Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرایط دشوار هفته های گذشته برخی سرمایه گذاران را ناامید کرده اما تجربه نشان می دهد شرایط دیر یا زود تغییر خواهد کرد. در میان مدت وضعیت بازارها بویژه بازارهای پرریسک به عوامل بنیادی وابسته است بنابراین ..

برای حضور در این بازارها باید بلندمدت فکر کنید

بورس24 : تغییرات قیمت فلزات پایه در دو ماه اخیر به روشنی نشان می‌دهد معامله‌گران درباره آینده نگران هستند و حاضر نیستند ریسک بپذیرند. به ویژه در دو هفته گذشته شاهد افت قیمت این فلزات هستیم و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصادهای بزرگ بعید است حتی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شرایط بازارها عادی شود. ریسک ها باقی است و تعجبی ندارد اگر بازارهای پرریسک دچار ضعف باشند. در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این گزارش اشاره می‌کنیم

روی. روز جمعه قیمت روی در محدوده ۱۹۹۰ دلار در هر تن نوسان کرد و قیمت این فلز پایه در اوج خود در سال جاری میلادی در سطح ۲۴۶۰ دلار قرار گرفته بود. در هفته‌های اخیر قیمت‌ها پیوسته کاهش یافته و عامل اصلی این وضعیت، ضعف تقاضا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است. البته قبل از شیوع این ویروس نیز وضعیت شاخص های بنیادی بازار روی چندان مثبت نبود زیرا برای مثال پیش‌بینی شده بود امسال بازار روی با مازاد عرضه مواجه می‌شود. اکنون شیوع ویروس کرونا سبب شده چشم انداز ضعیف این فلز ضعیف تر شود.

میزان تقاضا تحت تاثیر قرار گرفته البته عرضه نیز از این اثرات مصون نبوده است. تداوم تعطیلی زمستانی معادن روی در شمال چین و کاهش تولید روی تصفیه شده به دلیل بالا رفتن ذخیره محصولات جانبی حاصل از تولید روی از جمله اسید دو عامل افت عرضه هستند. اکنون پیش بینی ما از میزان عرضه و تقاضا برای روی در سه ماهه کنونی پایین‌تر از پیش بینی قبلی است اما در نیمه دوم سال جاری میلادی هر دو مورد یعنی عرضه و تقاضا بالاتر از میزانی خواهد بود که قبلا پیش بینی کرده بودیم. افق بازار روی و دیگر فلزات پایه به دلیل ابهام ها درباره آینده چندان مشخص نیست و باید منتظر ماند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع روز جمعه در محدوده ۱۶ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن نوسان کرد و در اوج خود در سال جاری میلادی در سطح ۱۷ هزار و ۸۰۰ دلار قرار گرفته بود. بازار قلع نیز در برابر ابهام های حاصل از شیوع ویروس کرونا مصون نبوده است. افق بازار قلع مثبت ارزیابی می شود زیرا امسال نیز مانند سال گذشته بازار این فلز دچار کسری عرضه است. اجرای سیاست‌های حمایتی از سوی بانک مرکزی بزرگ به ویژه بانک مرکزی چین در کنار اختلال ها در عرضه شرایط رشد قیمت‌ها را در ماه‌های آینده فراهم می‌کند. قلع یکی از فلزاتی است که پس از بحران کنونی قیمت آن رشدی سریع خواهد داشت اما در هر حال اکنون به دلیل ضعف تقاضا تحت تأثیر تعطیلی بسیاری از کارخانه ها بازار آن به طور موقت با مازاد عرضه مواجه است. در سال جاری میلادی تاکنون ذخیره قلع در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی ۱۳ درصد افزایش یافته و این نشانه ای از وضعیت بد کنونی است. به این ترتیب قلع مانند دیگر فلزات پایه در خطر کاهش قیمت در کوتاه مدت قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

نیکل. قیمت نیکل روز جمعه در محدوده ۱۲ هزار و ۸۵۰ دلار قرار گرفت و در اوج خود در سال جاری میلادی در سطح ۱۴ هزار و ۳۰۰ دلار نوسان کرده بود. وضعیت بازار نیکل مانند فلزات دیگر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشته است البته افزایش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس لندن، فروش پایین خودروهای برقی در چین و ضعف بازار فولاد ضدزنگ در آسیا، در افت قیمت‌ها موثر بوده اند. در سال 2018 و نیمه نخست سال گذشته میلادی به دلیل رشد تقاضا قیمت نیکل افزایش یافت. در حال حاضر ذخیره نیکل در انبارهای تحت نظارت بورس فلزی لندن نسبت به ابتدای سال جاری 47 درصد بالاتر است. البته ذخیره نیکل در بورس فلزات شانگهای تغییری نداشته است. میزان فروش خودرو در چین در دو ماه اخیر به شدت کاهش یافته و احتمالاً در ماه جاری نیز وضعیت به همین شکل است. مازاد عرضه فولاد ضدزنگ نیز که حاصل تعطیلی کارخانه های مصرف کننده این فلز در چین است فشارها بر قیمت نیکل را بالا برده است. مازاد عرضه سبب افت تولید فولاد و کاهش مصرف نیکل می‌شود. قیمت نیکل احتمالاً در کوتاه مدت کاهش می‌یابد اما در میان مدت رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24