Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از ولی نادی قمی خبره بازارهای مالی اقتصاد جهان طی ۱۲ سال اخیر با رکود یا بحران مواجه نشده است و کارشناسان اقتصادی احتمال می دهند که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی درگیر رکود شود و این رکود اقتصاد جهانی از اقتصاد چین آغاز می شود... شاید کرونا بهانه شروع این رکود باشد... نرخ ارز نیمایی از ابتدای سال جاری (سال ۱۳۹۸) تاکنون نزدیک به ۴۸ درصد رشد کرده است و به رقم حدود ۱۳۵۰۰ تومان رسیده است. در همین مدت ، نرخ آزاد ارز ۱۹ درصد رشد کرده است... به جهت تورم انتظاری بالا در سال ۱۳۹۹ چنین جهشی در نرخ ارز را برای سال آینده نیز شاهد خواهیم بود یا حداقل شرکت های کالا محور سال ۱۳۹۹ را با نرخ های جهش یافته نیمایی شروع می کنند... شاید با توجه به هجوم عموم مردم به سوی بازار سهام و ورود نقدینگی جدید، شاهد تداوم رشد بازار در هفته های آینده باشیم. اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران تحت فشار از جنبه های مختلف قرار دارد...

کرونا ، اقتصاد ایران و آینده بورس

ولی نادی قمی

اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم ها و عوامل دیگر از رکود تورمی، کسری شدید بودجه و نقدینگی فزاینده در رنج است.

تشکیل سرمایه ثابت و سرمایه گذاری از سوی دولت به جهت فقدان منابع و از سوی بخش خصوصی به جهت فقدان انگیزه کافی، به سطح نامناسبی رسیده است. از طرف دیگر اقتصاد جهان طی ۱۲ سال اخیر با رکود یا بحران مواجه نشده است و کارشناسان اقتصادی احتمال می دهند که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی درگیر رکود شود و این رکود اقتصاد جهانی از اقتصاد چین آغاز می شود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی ، کاهش فعالیت های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا در چین ، اروپا و در نهایت آمریکا را شروع این موضوع تلقی می کنند.

بنابراین در صورت وقوع رکود در اقتصاد جهانی و کاهش قیمت مواد خام و کالاها ( کامودیتی ها)، از این منظر نیز اقتصاد کشور تحت فشار قرار خواهد گرفت .با این اوصاف و تحت تاثیر تحریم ها، میزان ارز دریافتی کشور کاهش خواهد داشت و کسری بودجه به شرایط بحرانی خواهد رسید.

با این حال و با وجود فشار بر بازار ارز جهت افزایش قیمت ها، احتمال این که بانک مرکزی همچنان مسلط بر این بازار مانع سفته بازی شود، بالا برآورد می شود.

به هر حال انتظار می رود که نرخ ارز به صورت کنترل شده و منطقی افزایش یابد. نرخ ارز نیمایی از ابتدای سال جاری (سال ۱۳۹۸) تاکنون نزدیک به ۴۸ درصد رشد کرده است و به رقم حدود ۱۳۵۰۰ تومان رسیده است. در همین مدت ، نرخ آزاد ارز ۱۹ درصد رشد کرده است. یعنی فاصله بین نرخ نیمایی و نرخ بازاری ارز کمتر شده است . از ابتدای زمستان سال جاری ، نرخ آزاد ارز ۲۱ درصد و نرخ نیمایی ارز نزدیک به ۱۸ درصد رشد کرده است. این موضوعات بازیگران بازار سرمایه را به سمت شرکت های کالا محور سوق داده است.

بسیاری از سرمایه گذاران به این باور رسیده اند که به جهت تورم انتظاری بالا در سال ۱۳۹۹ چنین جهشی در نرخ ارز را برای سال آینده نیز شاهد خواهیم بود یا حداقل شرکت های کالا محور سال ۱۳۹۹ را با نرخ های جهش یافته نیمایی شروع می کنند و احتمال رشد منطقی نرخ های نیمایی ارز نیز دور از واقعیت نیست.

بنابراین ذائقه بازار به سمت این دسته از شرکت ها که تا حدودی از رشد های فوق تصور بازار نیز جا مانده بودند، تغییر پیدا کرد. باید توجه داشت که این دسته از شرکت ها نیز تحت تاثیر ریسک تصمیمات دولتی و افزایش قیمت نهاده های تولید قرار دارند و تحریم ها امکان و قابلیت های صادراتی شان را کاهش داده است.

به نظر می رسد که با توجه به هجوم عموم مردم به سوی بازار سهام و ورود نقدینگی جدید، شاهد تداوم رشد بازار در هفته های آینده باشیم. اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران تحت فشار از جنبه های مختلف قرار دارد و چشم انداز آینده بازار سهام با لحاظ ریسک های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد.

خبره بازارهای مالی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24