بشکه دیگر کاهش یابد تا قیمت ها حمایت شود اما روسیه با این پیشنهاد مخالفت کرد در نتیجه عربستان و امارات از قیمت نفت صادراتی خود کاستند و قصد دارند عرضه را بالا ببرند. روسیه که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان پس از آمریکاست علاقه ای به کاهش بیش از پیش عرضه ندارد و با توجه به تحولات هفته گذشته یعنی آغاز جنگ قیمت، احتمال اینکه ائتلاف اوپک و روسیه به زودی از میان برود زیاد است. عربستان و روسیه بر مبنای منافع خود عمل می‌کنند و باید دید آیا آنها می توانند به توافقی جدید برای متعادل کردن بازار دست پیدا کنند یا نه.

متوسط قیمت ها چقدر خواهد بود؟

نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد تحلیلگران پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی را پایین آورده‌اند. ماه قبل متوسط ارقام پیش‌بینی شده از سوی آنها برای قیمت نفت برنت ۶۰ دلار بود و اکنون این رقم به ۴۲ دلار کاهش پیدا کرده است. البته افت شدید قیمت ها، با متوقف کردن تولید نفت شیل در آمریکا می‌تواند به رشد نسبی قیمت‌ها منجر شود. تعداد زیادی از شرکت های نفتی در قیمت‌های کنونی توانایی ادامه فعالیت ندارند زیرا تولید برای آنها زیان‌ده شده است. در ایالات متحده افزایش تولید نفت شیل سبب شده این کشور به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شود اما هزینه تولید این نفت بسیار بالاتر است. تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا اکنون با توجه به شرایط بد بازار قصد دارند از سرمایه گذاری خود بکاهند و برنامه های حفاری را متوقف کنند. بدین ترتیب در هفته‌های آینده می‌توان انتظار داشت شرایط بازار نفت کمی بهتر شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24