Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته وضعیت بازارها حتی تحلیلگران را دچار سردرگمی کرد و سرمایه گذاران به دنبال درک مسیر حرکت بازارها هستند. برای رفع ابهام ها باید دید چه عامل یا عواملی به سقوط های اخیر منجر شده است. واقعیت این است که ..

خیره به تابلوها، امید و ابهام؛ شرایط چه وقت بهتر خواهد شد؟

بورس24 : هفته گذشته یکی از پر التهاب ترین هفته ها در بازارهای مختلف بود و بعید نیست در هفته پیش رو این شرایط ادامه پیدا کند زیرا عواملی که سبب نوسان های شدید در هفته قبل شد این هفته نیز وجود دارند و نیز گزارش‌های مهم از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

فردا در چین شاخص قیمت مسکن، تغییرات سرمایه گذاری ثابت، تغییرات تولید صنعتی و تغییرات خرده‌فروشی در ماه گذشته در مقیاس سالانه اعلام می‌شود. انتظار می‌رود محتوای این گزارش ها منفی باشد زیرا ماه قبل اوج شیوع ویروس کرونا در چین بود و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور تقریبا متوقف شده بود. اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد چین ماه گذشته به اوج خود رسید و این به معنای ضعف در بازار فلزات پایه بود. البته بازار این فلزات در ماه جاری نیز عملکرد مثبت نداشته زیرا شاهد رشد شاخص دلار و شیوع سریع ویروس کرونا خارج از چین هستیم. اختلال های بزرگ در زنجیره عرضه عملاً تقاضا برای فلزات پایه را به شدت کاهش داده و پیش‌بینی ها حاکیست در چند ماه آینده نیز شرایط به حالت عادی باز نخواهد گشت. قیمت مس روز جمعه در پایان معاملات هفته به ۵ هزار و ۴۵۰ دلار در هر تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

روز سه شنبه در منطقه یورو بازده بخش ساخت و ساز و اعتماد اقتصادی منتشر می شود و در آمریکا تغییرات خرده‌فروشی در ماه گذشته مشخص خواهد شد. همچنین تغییرات تولید صنعتی و ذخیره انبارها و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد. بازار نفت در دورانی وخیم به سر می برد و با توجه به عواملی که بر آن اثر گذارند نمی‌توان نسبت به آینده خوشبین بود. قیمت نفت هفته قبل به میزان قابل ملاحظه پایین آمد و عوامل فشار این هفته شدت پیدا خواهند کرد زیرا تدابیر اتخاذ شده برای مهار شیوع ویروس کرونا از تقاضا برای نفت می کاهند. روسیه و عربستان قصد دارند بر تولید نفت خود بیفزایند و مشخص نیست اقدامات حمایتی دولت آمریکا تا چه حد می تواند از قیمت ها حمایت کند. روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت نفت برنت رشد کرد و به ۳۴ دلار در هر بشکه رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه قیمت عمده فروشی در آلمان، نرخ تورم در منطقه یورو و دو گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می‌شود. به احتمال زیاد محتوای این گزارش‌ها منفی است. اما در این روز مهم ترین عامل موثر بر بازارها تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره است. روز چهارشنبه نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معلوم می شود و سرمایه‌گذاران منتظر انجام اقدامات حمایتی فراگیرتر از سوی این نهاد هستند. سخنان رئیس بانک مرکزی بعد از نشست و بیانیه پایانی نشست اهمیت بالایی دارد زیرا در آن دیدگاه بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصاد و سیاست های این نهاد اعلام می‌شود. اگر هیچ اقدام حمایتی جدید انجام نشود فشارهای بزرگ بر بورس وارد خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا چندی پیش در اقدامی اضطراری نرخ های بهره را 0.5 درصد پایین آورد اما این اقدام به رشد شاخص های مالی کمک نکرد زیرا اساساً ریسک گریزی سرمایه‌گذاران حاصل اثرات شیوع ویروس کروناست و این عامل نگرانی شدت یافته است. در واقع بحران کنونی یک بحران غیر عادی است که برای از بین رفتن آن باید تکلیف ویروس کرونا مشخص شود. نتیجه نشست بانک مرکزی بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر خواهد گذاشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام می‌شود. پیش‌بینی شده به تدریج وضعیت شاخص‌های اقتصاد آمریکا نگران کننده می‌شود زیرا ریسک‌ها شدت پیدا کرده و احتیاط ها بیشتر خواهد شد البته وضعیت بازار کار آمریکا در سال‌های اخیر همواره خوب بوده اما ضعف در بخش های خدمات و تولید کارخانه‌ای مسلماً تاثیر خود را بر بازار کار هم خواهد گذاشت و این یک عامل مهم فشار بر ارزش دلار خواهد بود. هفته گذشته شاخص دلار رشد کرد زیرا وضعیت اقتصاد منطقه یورو و انگلستان تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا خوب نیست و نیز حمایت های دولت آمریکا از اقتصاد زمینه رشد ارزش دلار را فراهم کرده است. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار بالا می رود. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت بوده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه بانک مرکزی چین درباره نرخ های بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد. این نهاد در هفته‌های اخیر تدابیر متعدد برای حمایت از اقتصاد اتخاذ کرده و این حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد. در این روز همچنین دو گزارش از بازار مسکن آمریکا منتشر می‌شود. به رغم رشد شدید شاخص های مالی در روز جمعه، تحلیلگران می گویند جو بازارها نمی‌تواند عادی شود زیرا هنوز بحران حاصل از شیوع ویروس کرونا به اوج خود نرسیده است و باید حداقل چند هفته صبر کرد تا اوج بحران از سر بگذرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24