Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت نفت همچنان در سطوح بسیار پایین در نوسان است و ریسک های موجود از رشد قیمت ها جلوگیری کرده است. پرسش مهم برای سرمایه گذاران در سهام نفتی و .. این است که چه وقت شرایط عادی می شود و قیمت ها رشد می کند. در مطلب حاضر ..

نفت، قربانی پایدار کرونا؛ رونق چه وقت باز می گردد؟

بورس24 : در روزهای اخیر وضعیت بازار نفت چندان مطلوب نبوده و قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال در سطوح بسیار پایین نوسان کرده اند. در حال حاضر دو عامل بسیار مهم بر وضعیت بازار و قیمت‌ها اثر می‌گذارند. عامل نخست شیوع ویروس کرونا و ضعف اقتصاد جهان تحت تاثیر این عامل است. در دو ماه اخیر یعنی از زمانی که موضوع شیوع ویروس کرونا مطرح شده قیمت‌ها کاهش قابل ملاحظه داشته‌اند زیرا فعالیت‌های اقتصادی در چین و چند اقتصاد بزرگ دیگر که مصرف کننده های این ماده خام هستند به شدت کاهش یافته است.

از هفته گذشته خارج از چین بر شدت نگرانی ها افزوده است. نتیجه مستقیم این وضعیت کاهش مصرف مواد خام به ویژه نفت است. نهادهای تحلیلگر از جمله اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش‌های جدید خود رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری را به شدت کاهش داده اند. با آن که برخی تحلیلگران معتقدند این گزارش‌ها بدبینانه است اما در هر حال کاهش قابل ملاحظه نرخ رشد برخی اقتصادهای بزرگ و رکود در برخی دیگر از تقاضای آنها برای نفت می کاهد. به ویژه وضعیت اقتصاد چین بر قیمت ها اثر می‌گذارد. همانطور که انتظار می‌رفت شاخص فعالیت‌های تولیدی و خدماتی چین در ماه گذشته کاهش یافته است.

یک نکته مهم این است که مشخص نیست وضعیت کنونی تا چه وقت ادامه پیدا خواهد کرد. در روزهای اخیر موارد ابتلا به ویروس کرونا خارج از چین به سرعت افزایش یافته و تدابیری که برای مهار این ویروس اتخاذ شده از فعالیت های اقتصادی کشورها می کاهد. شاید در چند هفته آینده افق روشن شود و در این حالت می توان انتظار داشت قیمت نفت رشد کند.

دومین عامل، تلاش های عربستان برای بالا بردن قیمت نفت از طریق کاستن از عرضه است. از چند هفته پیش موضوع برگزاری نشست برای تصمیم‌گیری درباره کاهش عرضه نفت مطرح بوده اما روسیه که یکی از اعضای اوپک پلاس است برای کاستن از عرضه آمادگی نداشت. اخیراً موضع روسیه تغییر کرده و احتمال آن که عرضه نفت اوپک پلاس حدود یک میلیون بشکه دیگر کاهش یابد مطرح شده است. این گروه از ابتدای سال قبل برای حمایت از قیمت‌ها عرضه نفت خود را کاهش داده اما به نظر می رسد ضروری است بار دیگر این اقدام انجام شود.

موسسه فیچ سلوشنز اعلام کرده بود بی‌عملی اوپک پلاس سبب کاهش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد شد. بازار تحت تاثیر احتمال کاهش عرضه کمی رونق پیدا کرد اما فعلاً نگرانی‌ها درباره ضعف شدید اقتصاد جهان و بروز رکود در برخی اقتصادهای بزرگ در ماه های آینده، از رشد قیمت‌ها و جبران کاهش هفته‌های اخیر جلوگیری کرده است. کارشناسان بازار معتقدند تا وقتی نگرانی وجود دارد اقدامات اوپک پلاس اثر مورد نظر اعضای این گروه را در پی نخواهد داشت.

برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند حتی اگر اوپک پلاس از عرضه نفت خود بکاهد این اقدام طی دو ماه آینده تغییر معنادار در بازار به وجود نخواهد آورد زیرا شیوع ویروس کرونا از تقاضا کاسته و ذخایر نفت در حال افزایش است. اوپک پیش بینی کرده در نیمه نخست سال جاری میلادی تقاضای چین برای نفت نه تنها بالا نمی رود بلکه ۲۰۰ هزار بشکه در روز پایین تر از قبل خواهد بود. به باور نهادهای تحلیلگر اگر در ماه جاری شیوع ویروس کرونا مهار شود تا پایان ماه آوریل ذخیره نفت جذب خواهد شد و پس از آن می توان به رشد قیمت‌ها امیدوار بود در نتیجه طی ماه جاری و ماه آینده شرایط بازار خوب نخواهد بود.

و در سناریوی بدبینانه، شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه می‌یابد و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در چین و تعداد دیگری از کشورها متوقف باقی می ماند. در این حالت شرایط بازار نفت برای مدتی طولانی تر منفی باقی خواهد ماند. فعالان بازار نفت در انتظار رفع ابهام ها درباره آینده هستند و چاره ای جز انتظار کشیدن ندارند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24