Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وضعیت برای سرمایه گذاران در بازار طلا بسیار پر ابهام شده است. هفته پیش قیمت ها روز جمعه به شدت کاهش یافت درحالیکه پیش بینی شده بود عملکرد هفتگی بازار مثبت است. این هفته پیش بینی شده قیمت طلا رشد می کند اما ..

سردرگمی فعالان بازار طلا؛ سود یا زیان؟

بورس24 : قیمت طلا ابتدایی سال جاری میلادی در محدوده ۱۵۲۵ دلار در هر اونس قرار داشت و در اوج خود در سال جاری به 1675 دلار رسید اما هفته قبل شاهد افت شدید قیمت‌ها تحت تأثیر عوامل مختلف بودیم. از آنجا که طلا سهمی قابل ملاحظه در سبد دارایی اکثر سرمایه گذاران دارد بررسی وضعیت بازار این فلز و دیدگاه هایی که درباره افق قیمت ها مطرح است ضروری است.

در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به افق بازار در هفته پیش رو نگاه مثبت داشتند در حالی که تحلیلگران نظر قاطعی درباره جهت حرکت قیمت‌ها نداشتند. هفته قبل در نظرسنجی کیتکو اکثر تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران معتقد بودند قیمت‌ها رشد خواهد کرد اما این پیش‌بینی تحقق پیدا نکرد. در بخش عمده هفته قبل نظر آنها درست بود اما روز جمعه قیمت هر اونس طلا حدود ۴ درصد کاهش یافت و به زیر ۱۶۰۰ دلار رسید زیرا برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تعداد زیادی از سرمایه گذاران به فروش این فلز گرانبها اقدام کردند تا به تعهدات خود در بازارهای دیگر عمل کنند.

خوشبین ها و بدبین ها

دو گروه از تحلیلگران خوشبین و بدبین به ارائه دیدگاه‌های خود درباره وضعیت بازار در هفته پیش رو پرداخته اند. کارشناسان خوشبین معتقدند انتشار اخبار منفی و نگران کننده از شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و به نظر می رسد این بحران هنوز به اوج خود نرسیده است. این بدان معناست که طی روزهای آینده بر موارد ابتلا و مرگ و میر ها در اثر این ویروس افزوده خواهد شد. همچنین ارزیابی قابل اطمینان درباره اثرات اقتصادی ویروس کرونا وجود ندارد در نتیجه، ابهام ها زمینه جذابیت طلا و دیگر حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری را فراهم خواهد کرد.

هفته قبل فروش برای شناسایی سود، نیاز به عمل به تعهدات در دیگر بازارها و افت تقاضای فیزیکی عواملی بودند که فشار قابل ملاحظه بر قیمت طلا وارد کردند اما این عوامل این هفته اثرات کمتری خواهند داشت یعنی ضعیف خواهند بود. با توجه به افزایش ابهام ها و نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان انتظار می‌رود قیمت طلا این هفته به ۱۶۵۰ دلار بازگردد و در هفته‌های آینده رشد قیمت‌ها ادامه پیدا کند. طلا و اوراق خزانه آمریکا دو حوزه امن سرمایه‌گذاری در جهان هستند.

منفی بودن نرخ‌های بهره در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته، احتمال کاهش نرخ های بهره در آمریکا در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری این نهاد و افزایش تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ عوامل بلندمدت رشد قیمت طلا هستند.

اما تحلیلگران بدبین نیز برای دیدگاه خود دلایلی دارند. یکی از این افراد سرعت کاهش قیمت طلا را عاملی برای تداوم ضعف در بازار این فلز گرانبها می داند. از سوی دیگر اگر بانک مرکزی آمریکا در مسیر کاستن از نرخ های بهره قرار گیرد بازارهای مالی حمایت می شوند و نیاز به حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری از جمله طلا کاهش خواهد یافت. سومین عامل، احتمال انتشار اخبار امیدوارکننده درباره مهار ویروس کرونا خارج از چین است. در چین رشد موارد جدید ابتلا به این ویروس کند شده اما در دیگر کشورها هر روز اخبار منفی درباره افزایش تعداد مبتلایان منتشر می شود. اگر در هفته پیش‌رو شاهد کاهش موارد جدید ابتلا به این ویروس باشیم شرایط برای رشد قیمت طلا فراهم نخواهد بود.

مشاهده می شود که هر دو گروه تحلیلگران استدلال هایی برای اثبات صحت نظرات خود دارند. نوسان قیمت طلا در هفته پیش رو بزرگ خواهد بود و غیر از اخبار مربوط به ویروس کرونا، داده‌ها از اقتصادهای بزرگ بر بازار طلا اثر خواهند داشت. هفته جاری وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در چین، منطقه یورو و آمریکا در ماه قبل و نیز وضعیت بازار کار آمریکا در ماه گذشته مشخص خواهد شد. محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر می گذارد. تا پایان هفته زمان زیادی باقی مانده و نوسان قیمت ها بزرگ خواهد بود.

امروز سازمان توسعه و همکاری اقتصادی هشدار داد که شیوع ویروس کرونا می تواند نرخ رشد اقتصاد جهان را به نصف کاهش دهد. از پیش نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را پایین آورده اند. اخبرا منفی از اقتصاد جهان از رشد قیمت طلا حمایت می کند.

امروز قیمت طلا رشد قابل ملاحظه داشته و به مرز 1600 دلار رسیده است. افت ارزش دلار که حاصل پیش بینی کاهش نرخ های بهره در آمریکاست یک عامل مهم رشد قیمت طلاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24