Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عملکرد بازار طلا در دو ماه اخیر بسیار مثبت بوده و امروز نیز قیمت ها بالا رفته زیرا عوامل حمایت کننده از بازار تقویت شده اند. پرسش مهم این است که افق بازار به چه شکل خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ باید به ..

ورود پاورچین به بازار فلز زرد؛ احتمال زیان چقدر است؟

بورس24 : قیمت طلا در روزهای اخیر عملکرد مثبت داشته اما نوسان قیمت ها زیاد است به این معنا که افت و خیز در دو جهت مثبت و منفی بیشتر از چند هفته پیش مشاهده شده است. از آنجا که در هفته جاری ابهام ها درباره آینده بیشتر شده است سرمایه‌گذاران در بازار طلا مجبور هستند با احتیاط بیشتر رفتار کنند. امروز قیمت فلز زرد رشد کرده و عواملی نظیر رشد ریسک ها و کاهش ارزش دلار بر این بازار موثر است. اما چه عواملی بر بازار طلا اثر می گذارند؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است به یک نکته مهم اشاره شود و آن این که اخیرا تغییراتی در سیاست‌های حمایتی پولی و مالی بانک های مرکزی و دولت ها مشاهده شده و نیز جنگ قیمت بین عربستان و روسیه هراس درباره افق اقتصاد جهان را بیشتر کرده است. بازار طلا همواره در دوران‌های پرریسک جذابیت پیدا می‌کند البته تقاضای فیزیکی از سوی مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی نیز بر بازار این فلز گران‌بها اثر مثبت می گذارند.

دو عامل مهم

در دو ماه اخیر عملکرد بازار طلا بسیار مثبت بوده و این رشد قیمت حاصل دو عامل مهم یعنی پیش بینی ضعف در اقتصاد جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و اجرای برنامه‌های حمایتی از سوی بانک های مرکزی به ویژه بانک مرکزی آمریکاست. با آنکه در چین شیوع ویروس کرونا تقریباً مهار شده اما خارج از این کشور این ویروس با سرعت در حال شیوع است به ویژه در اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا شرایط نگران کننده شده است.

اثر این وضعیت بر اقتصادهای یاد شده بزرگ ارزیابی می شود. حجم فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها در حال کاهش است و شاخص اعتماد شرکت‌ها و مصرف کنندگان لطمه دیده است. این در حالی است که از پیش به دلیل ابهام هایی که درباره آینده وجود داشته سرمایه‌گذاران، شرکت ها و مصرف کنندگان بسیار با احتیاط رفتار کرده اند. هر چه دوران شیوع ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگ بیشتر طول بکشد زیان‌های اقتصادی آن بزرگتر خواهد بود. تخمین های گوناگون درباره این زیان مطرح شده است اما در خوشبینانه‌ترین حالت این زیان بیش از هزار میلیارد دلار خواهد بود البته قطعا رقم نهایی زیان‌ها بسیار بالاتر از این میزان است.

به این ترتیب در سه ماهه کنونی و سه فصل آینده نرخ رشد اقتصاد جهان پایین تر از حدی است که قبلا پیش‌بینی شده بود. این به معنای ضعف بورس‌ها و بازدهی پائین شرکت‌هاست. در این شرایط سهم طلا در سبد دارایی سرمایه گذاران افزایش پیدا می‌کند به ویژه آنکه نهادهای تحلیلگر به افق مثبت بازار طلا اشاره کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که بازده طلا بالاتر از بازده بورس‌ها باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

واکنش بانک های مرکزی به این ریسک‌ها اجرای برنامه‌های انبساطی جدید است البته بسیاری از این بانک‌ها از پیش تقریبا از تمامی ابزارهای خود برای کمک به رونق اقتصادی استفاده کرده اند. در اروپا اغلب بانک‌های مرکزی نرخ های بهره را به زیر صفر کاهش داده اند. در ژاپن نیز وضعیت به همین شکل است. بانک مرکزی آمریکا هفته قبل به شکل اضطراری نرخ های بهره را 0.5 درصد پایین آورد و امروز بانک مرکزی انگلستان نیز چنین اقدامی انجام داد. نشست سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان دو هفته دیگر برگزار می شود اما این نهاد تصمیم گرفت همین حالا نرخ های بهره را پایین آورد.

نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا هفته آینده برگزار می‌شود و انتظار می‌رود این نهاد تدابیر جدید برای حمایت از اقتصاد اتخاذ کند. همچنین بعید نیست بانک های مرکزی دیگر در آینده نزدیک بر تدابیر حمایتی خود بیفزایند. کاهش نرخ های بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را کم می‌کند و سبب جذابیت این فلز گرانبها می‌شود.

تغییرات شاخص دلار عامل دیگری است که بر قیمت طلا اثر می‌گذارد. مجموعه ای از چند عامل سبب افت این شاخص در دو هفته گذشته شده و این کاهش عامل حمایت از بازار فلز زرد است. ضعف اقتصاد آمریکا، سیاست‌های حمایتی پولی بانک مرکزی این کشور و رشد ارزش یورو و پوند بر ارزش دلار فشار وارد می‌کند. تحلیلگران معتقدند احتمال رشد شدید و پایدار قیمت طلا بسیار کم است در نتیجه نباید روی چنین رشدی حساب کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24