Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی معاملات امروز با انتشار برخی اخبار سیاسی در خصوص قرار گیری ایران در لیست سیاه FATF و همچنین انتشار و شیوع بیماری در کشور، بازار در همان دقایق ابتدایی با افزایش عرضه مواجه و با افت قیمت‌ها ، شاخص نیز روندی نزولی به خود گرفت و تا ......

افزایش نرخ ارز نجات بخش امروز شاخص

بورس24 : طی معاملات امروز با انتشار برخی اخبار سیاسی در خصوص قرار گیری ایران در لیست سیاه FATF و همچنین انتشار و شیوع بیماری در کشور، بازار در همان دقایق ابتدایی با افزایش عرضه مواجه و با افت قیمت‌ها ، شاخص نیز روندی نزولی به خود گرفت و تا 467120.34 واحد سقوط کرد. با این حال افزایش نرخ دلار در بازار ارز که خود عاملی برای افزایش قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا می‌باشد، باعث افزایش تقاضا برای نمادهای گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی شد که با توجه به تأثیر بالای گروه‌های مذکور بر افزایش شاخص، روند شاخص نیز در همان ساعت اولیه صعودی شد تا درنهایت کار خود را با روندی صعودی و با رشد0.65 درصد در 481867.35 واحد به پایان رساند.

شاخص قیمت هم وزن نیز امروز روندی همچون شاخص کل طی نمود با این تفاوت که ناشی از افزایش تقاضا در نمادها و گروه‌های کوچک، این شاخص با روند صعود قیمت‌ها همراه و زودتر از شاخص کل وارد بازه‌های مثبت شد تا در نهایت این شاخص هم کار خود را با روندی صعودی و مثبت پایان دهد.

در بازار امروز و در معاملات گروه بانک‌ها با شروع معاملات در نمادهای این گروه شاهد افزایش عرضه‌ها و تشکیل صف‌های فروش بودیم چنانکه نماد وپارس و وبصادر در پایان نیز با صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. البته با روند صعودی شاخص و افزایش تقاضا در بازار، از فشار عرضه در این گروه نیز کاسته شد و نمادهایی همچون وملل و وپست با صف‌های خرید همراه شده و افزایش قیمت‌ها را تجربه نمودند ولی با توجه به اخبار سیاسی منتشره و تأثیر آن بر نمادهای این گروه، همچنان افزایش عرضه باعث معاملات نمادهای این گروه در بازه‌های منفی شد تا در پایان با کاهش قیمت معاملات در این گروه پایان یابد.

در نمادهایی گروه خودرو نیز امروز با افزایش عرضه‌ها و روند نزولی شاخص، در اکثر نمادها شاهد شروع معاملات در بازه‌هایی منفی و روند نزولی قیمت‌ها بودیم. با این حال با افزایش تقاضا در بازار و شروع روند صعودی شاخص، نمادهای کوچک این گروه نیز با افزایشش تقاضا و صف‌های خرید همراه شدند چنانکه نمادهای خاهن، خوساز، خشرق و ختراک با صف‌های خرید کار خود را پایان دادند. با این حال نمادهای بزرگ این گروه همچون خساپا، خودرو و خپارس همچنان معاملات خود را بازه‌های منفی ادامه دادند که دلیل آن را می‌توان افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها با افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌ها دانست.

در نمادهای گروه فلزات اساسی اما همان‌طور که ذکر گردید با افزایش نرخ دلار در بازار ارز و به دنبال آن افزایش نرخ فروش فلزات، در نمادهای این گروه شاهد افزایش تقاضا و روند صعودی قیمت‌ها بودیم. گرچه در ابتدا با ایجاد جو هیجانی در بازار این نمادها نیز کار خود را در بازه‌های منفی آغاز نمودند ولی در پایان بازار اکثر نمادهای کوچک این گروه همچون فزرین، فسرب و فلوله با صف‌های خرید همراه بودند. البته ناشی از نگرانی‌ها در خصوص فروش صادراتی، نمادهای بزرگ این گروه همچون ذوب، هرمز و ارفع معاملاتی متعادل را در بازه‌های منفی را تجربه نمودند ولی با توجه به تعداد نمادهای مثبت، کلیت گروه مثبت و افزایشی پایان یافت.

در گروه محصولات پتروشیمی نیز روند همچون گروه فلزات اساسی بود تنها با این تفاوت که تعداد نمادهای که تغییر روند داده و با رشد قیمت همراه بودند نسبت به گروه فلزات کمتر بودند که دلیل آن را می‌توان گسترده بودن محصولات این گروه و تأثیر افزایش نرخ ارز متفاوت بر هر محصول دانست. با این حال بیشتر نمادهای این گروه نیز با افزایش نرخ ارز روند خود را تغییر دادند و با رشد قیمت‌ها همراه بودند که در این بین می‌توان به زاگرس، پارس و شلعاب را اشاره نمود. نمادهایی همچون شغدیر و شپاکسا نیز در این گروه با کاهش قیمت در ابتدا و معاملات در بازه‌های منفی، کار خود را همچنان در بازه منفی ادامه دادند ولی با افزایش حجم معاملات در بورس کالا برای روزهای آتی و در صورت عدم کاهش نرخ دلار، می‌توان برای روزها بعد انتظار افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها در این نمادها را نیز داشت.

نمادهایی گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی نیز امروز ناشی از اخبار سیاسی منتشره،کار خود را با روند نزولی و در بازه‌های منفی آغاز نمودند ولی با ایجاد فشار تقاضا در کلیت بازار و ایجاد جو هیجانی مثبت، نمادهای این گروه نیز با اقبال سهامدارانشان مواجه و در اکثر آن‌ها شاهد روندی مثبت بودیم چنانکه نماد شتران با صف خرید کار خود را پایان داد. البته در نمادهای همچون شپنا و شبهرن با وجود رشد قیمت‌ها، معاملات همچنان در بازه‌های منفی باقی ماند. در نمادهای شبندر و شسپا نیز با وجود معاملات در بازه‌های مثبت، قیمت پایانی آن‌ها منفی باقی ماند.

در نهایت با توجه به کلیت بازار امروز و همچنین افزایش تقاضا و تشکیل صف‌های خرید در ساعت پایانی بازار و با توجه به ادامه‌دار بودن روند افزایش نرخ دلار تا نزدیک به 16 هزار تومان، برای بازار فردا نیز می‌توان همچون امروز ناشی از افزایش تقاضا در گروه‌های فلزات، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی و همچنین چند گروه دیگر، انتظار افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها و به دنبال آن روند صعودی قیمت‌ها را داشت.

جدول زیر سهم‌های پرطرفدار روز شنبه را نشان می‌دهد:

ومهان هفتمین روز معامله بعد از عرضه اولیه را سپری می نمود و پس از 62 میلیون سهم معامله با صف خرید 117 میلیون سهمی بسته شد. عرضه‌ها امروز در سهم مجددا افزایش یافته بود و نسبت به چهار شنبه 3 برابر شده بود که غالب آن‌ها از سمت حقوقی سهم و به منظور کمک به متعادل شدن آن بود. این عرضه اولیه تا کنون 40% بازدهی داشته است. بر اساس گزارش منتهی به 30-10-98 بهای تمام شده پرتفوی بورسی ومهان 23633 میلیارد ریال و بهای تمام شده پرتفوی خارج بورس 2543 میلیارد ریال می‌باشد. ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت 78055 میلیارد ریال بوده که در دی ماه سال جاری 9114 میلیارد ریال افزایش یافته است. عمده دلیل افزایش ارزش بازار پرتفوی بورسی خرید و افزایش قیمت سهم‌های گل گهر ، فملی ، ونفت ، وغدیر و شپنا می‌باشد.

تپکو همچنان در مدار صعودی می‌باشد و امروز نیز پس از 24 میلیون سهم معامله با صف خرید 88 میلیون سهمی بسته شد. روند صعودی در این شرکت از تاریخ 18 آذر شروع شده و تا کنون 292% بازدهی داشته است. به عبارت دیگر از حدود قیمت 100 تومان به 392 تومان رسیده است. لازم به ذکر است که این شرکت در خصوص شایعات مطرح شده در رسانه ها در خصوص دریافت تسهیلات 350 میلیارد ریال بابت سرمایه در گردش و همچنین دریافت 400 میلیارد ریال کمک دولت بمنظور تسویه بدهی بازنشستگی و نیز عقد قرارداد ساخت 350 دستگاه ماشین آلات راهداری با وزارت راه و شهرسازی بیان کرده که تا کنون منابع تعهد شده به شرکت تخصیص داده نشده و همچنین تحقق فروش 350 دستگاه ماشین آلات راهداری منوط به تامین و ابلاغ اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه و انعقاد قرارداد می‌باشد. در نتیجه این میزان تقاضا برای سهمی است که مسئولین آن در دو گزارش شفاف سازی اخیر ، اجرایی شدن قول و قرارهای مطرح شده را تکذیب کرده اند و از تاریخ انتظار این گزارش (30-09-98) تا کنون هیچ شفاف سازی مبنی بر تغییر شرایط ارائه نکرده اند.

فروی که از تاریخ 23 ام به دلیل نوسان بیش از 50% متوقف شده بود، مجددا روند صعودی خود را ادامه داده و امروز نیز پس از 15 میلیون سهم معامله با صف خرید 47 میلیون سهمی بسته شد. عرضه‌ها در این عرضه اولیه نیز افزایش یافته بود و غالب عرضه کنندگان نیز حقوقی بودند.این سهم تا کنون 107% بازدهی از تاریخ عرضه اولیه داشته و از بازدهی 100 درصدی عبور کرده است. این شرکت در 10 ماهه منتهی به 30-10-98 مبلغ 2477 میلیارد ریال فروش داشته که 149 میلیارد ریال آن مربوط به دی ماه می‌باشد. با توجه به اینکه میانگین ماهانه فروش شرکت در 9 ماهه ابتدای سال 258 میلیارد ریال بوده لذا عملکرد فروش شرکت در دی ماه نسبت به میانگین 9 ماهه ابتدای سال کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. همچنین این شرکت در نه ماهه منتهی به 30-09-98 مبلغ 891 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 137% افزایش داشته است. دلیل عمده این افزایش ، رشد مبلغ فروش ناشی از افزایش صادرات می‌باشد. در گزارش کنفرانس اطلاع رسانی سوالاتی در خصوص میزان تولید ، نرخ خرید مواد اولیه ، میزان فروش صادراتی و داخلی ، تفاوت نرخ فروش واقعی و قیمت جهانی ، میزان مصرف مواد اولیه و ... پرسیده شده که پاسخ تمامی سوالات مطروحه در گزارش ارسالی به سایت کدال موجود می‌باشد.

حریل که از تاریخ 21 بهمن جهت برگزاری مجامع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام متوقف شده بود ، روز چهارشنبه پس از برگزاری مجمع و افزایش سرمایه حدوداً 70 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بازگشایی شد و امروز نیز این شرکت پس از 1.4 میلیون سهم معامله با صف خرید 57 میلیون سهمی بسته شد. همچنین حریل در 10 ماهه منتهی به 30-10-98 مبلغ 1776 میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده که 158 میلیارد آن مربوط به دی ماه می‌باشد. با توجه به اینکه میانگین ماهانه درآمد شرکت در نه ماهه اول سال 179 میلیارد ریال می‌باشد ، لذا درآمد شرکت در دی ماه کاهش ناچیزی داشته است.

پدیده شیمی قرن اول روز معاملاتی پس از عرضه اولیه را سپری کرده و امروز پس از 334 هزار سهم عرضه با صف خرید 97 میلیون سهمی بسته شد. این شرکت در 9 ماهه منتهی به 30-09-98 مبلغ 1439 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 76% افزایش یافته است.

بیمه البرز امروز صف خرید شد و پس از 14 میلیون سهم معامله با صف خرید 42 میلیون سهمی بسته شد. این شرکت در 10 ماهه منتهی به 30-10-98 مبلغ 25096 میلیارد ریال حق بیمه صادر کرده و 14819 میلیارد ریال خسارت پرداخته است. سهم دی ماه از درآمد حق بیمه و خسارت پرداختی به ترتیب 2339 میلیارد ریال و 1833 میلیارد ریال می‌باشد. با توجه به اینکه میانگین ماهانه اختلاف درآمد حق بیمه و خسارت پرداختی شرکت در 9 ماهه اول سال 1085 میلیارد ریال و این اختلاف در دی ماه 506 میلیارد ریال می‌باشد. لذا عملکرد بیمه ای شرکت در دی ماه افت قابل ملاحظه ای داشته است لذا دلیل صف خرید سهم به احتمال زیاد عملکرد بهمن ماه البرز بوده که احتمالا تا چند روز آینده در سایت کدال منتشر خواهد شد.

جدول زیر سهم‌های تاثیرگذار در شاخص را نشان می‌دهد:

سهم‌های مهمی که در شاخص تأثیر مثبت و منفی گذاشتند به تفکیک به شرح جدول زیر قابل مشاهده می باشند:

در روز شنبه مشابه روز معاملاتی گذشته حقیقی ها حجم عمده معاملات را بخود اختصاص دادند . سهم اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات شنبه به ترتیب 68.9 % و 31.1 % است. جدول زیر سهم معاملات را به تفکیک خرید و فروش نشان می­دهد:

سهم‌های پر بیننده بورس و فرابورس

نیم نگاهی به بازار فردا

بازار فردا مثبت خواهد بود

امروز بازار متاثر از اخبار سیاسی و سایر عوامل همچون کرونا با عرضه‌های شدید آغاز شد لیکن پس از 15 دقیقه از شروع بازار شاهد بازگشت تقاضا و قدرت گرفتن آن در بازار بودیم بطوریکه شاخص مثبت کار خود را به پایان رسانید. این نشانه خوبی برای بازار فردا بوده و نوید بخش بازاری پر تقاضا برای فردا می‌باشد. لیکن این احتمال وجود خواهد داشت که از نیمه دوم ساعات معاملاتی فردا مجددا عرضه سهام بیشتر شده و بخشی از رشد اولیه شاخص را اصلاح کند. لذا خرید سهم در صف‌های خرید فردا پر ریسک ارزیابی می شود.

ارزش ریالی معاملات روزانه

بیشترین ارزش معاملات را روز شنبه صنایع فلزات اساسی ، شیمیایی ، خودرو و بانک در اختیار داشتند. در صنعت فلزات اساسی بیشترین معاملات متعلق به سهام ذوب با معاملاتی به ارزش 87 میلیارد تومان بود. در صنعت شیمیایی بیشترین ارزش معاملات متعلق به شرکت پتروشیمی پارس بود که مبلغ 31 میلیارد تومان روز شنبه معامله شد. در صنعت خودرو نیز شرکت خساپا بیشترین ارزش معاملات به مبلغ 74 میلیارد تومان و در صنعت بانک ، سهم وبملت بیشترین ارزش معاملات را به ارزش 65 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نکته قابل توجه افزایش ارزش معاملات صنعت فلزات اساسی بوده که دلیل اصلی آن معاملات عمده شرکت فخوز می‌باشد.

تغییرات شاخص ها در روز شنبه

شاخص کل امروز 3113 واحد افزایش یافت. این شاخص که عمدتا نشان دهنده روند سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازار می‌باشد در بالاترین حد امروز 481869 واحد و در پایین ترین حد امروز در نقطه 467120 قرار داشت. شاخص هم وزن که نشان دهنده میانگین روند کل بازار می‌باشد امروز 1569 واحد افزایش یافت. این شاخص بین 467120 واحد و 481869 واحد امروز نوسان داشت و رشد 1.01 درصدی را برای امروز به ثبت رسانید.

ترین ها

بازار های جهانی

نرخ ارز در روز شنبه

گلچین اخبار

عنوان

متن

مذاکره با وزارت اقتصاد برای فروش اموال مازاد بانک‌ها در بورس کالا

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در مورد عرضه اموال مازاد بانک‌ها در بورس کالا گفت: معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با سازمان بورس در مورد عرضه اموال مازاد بانک‌ها، زمین و املاک و مستغلات در بورس کالا مذاکره کرده‌ است . وی ادامه داد: در خصوص سهام هم مواردی مطرح شد و بانک‌ها می‌توانند سهام را در بورس عرضه کنند و منعی برای آن وجود ندارد و به ساز و کار جدید نیاز ندارد. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی طی سال‌های اخیر بر واگذاری اموال مازاد بانک‌ها و خروج بانک‌های دولتی از بنگاهداری تاکید کرده اما در هیچ دوره‌ای این واگذاری به نقطه موردنظر نرسیده است. مجلس دی ۹۳ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را موظف کرد طی سه سال، اموال منقول و غیرمنقول مازاد و سهام تحت تملک را در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، واگذار کنند. (ایسنا)

سنای آمریکا برای مذاکرات جدید با ایران نقشه‌ راه معرفی کرد

به نقل از انتخاب، نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی با عنوان قانون دیپلماسی ایران خواستار حل و فصل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور شدند. سناتورهای آمریکایی در بخش بیان سیاست‌ها به تشریح نقشه‌ راه برای رسیدن به توافقی جدید با ایران پرداخته‌ و اعلام کردند: رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‌ای ایران از آن نوعی که آمریکا قبل خروج یکجانبه ترامپ از برجام داشت گامی معنادار برای جلوگیری از درگیری مسلحانه میان دو کشور خواهد بود. در حالی آمریکا دیگر جایگاهی در کمیسیون مشترک یا ساز و کار حل و فصل اختلاف که توسط سه کشور اروپایی در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ فعال شده ندارد که باید از تلاش‌ها برای دستیابی به یکی از دو رویداد زیر حمایت کند: ۱) بازگرداندن همه طرف‌ها با پایبندی کامل به تعهدات ذیل برجام و جلوگیری از اعمال حریمه‌های اقتصادی علیه فرانسه، آلمان یا انگلیس و ۲) مذاکره بر سر توافقی موقت برای ارائه تخفیف اقتصادی موقت و متناسب به ایران در ازای گام‌های قابل‌راستی‌ازمایی از سوی این کشور برای به عقب برگرداندن گام‌های برجامی.

مشخصات جدیدترین شرکتی با درج نماد در نوبت عرضه اولیه ۱۰ درصدی ایستاد

سرمایه­ گذاری کشاورزی کوثر از ۳۰ بهمن ماه با نماد "زکوثر" به‌عنوان پانصد و سی و پنجمین شرکت پذیرفته‌شده در ﺑﺨﺶ کشاورزی و ﮔﺮوه پرورش حیوانات در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی بایستد. سرمایه گذاری کشاورزی کوثر ۱۶ خرداد سال ۱۳۶۲ به نام شرکت تصویران در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و نام آن ۱۴ مهر سال ۸۱ به سرمایه گذاری کشاورزی کوثر تغییر یافت. شرکت سازمان اقتصادی کوثر با مالکیت ۹۸.۵ درصد مالک این شرکت که دارای ۱۱۷ نفر نیروی انسانی است، محسوب می شود. (بورس پرس)

فروش تعهدی بر روی معاملات ۵ نماد رونمایی می شود

ابزار فروش تعهدی در بورس تهران با حضور رئیس سازمان بورس و مدیرعامل شرکت بورس تهران روز یکشنبه ۴ اسفندماه رونمایی می‌شود. پیشتر علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران درباره راه‌اندازی فروش تعهدی گفته بود این معاملات محدود و تنها در پنج نماد در بورس تهران شروع می‌شود که با ساز و کارهای کنترلی پیش‌بینی شده در حد ۰.۵ درصد نسبت به آخرین قیمت، امکان فروش تعهدی وجود دارد.

بانک مرکزی هم از محل اندوخته احتیاطی ۵.۴ درصد افزایش سرمایه داد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه ۲۷ بهمن ماه هیات وزیران درخصوص افزایش ۳۰۰ میلیارد تومانی سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی را به عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ابلاغ کرد. بر اساس این تصویب نامه، سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی از ۵ هزار و ۵۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۵ هزار و ۸۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

سود ٢٥٠ هزار تومانی سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شد

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی از تحویل چک واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان ساعت هشت صبح امروز به بانک‌ها خبر داد و گفت: به افرادی که یک میلیون سهم دارند ٢٥٠ هزار تومان تعلق می‌گیرد. بنابراین گزارش، بطور کلی جمع کل مشمولان سهام عدالت بیش از ۴۹ میلیون نفر است که از این میزان بیش از ۴۶ میلیون نفر در قید حیات هستند. سال ۹۵ به ازای هر سهم یک میلیون تومانی، ۱۵۰ هزار تومان سود پرداخت شد و سال ۹۶ نیز به این میزان سهام، ۱۷۵ هزار تومان سود تعلق گرفته بود. (ایسنا)

قرارگاه خاتم برای تأمین ریل از ذوب آهن دست به کار شد

امروز قرارداد خرید ریل بین قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا و ذوب‌آهن در نمایشگاه رونق تولید به امضا می‌رسد تا بدین ترتیب قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار خط‌ آهن چابهار-زاهدان، ریل لازم برای ساخت این خط ریلی را از محل تولیدات داخلی تأمین کند. سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیاء در این‌باره گفت: ‌در حوزه عمران و توسعه زیرساخت‌ها با شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی تعامل مناسبی برقرار است. قرارگاه خاتم آزاد راه‌های زیادی را با مشارکت وزارت راه می‌سازد ضمن آنکه در برخی از این پروژه‌ها نظیر کنارگذر جنوبی تهران سرمایه‌ گذار نیز هستیم. وی افزود: محمد با یادآوری موافقت مقام معظم رهبری با پرداخت 300 میلیون یورو به این پروژه ریلی‌ از محل صندوق توسعه ملی، گفت: قطعاً با موافقت مقام معظم رهبری به پرداخت 300 میلیون یورو برای این پروژه ریلی‌ از محل صندوق توسعه ملی، پروژه به خوبی پیش می‌رود‌. بنابراین گزارش، در راستای توسعه شرق ایران و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه ریلی و سپس آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع CIS، خط‌ آهن چابهار ــ زاهدان ــ مشهد ــ سرخس به طول 1350 کیلومتر تعریف شد. این خط ریلی در دو قطعه چابهار به زاهدان به طول حدود 720 کیلومتر و زاهدان-بیرجند-یونسی به طول حدود 760 کیلومتر ساخته می‌شود. (فارس)

توضیح محمدی درباره علت تغییر نام فروش استقراضی 

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در خصوص دلیل تغییر اسم ابزار فروش استقراضی به فروش تعهدی که فردا بر روی نماد شرکت‌های بورسی بانک تجارت، سرمایه گذاری سایپا، ماشین سازی اراک، ملی مس و سیمان فارس خوزستان آغاز می شود گفت: در این ابزار فردی متعهد می شود تا سهامی را که فروخته شده از بازار بخرد و برگرداند در واقع سهم را قرض نمی گیرد بلکه متعهد به خرید و بازگرداندن آن می شود. از نظر عقد وکالت این روش قابل قبول ترین شکلی است که می‌تواند برای فروش تعهدی اتفاق بیفتد. وی افزود: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته این ساز و کار به نحوی طراحی شده که از ورود سهامداران به زیان جلوگیری می شود. اکنون ابزارهایی همچون آتی سهام و اختیار خرید و فروش در بازار سرمایه وجود دارد. خرید اعتباری را نیز از قبل داشته ایم. با افزوده شدن فروش تعهدی از فردا به ابزارها همه ابزارهای مرسوم مالی در بورس ایران وجود دارد. (سنا)

اثر اولیه حضور ایران در فهرست سیاه بر بازار ارز: دلار 14600 و سکه 5.8 میلیون

نرخ دلار در روزهای اخیر با جوسازی سفته بازان به دلیل نزدیک شدن به نشست FATF و نگرانی از قرار گرفتن ایران درفهرست سیاه ، رو به افزایش گذاشته بود و امروز به دلیل قطعی شدن این موضوع، افزایش قیمت‌ها روند پرشتاب‌تری گرفت. بر این اساس، نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی با رشد ۳۳۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان و نرخ خرید به ۱۴ هزار و ۴۳۰ تومان رسید. قیمت‌ها در بازار آزاد نیز حدود ۳۰۰ تومان بیشتر بود. قیمت خرید هر یورو ۱۵ هزار و ۴۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۵ هزار و ۱۶۶ و هر دلار ۱۴ هزار و ۲۴۶ تومان و در سامانه نیما هر حواله یورو ۱۴ هزار و ۱۰۲ و حواله دلار نیز ۱۲ هزار و ۹۶۴ تومان به فروش رسید. براساس این گزارش، قیمت هر گرم 18 عیار نیز با رشد حدود 47 هزار تومانی به حدود 597 هزار تومان رسید و هر سکه طرح جدبد و قدیم هم با رشد حدود 53 هزار تومانی به 5.8 میلیون و 5.83 میلیون تومان رسیدند .نیم سکه و ربع هم از 2.97 و 1.79 میلیون تومان عبور کردند. (ایرنا)

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24