Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شماره ویژه بولتن ٢۴ اتفاقات و تجربیات کشورهای درگیر این ویروس را تقدیم تان می کنیم. این تجربیات خرد و کلان در زمینه بازارهای مالی و بورس رخ داده و می تواند درس های بزرگی به ما بدهد...

ترس و تصمیمات سرنوشت ساز! (ویژه)

شماره ویژه بولتن24:

ویروس کرونا را کمتری کسی ست که نشناسد و اتفاقات پیرامون آن را دنبال نکند. ویروسی که خیلی سریع به مرز های ایران وارد شد و به دلیل دست کم گرفتن آن به پشت درب خانه هایمان رسیده و حالا تنها راه این است که در خانه بمانیم تا حداقل وارد خانه هایمان نشود.

مطابق آمارهای رسمی تعداد کشته شدگان در چین و ایتالیا بیش از ایران است و نرخ مرگ و میر ناشی از این ویروس در کشورهایی که درگیر شده اند به ترتیب در عراق 10 درصد (10 کشته)، ایتالیا 7 درصد (1266 کشته) و ایران 5 درصد (611) کشته تا امروز می باشد. این در حالی ست که نرخ مرگ و میر در کشورچین کمتر از 4 درصد بوده است.

حال در صدر جدول چند کشور قرار گرفته اند که بر اساس تعداد کشته ها مرتب شده اند. چین 3189 کشته صدرنشینی ست که اخیرا هم موفق به کنترل این ویروس شد. ایتالیا و ایران جایگاه دوم و سوم را دارند اما متاسفانه میزان آمادگی ایران و ایتالیا به لحاظ کنترل ویروس برابر نیست. یکی در وسط اروپاست و امکانات پزشکی مناسبی دارد و از لحاظ مالی و سیاسی تحت فشار نیست و دیگری ایران که در تنگنای تحریم ها قرار گرفته و امکانات پزشکی و سرانه بهداشت پایین تری نسبت به سایر صدرنشینان دارد. چین ویروس را کننرل کرده، ایتالیا چند روزی ست که وارد قرنطینه شده و ایران به تازگی برخی معابر و جاده های بین شهری را بسته اما شب عید است و ترس قحطی، مردم را به بیرون از خانه ها کشانده تا مبادا با کمبود انواع مواد غذایی و بهداشتی مواجه شوند.

تجربه کشورها در این زمینه ها باید درس بزرگی برای ما باشد نه آنکه یک گام عقب باشیم و وقتی کارد به استخوان رسید به مرحله شدیدتر و قرنطینه وارد شویم که آنگاه دیگر نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

در این مطلب سعی خواهد شد اتفاقات و تجربیات کشورهای درگیر این ویروس را با داده های جمعه 23 اسفند ماه در چند بخش تقدیم تان کنیم. برخی از این تجربیات که در زمینه بازارهای مالی و بورس که تخصص ماست را می توان به طور خلاصه شرح داد.

وال استریت ژورنال در مقاله ای به وضعیت بازارهای امریکا اشاره می کند، کشوری که با توجه به وسعت و جمعیتش تا کنون 50 کشته داده و حالا تصمیم دارد طبقه معاملات را تعطیل کند و وارد فاز معاملات صرفا الکترونیکی شود.

در همین خصوص نیویورک تایمز حرکت سرمایه گذاران به سمت اوراق قرضه دولتی (اوراق درآمدثابت دولتی) را یک رفتار منطقی در بازار هیجانی کنونی دانسته که فشار فروش مضاعفی را به سهام و شرکت های بازار وال استریت وارد کرده است.

بیزینس اینسایدر تحولات بازار امریکا را این گونه مخابره می کند که طبقه معامله گران تالارها احتمالا بسته خواهد شد و نوعی سیستم پیشرفته معاملات برای اولین بار احتمالا جایگزین می شود این در حالی ست که معامله گران تالار در امریکا عموما بیشترین تاثیرشان در حراج پایانی و قیمت گذاری پایانی طی معاملات بوده است و باید افزود که تصمیمات مهمی در خصوص به تعویق انداختن عرضه های اولیه (IPO) تا اطلاع ثانویه اتخاذ می گردد که معامله گران تالار یکی از مهم ترین ارکان این رخداد مالی هستند.

حتی اگر به عقب برگردیم زمانی که سال نو چینی آغاز شد (حدود 45 روز پیش) دولت چین به مدت دو روز تعطیلی بازارهای بورس را تمدید کرد تا مدت طولانی تری افراد در خانه ها بمانند و این در شرایطی بود که هنوز ویروس کرونا هیچ کجای دنیا اسم و رسمی برای خودش دست و پا نکرده بود و آمار چین هم بسیار کمتر بود.

اگر بخواهیم خوش بینانه باشیم و خود را در جایگاه دوم کرونا نرسانیم بی شک و تردید اتفاقات بورس ایتالیا با اندکی تاخیر به بورس ایران (کشور سوم در رتبه بندی رسمی) نیز خواهد رسید. نگاهی به وضعیت یکی از شاخص های بورس ایتالیا (محاسبه موزون ارزش سهام)طی 1 ماه اخیر هم خالی از لطف نیست.

و همه این اتفاقات زایده ترس است، بله درس اول در معامله گری بورس این است؛ "پول ترسو ست" بی مورد با روندها نباید جنگید و ادامه جنگیدن با روندها پایان خوشی ندارد. بهتر است بگذاریم شرایط به حالت عادی باز گردد و بعد تصمیم بگیریم. در شرایط ترس و دلهره باید دید کدام تصمیم های کلان درست، کدام ها منطقی و کدام ها در تاریخ ثبت می شوند؟!

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24