Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افتتاح ۸۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در سال جاری آب خلیج فارس در یک قدمی «کگل» هیچ پهنه معدنی از دید گل گهر جا نمی ماند ١٠٣ هزار میلیارد تومان پروژه جدید در دستور کار قرار گرفت...

رونمایی مدیرعامل از رخدادهایی که بنیان گل گهر را تضمین می کند

بورس24 : شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن کشور است که تمرکز ویژه ای بر تکمیل زنجیره ارزش و عملیات اجرایی در حوزه اکتشاف داشته و به معنی واقعی خلق ارزش از دل کویر را در دستور کار خود دارد.

گلگهر جزو شرکت هایی است که توانسته در حوزه توسعه زنجیره فولاد، اکتشاف، انرژی، حمل و نقل سرمایه گذاری های خوبی را عملیاتی کند، نتیجه تمام این اقدامات منجربه افزایش حقوق صاحبان سهام، اشتغال زایی و توسعه منطقه گل گهر شده و سهام این شرکت را در زمره سهام بنیادی قرار داده است. 

"گل گهر" در حال حاضر با شرکت های زیرمجموعه که مهمترین آن ها جهان فولاد سیرجان، سنگ آهن گهر زمین، گهر انرژی و گهر ترابر هستند، زنجیره ای از ارزش را تشکیل داده تا بتواند بخشی از اهداف کلان منطقه را پیگیری کند.

تاسیس و توسعه این شرکت‌ها در راستای استراتژی تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا تولید محصول نهایی، جلوگیری از خام فروشی و خلق ارزش افزوده بوده که طی سال های گذشته در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر دنبال شده است.

منطقه گل گهر در پاییز سال جاری همزمان با سفر ریاست جمهوری بالغ بر 8200 میلیارد تومان از طرح های توسعه و سرمایه گذاری های خود که به 25 طرح توسعه ای  اختصاص داشت را افتتاح کرد تا به معنی واقعی رویش باورها در دل کویر را به نمایش بگذارد.

در راستای فعالیت های توسعه گل گهر  5 طرح جدید نیز در مراحل نهایی به منظور راه اندازی و افتتاح رسمی قرار دارد و 15 طرح تا سال 1400 در این مجموعه راه اندازی خواهد شد.

بورس24 درباره عملکرد سال مالی 98 گل گهر برنامه های پیش روی این غول معدنی ، فولادی و چشم انداز پیش روی این مجموعه با جمشید ملارحمن مدیر عامل گل گهر به گفت و گو نشسته است که در زیر می خوانید...

چشم انداز تولید و توسعه در منطقه گل گهر را چطور ارزیابی می کنید؟

چشم انداز منطقه گل گهر که پیش بینی می شود تا سال 1404 تحقق پیدا خواهد کرد ؛ عبارت است از، ایجاد ظرفیت تولید سالانه 24 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن ،‌ 21 میلیون تن گندله سنگ آهن ، 4.6 میلیون تن آهن اسفنجی ،‌ 5.3 میلیون تن شمش فولادی و 1000 مگاوات برق.

تاکنون بخش قابل ملاحظه ای از این پروژه های توسعه ای منطقه در راستای اهداف کلانی که برای مجموعه طرح ریزی کرده ایم به بهره برداری رسیده  و منجر به خلق ارزش افزوده قابل ملاحظه ای شده است. در حال حاضر زنجیره برداشت مواد خام از معدن تا مرحله تولید فولاد در مجموعه وجود دارد و این سرمایه گذاری منجر به افزایش تنوع و حجم تولیدات منطقه گل گهر شده است.

به عنوان نمونه در آبان ماه سال جاری 25 طرح صنعتی و زیربنایی با مجموع سرمایه گذاری بیش از 8200 میلیارد تومان در سفر رییس جمهوری و وزیر صمت به منطقه گل گهر، افتتاح شد. کارخانه ذوب و فولاد سازی به ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال، کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 2 میلیون تن در سال و فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر به ظرفیت 160 مگاوات از جمله مهمترین این طرح ها بود.

در حال حاضر چه طرح هایی در حال تکمیل و یا به مرحله بهره برداری رسیدن هستند؟

در حال حاضر حجم قابل توجهی از پروژه های توسعه ای منطقه در دست اجرا یا مراحل نهایی هستند که (در صورت مهیا بودن شرایط) در آینده ای نزدیک و همچنین سال های آتی به مرحله بهره برداری خواهند رسید. این پروژه های جدید شامل:

- احداث واحد خردایش شماره 2 شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به ظرفیت 15 میلیون تن در سال (به زودی بهره برداری می شود)

-طرح افزایش ظرفیت خطوط تولید کنسانتره شرکت گل گهر به ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال

-کارخانه گندله سازی شرکت گهر زمین به ظرفیت 5 میلیون تن در سال که به زودی به بهره برداری خواهد رسید

-راه اندازی کارخانه خط 3 تولید کنسانتره به ظرفیت 2 میلیون تن در سال شرکت گهر زمین

- احداث کارخانه ذوب و فولاد سازی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به ظرفیت 3 میلیون تن در سال

-احداث قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس و مجتمع آب شیرین کن بندرعباس

در راستای تامین منابع لازم برای تسریع اجرای پروژه ها چه اقداماتی انجام شده است؟

ما در حال مهیا شدن برای انجام افزایش سرمایه به میزان 108 درصد هستیم.در حال حاضر افزایش سرمایه ما به تایید حسابرس رسیده است و درحال طی مراحل اخذ مجوز از سازمان بورس هستیم.

بر اساس این برنامه میزان سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از 4800 میلیارد تومان فعلی به 10 هزار و 800 میلیارد تومان (در ابتدای سال 99) افزایش خواهد داشت. افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده سنگ آهن کشور، از محل مطالبات حال شده و مطالبات نقدی خواهد بود که این امر نقش ویژه ای در توسعه های شرکت و جذب منابع مالی جدید ایفا خواهد کرد.

در خصوص جایگاه سهام گل گهر در بازار سرمایه توضیح دهید؟

نماد «کگل» با توجه به وزنی که در میان سایر نماد های بورسی دارد یکی از نماد های اثر گذار در شاخص کل بورس است.

ارزش بازار «کگل» در حال حاضر از 48هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

سهام شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، در طول سال جاری مسیر افزایشی را طی کرده است و این شرکت در بین شرکت های معدنی و صنایع معدنی جایگاه سوم را در اختیار دارد. واپسین آمار منتشر شده نشان می دهد،  سهام «کگل» در هفته گذشته نیز شاهد رشد ارزش در بازار بوده است و سهام ما در این هفته در حدود 12.8درصد رشد داشته  که بیش از متوسط رشد شرکت های معدنی و صنایع معدنی در بازار به شمار می آید.

نماد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در بورس (کگل)، با ارزش بازاری بیش از  48 هزار میلیارد تومان اکنون جزو سه غول نخست قدرتمند و با ارزش بخش معدن و صنایع معدنی بورس اوراق بهادر است (به طوری که فولاد مبارکه، مس و گل گهر پیشتازان این حوزه در بازار هستند).

عملکرد 11 ماهه سال  جاری شرکت را چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه  در 11 ماهه سال جاری حجم تولید انواع محصول در گل گهر در محدوده 26 میلیون تن است که از این میزان 14.8 میلیون تن سهم کنسانتره و بیش از 11.1 میلیون تن  سهم گندله سنگ آهن بوده است که حجم تولید ما به نسبت دوره مشابه سال قبل 2 درصد افزایش را نشان می دهد که مجموع تولید کنسانتره سنگ آهن رشد 3درصدی و تولید گندله سنگ آهن افزایش یک درصدی رانشان می دهد.  

ارزش فروش داخلی انواع محصولات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در 11 ماهه سال 98 از 13 میلیون تن عبور کرد که 1.5درصد بیش از فروش مدت مشابه سال قبل است. البته با توجه به نیاز بازار داخل و اولویت تامین نیاز واحد های تولید کننده داخلی در بخش صادرات با کاهش فروش روبرو بودیم.

آب خلیج فارس چه زمانی به گل گهر می رسد و آیا طرح های جدیدی برای راه اندازی دارید؟

بر اساس  برنامه ریزی های انجام شده ( و در صورت عادی شدن شرایط سلامت کشور)، بیش از 103.6هزار میلیارد ریال پروژه خواهیم بود.

 در این میان بزرگ ترین و شاخص ترین طرح، راه اندازی قطعه نخست خط انتقال آب خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.

بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن ایران به همراه شرکت گهر زمین با راه اندازی 5طرح جدید، 642شغل مستقیم و بیش از 2430 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می کنند.

این طرح ها شامل واحد خردایش شماره 2 گل گهر،‌ گندله سازی شماره یک گهر زمین، واحد تیکنر مرکزی، قطعه نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان و واحد آب شیرین کن بندرعباس است.

اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس در سه فاز به طول 900 کیلومتر است که عملیات شیرین سازی و انتقال را انجام می دهد و جزو یکی از بزرگ ترین طرح های خط انتقال آب در دنیا محسوب می شود.

در این طرح 70.2هزار میلیارد ریالی، سه ویژگی در "طول، فشار و دِبی" وجود دارد که آن را از سایر طرح های مشابه دنیا تمایز می سازد. در فاز نخست قرار است 300 کیلومتر از این مسیر با سرمایه گذاری 45.5هزار میلیارد ریال، به بهره برداری برسد.

از سوی دیگر گندله سازی گهر زمین با ظرفیت تولید 5 میلیون تنی، دیگر پروژه بزرگ این ناحیه معدنی به شمار می آید که از سرمایه گذاری بیش از 16.2هزار میلیارد ریالی برخوردار است.

همچنین واحد خردایش شماره 2 نیز با سرمایه گذاری 2277 میلیارد ریالی، قرار است سالانه 15 میلیون تن سنگ آهن شکسته به منظور تامین خوراک کارخانه های کنسانتره شماره 5،‌ 6و 7 را تامین کند.

برای سال 99 چه طرح هایی در صف بهره برداری است؟

برای سال 99 برای بهره برداری از افتتاح 7 طرح را در برنامه داریم.

افزایش ظرفیت تولید خطوط کنسانتره  یکی از طرح های پیش روی شرکت است. هدف اصلی این پروژه بهبود کیفیت محصولات خط چهارم کارخانه تولید کنسانتره و تبدیل آن به کنسانتره پلیت‌فید (نرمه) با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال است.

پروژه دیگری که برای سال آینده  در دستور کار برای افتتاح داریم اجرای فاز 2 پروژه احداث واحد آبگیری و فیلتراسیون باطله خطوط کنسانتره طرح توسعه (خطوط 5، 6 و 7) است. این واحد با ظرفیت 720 تن بر ساعت، اعتبار ارزی 18.8 میلیون یورو و اعتبار ریالی 477 میلیارد ریال پیش بینی شده در خردادماه سال 1399 به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه بعدی نیز، احداث کارخانه فولادسازی و نورد توسط شرکت آهن و فولاد گل‌گهر است که در حال حاضر در مراحل اولیه اجرا با پیشرفت 35 درصدی قرار دارد. از آنجایی‌که این پروژه اعتبار ریالی ندارد، در صورت تامین اعتبار ارزی آن که 155 میلیون یورو در نظر گرفته شده، در زمستان سال 1399 به بهره‌برداری خواهد رسید.

احداث خط 3 کارخانه کنسانتره ازسوی شرکت گهرزمین با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن در سال نیز با سرمایه‌گذاری ارزی 60 میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی 1000 میلیارد ریال در انتهای بهار سال 1399 به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه تا آبان 98 نیز 60 درصد است.

همچنین احداث جاده از منطقه گل‌گهر به سمت بزرگراه بندرعباس به طول 37 کیلومتر  از دیگر طرح های سال 99 است که در تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان پیشرفت این پروژه تا آبان سال جاری 85 درصد و اعتبار تخصیص‌یافته به آن 175 میلیارد ریال است. این مسیر به طول 37 کیلومتر، موجب کاهش حدود 60 کیلومتری مسیر گل‌گهر به مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس خواهد شد و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت و هزینه حمل و نقل مواد صنعتی‌ و معدنی از گل‌گهر به بندر شهید رجایی را به‌دنبال خواهد داشت.

سرمایه گذاری های دیگری نیز خارج از منطقه گل گهر در دست اجرا دارید؟  

یکی از نکات قابل توجه این است که سرمایه گذاری و پروژه های توسعه ای ما محدود به شرکت های تابعه در منطقه گل گهر نمی شود. بخشی از سرمایه گذاری های شرکت در صنعت فولاد در سطح ملی انجام می شود. سرمایه گذاری در توسعه فولاد چابهار، فولاد بندر عباس، پروژه معدن و احداث کک سوزنی از جمله مهمترین سرمایه گذاری های بیرون مجموعه است. علاوه بر این بخشی از سرمایه گذاری های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با هدف اجرای روند رشد و توسعه شرکت و ارتقای منافع سهامداران، به صورت برون مرزی انجام شده است.

با توجه به طرح های توسعه ای که در دست اجرا دارد و نیاز به مواد اولیه جدید چه اقداماتی در راستای اکتشاف عملیاتی کرده اید؟

بر اساس هدف گذاری هایی که در حوزه اکتشاف عملیاتی کردیم  6 پروژه اکتشافی در حال اجرا داریم که شامل موارد زیر است:

1- حفاری مغزه گیری

2- اکتشاف پهنه خراسان رضوی

3- اکتشاف ایران مرکزی

4- اکتشاف پهنه بم

5- آنالیز مواد

6- ژئوفیزیک در محدوده های مختلف

میزان حفاری های اکتشافی که تاکنون انجام شده است به 47هزار متر می رسد. در پهنه بم در فاز شناسایی و پی جویی از کل حفاری های انجام شده 30محدوده دارای پتانسیل هستند که درخواست صدور پروانه ارایه شده و در انتظار مجوزهای لازم هستیم. در این میان دو محدوده از اولویت بالایی برخوردار بوده و 1500 آنالیز در آن ها انجام شده است.

میزان ذخایر کشف شده احتمالی در آنومالی های مختلف و ایران مرکزی به 170 میلیون تن می رسد که بزرگ ترین آن ها مربوط به آنومالی 11 است که دارای 50 میلیون تن ذخیره قطعی است.

شرکت برنامه هایی در حوزه حمل و باربری داشت این برنامه ها در چه مرحله ای است؟

بر اساس طرحی که آماده کردیم نخستین شرکت حمل و نقل ریلی ترکیبی در کشور را ایجاد می کنیم. با توجه به این که این شرکت سه اصل اساسی در حمل ریلی شامل تولید مواد معدنی، هلدینگ حمل و نقل و همچنین لکوموتیوران است،‌ با ادغام شرکت نماد ریل در شرکت گهر ترابر، نخستین شرکت حمل و نقل ترکیبی ریلی کشور را راه اندازی می کند.

با راه اندازی این شرکت، اهدافی همچون آلایندگی کمتر و حفظ محیط زیست، مدیریت واحد به منظور راهبری حمل و نقل ریلی، کاهش هزینه ها،‌ افزایش بهره وری، راه اندازی قطار باری مستقیم واگن های باردار با تناژ حداقلی 4500تن از معدن تا بندر منطقه ویژه خلیج فارس،‌ راه اندازی قطار باری متراژی با تناژ 2500 تن از مبدا بندر منطقه ویژه خلیج فارس تا سایت معدن،‌ کاهش چشمگیر هزینه های مدیریتی و پرسنلی، کاهش زمان توقف لوکوموتیوها و نیز واگن ها، افزایش درآمد از حمل ریلی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و راه اندازی سیستم مکانیزه تعمیر و نگهداری محقق می شود.

ادغام این دو شرکت در مراحل نهایی قرار دارد و بدین ترتیب به زودی تنها شرکت حمل و نقل ترکیبی ریلی که هم لکوموتیو و هم واگن را در اختیار خود دارد، ایجاد می شود.

در راستای مسئولیت های اجتماعی چه اقدماتی انجام داده اید؟

12 طرح زیرساخت و زیست محیطی در گل گهر در دست اجراست ما در مجموعه به نیروی انسانی خود به چشم دارایی‌های شرکت نگاه می‌کنیم و بر همین اساس در تلاش برای بهبود و ارتقای سطح زندگی کارکنان خود هستیم. گل گهر علاوه بر توجه به پرسنل، رشد سطح کیفی زندگی جامعه بومی را نیز از دیگر مسئولیت‌های خود می‌داند. از میان طرح‌های کنونی شرکت گل‌گهر، 12 طرح به بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های این شرکت، مربوط می‌شود.

مجموعه گل‌گهر در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی جامعه بومی، پروژه‌های زیرساختی را تعریف کرده است. از جمله این طرح ها  می توان به ایجاد مجتمع آب‌شیرین‌کن بندرعباس، پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی کشور، ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی در سیرجان وساخت بیمارستان فاطمه‌الزهرا گل‌گهر اشاره کرد. از بین طرح‌های یادشده، تنها پروژه احداث مجتمع آب‌شیرین‌کن در بندرعباس و خارج از محل فعالیت شرکت گل‌گهر قرار دارد که البته آب نمک‌زدایی شده حاصل از این مجتمع در استان کرمان به مصرف می‌رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا تاج آبادی
    رضا تاج آبادی

    سلام
    ممنون از اطلاع رسانی کامل وجامع بورس 24

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24