Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاران در بازارهای مالی به این امید که بزودی ریسک ها کاهش می یابند حضوری قدرتمند در این بازارها داشته اند اما در بازار فلزات پایه چنین دیدگاهی وجود نداشته در نتیجه شاهد افت شدید قیمت ها هستیم. برای درک تحولات آینده باید به دو نکته توجه داشت. در مطلب حاضر ..

به احیای زودهنگام بازارهای پرریسک امیدوار باشیم؟

بورس24 : رشد شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون قابل ملاحظه بوده و تنها در ماه کنونی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر 2.5 درصد بالا رفته است. ارزش دلار در برابر یورو و ین به ترتیب در بالاترین میزان در ۳ سال و ۱۰ ماه اخیر قرار دارد. اما علت چیست؟ واقعیت این است که شاخص های اقتصادی آمریکا در وضعیت مناسب قرار دارند، نرخ بهره اوراق قرضه آن بالاترین میزان در بین اقتصادهای توسعه یافته است و عملکرد شرکت‌های بورسی این کشور بالاتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. نرخ های بهره و نرخ رشد اقتصادی آمریکا نیز بالاتر از دیگر اقتصادهای توسعه یافته است و استقامت آن در برابر شیوع ویروس کرونا در کنار تمام عواملی که ذکر شد زمینه را برای رشد ارزش دلار فراهم کرده است.

با کمال تعجب ترامپ نسبت به رشد ارزش دلار در هفته های اخیر واکنشی نشان نداده اما بدون تردید به زودی او اقتصادهای رقیب را به دستکاری در ارزش ارزهای ملی خود برای کاستن از ارزش آنها در برابر دلار متهم خواهد کرد. رشد ارزش دلار یک عامل مهم کاهش صادرات آمریکا و افت بازده شرکت های بورسی این کشور است در نتیجه اگر خیلی زود رشد ارزش دلار معکوس نشود به زودی اثر آن بر اقتصاد آمریکا احساس خواهد شد.

ضعف اقتصاد آمریکا فشارهایی که مدت‌هاست بر اقتصاد جهان وارد شده بیشتر می کند بنابراین با آنکه دلار، ارز ملی آمریکاست اما رشد ارزش آن برای جهان مشکل پدید می‌آورد. انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره در آمریکا دو بار پایین آورده شود اما این اقدام فشار قابل ملاحظه بر ارزش دلار وارد نخواهد کرد. از سوی دیگر رشد ارزش دلار سبب افت ارزش ارزهای ملی در اقتصادهای نوظهور می شود و نرخ تورم را در آنها بالا می برد. همچنین آنها برای بازپرداخت بدهی خود به دلار دچار مشکل می شوند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

دومین موضوع مهم که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند ابعاد جدید شیوع ویروس کروناست. کند شدن رشد موارد جدید آلودگی به این ویروس در چین امیدهایی درباره مهار آن در آینده نزدیک پدید آورده است اما هنوز برای جشن گرفتن زود است. تعداد افراد آلوده شده به این ویروس و موارد مرگ ناشی از آن در دیگر کشورها در حال افزایش است در نتیجه اکنون مشخص شده که نه تنها قدرت سرایت این ویروس بسیار بیشتر از حدی است که قبلاً تصور می‌شد بلکه برخی کشورها ممکن است نتوانند مانند چین تدابیر فراگیر برای جلوگیری از شیوع آن اتخاذ کنند.

و نیز باید "عامل هراس" را نیز در نظر گرفت. نگرانی درباره این ویروس فعالیت‌های اقتصادی را به شدت کاهش داده زیرا برای مثال مردم از سفر، رفتن به رستوران و فروشگاه ها اجتناب می کنند. بانک جهانی تخمین زده که شیوع ویروس کرونا و تدابیری که برای مهار آن اتخاذ شده سالانه یک درصد تولید ناخالص داخلی جهان هزینه دارد و این یعنی ۸۷۰ میلیارد دلار. البته هنوز بطور دقیق نمی توان اثرات کامل این ویروس را محاسبه کرد.

سرمایه گذاران در بازارهای مالی امیدوارند اثر شیوع ویروس کرونا وی (V) شکل باشد یعنی کاهش سریع و فراگیر فعالیت‌های اقتصادی و سپس رشد سریع آنها. رئیس صندوق بین‌المللی پول می گوید ممکن است این گونه باشد اما اگر شاهد شیوع گسترده ویروس در دیگر کشورها باشیم اثرات آن یو (U) شکل خواهد بود یعنی اثرات آن برای مدتی طولانی تر باقی می ماند.

هفته قبل عملکرد برخی بازارهای مالی در جهان از جمله آمریکا منفی بود و بعید نیست در هفته پیش‌رو نیز این کاهش ادامه پیدا کند. پایان این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و چین منتشر می شود و قبل از آن، اخبار مربوط به ویروس کرونا بر رفتار سرمایه‌گذاران اثر می‌گذارد.

این بدان معناست که سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک از جمله بازارهای مالی و مواد خام باید برای به تعویق افتادن زمان رفع ریسک کرونا و رشد قیمت ها آماده باشند. در یک ماه اخیر قیمت فلزات پایه به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته البته بازارهای مالی به دلیل خوشبینی سرمایه گذاران، وضعیت بهتری داشته است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24