Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

زیان ها عموما حاصل انتخاب های اشتباه در دوران های پرالتهاب و بحرانی است یعنی وضعیتی شبیه حالا. بنابراین سرمایه گذاران باید بدانند افق بازارها در ماه های آینده چگونه است. در مطلب حاضر نکات مهم در باره ..

مس، آلومینیوم، سرب؛ کدام را انتخاب کنیم؟

بورس24 : وضعیت بازار فلزات پایه در چند هفته اخیر خوب نبوده و بعید نیست این شرایط ناگوار ادامه پیدا کند. با آن که ذخیره برخی از این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی کاهش یافته اما عامل اصلی که بر قیمت ها اثر می‌گذارد ضعف در بخش‌های مهم اقتصاد جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کروناست. روز گذشته قیمت فلزات پایه کاهش یافت و علت اصلی این کاهش، پیش بینی افت تقاضا یا حداقل رشد نکردن آن است. نگاه کارشناسان به افق بازار فلزات پایه عموماً منفی است اما سرعت تحولات چنان زیاد است که نمی توان با قاطعیت گفت شرایط بد باقی خواهد ماند. در شماره جدید نشریه معتبر متال بولتن، وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش‌هایی از این مطلب اشاره می‌کنیم.

آلومینیوم. قیمت این فلز روز گذشته به زیر ۱۷۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت. ابتدای امسال قیمت آلومینیوم ۱۷۷۵ دلار بود و قیمت‌ها در اوج خود در سال جاری میلادی به ۱۸۱۵ دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضا برای آلومینیوم در سال جاری میلادی دو درصد باشد. قبلاً این رشد 2.6 درصد پیش‌بینی شده بود. افق بلندمدت آلومینیوم مثبت است به ویژه مصرف این فلز در بخش خودروسازی و برای بهینه سازی مصرف سوخت رشد قابل ملاحظه خواهد داشت اما در کوتاه مدت ریسک های گوناگون از رشد تقاضا برای آلومینیوم جلوگیری می کنند. اختلال در تولید کارخانه ای در چین و چند اقتصاد بزرگ دیگر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا مهمترین عامل فشار بر قیمت هاست.

البته از پیش ریسک های کلان برای بازار تمامی فلزات پایه وجود داشته است: تنش های تجاری بین چین و آمریکا و کاهش نرخ رشد اقتصادی چین جزء این ریسک‌ها هستند. پیش‌بینی می‌شود امسال بازار جهانی آلومینیوم با مازاد ۲۰۴ هزار تنی عرضه مواجه باشد. قبلاً پیش بینی شده بود بازار با کسری عرضه ۱۱۹ هزار تن مواجه خواهد بود. البته این رقم ها در مقایسه با حجم بازار جهانی آلومینیوم چندان بزرگ نیستند اما در هر حال تغییر وضعیت بازار به سمت مازاد عرضه یک عامل منفی محسوب می‌شود. انتظار می رود پس از مهار ویروس کرونا و عادی شدن شرایط، قیمت آلومینیوم به سمت ۱۸۰۰ دلار حرکت کند. سیاست‌های حمایتی که از سوی تعدادی از بانک‌های مرکزی و دولت ها اجرا می شود به رشد قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

مس. قیمت مس روز گذشته در محدوده ۵۶۵۰ دلار در هر تن نوسان کرد. قیمت مس در اوج خود در سال جاری به ۶ هزار و ۳۰۰ دلار رسید اما هراس درباره ضعف اقتصاد جهان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا فشار قابل ملاحظه بر قیمت‌ها وارد کرده است. قبل از شیوع این ویروس، دیدگاه ها درباره افق بازار مس مثبت بود زیرا پیش‌بینی می‌شد امضاء فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا زمینه کاهش تنش های تجاری و رشد مناسب اقتصاد دو کشور و جهان را فراهم کند. همچنین محدودیت عرضه عامل حمایتی برای قیمت ها محسوب می‌شود. در آن زمان پیش‌بینی شده بود در سه ماه نخست امسال متوسط قیمت‌ها ۶۴۰۰ دلار خواهد بود اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است و متوسط قیمت‌ها در سه‌ماهه کنونی اکنون بسیار پایین‌تر از ۶ هزار دلار پیش‌بینی می‌شود.

نکته منفی دیگر این است که انتظار می‌رود در سه ماهه کنونی بازار مس با مازاد ۱۷۴ هزار تنی عرضه مواجه باشد. قبلاً تصور می‌شد در نیمه نخست امسال بازار متعادل خواهد بود. اما نباید ناامید بود. اجرای برنامه‌های حمایتی پولی و مالی، تقاضای به تعویق افتاده در چین و دیگر کشورها و اختلال های احتمالی در عرضه سبب می شود در نیمه دوم سال جاری میلادی شرایط بازار مس بهتر از حالا باشد. البته تحقق این امر مستلزم مهار شدن ویروس کرونا در آینده نزدیک است. از دید تحلیلگران متال بولتن کاهش کنونی قیمت ها فرصت خرید محسوب می‌شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب روز گذشته در محدوده ۱۸۳۰ دلار نوسان کرد و در اوج خود در سال جاری میلادی به ۲۰۲۵ دلار رسیده بود. بازار سرب مانند بازار دیگر فلزات پایه تحت تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و قیمت ها کاهش یافته است. یکی از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا در چین لطمه شدید دیده صنعت خودروسازی است. مصرف سرب در این صنعت بسیار بالاست و افت شدید فروش خودرو از تقاضا برای این فلز می کاهد. در سه ماهه کنونی تولید و فروش خودرو در چین به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است. در خارج از چین نیز وضعیت بازار خودرو چندان مناسب نیست. به دلیل تحولات منفی اخیر تقاضا برای سرب در سه ماهه کنونی و سه ماه آینده پایین خواهد بود. آغاز به کار کارخانه‌های خودروسازی در چین یک عامل مهم است. اگر ویروس کرونا در ماه جاری میلادی مهار شود و کارخانه‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند به تدریج مصرف سرب افزایش خواهد یافت. به هر حال اکنون ابهام های زیادی درباره آینده وجود دارد. تحلیلگران خوشبین معتقدند اختلال‌های کنونی در عرضه یک عامل حمایت از قیمت هاست اما پیش‌بینی می‌شود مازاد عرضه سرب در سال جاری ۱۵۵ هزار تن باشد. این رقم دو برابر پیش‌بینی قبلی است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمد قزوینی زاده
    محمد قزوینی زاده

    مفید و کاربردی بود

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24