Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر قیمت برخی مواد خام از جمله نفت و فلزات پایه کاهش یافته اما این هفته شاهد رشد قیمت فولاد و سنگ آهن در چین بوده ایم. داستان بازار این دو ماده خام با دیگر مواد تفاوت دارد. واقعیت این است که ..

چرا بازار فولاد و سنگ آهن رونق پیدا کرده است؟

بورس24 : قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر در چین رشد کرده و با آنکه این افزایش قابل ملاحظه نبوده اما به باور برخی تحلیلگران، پایدار بودن عوامل رونق بازار سبب می شود نسبت به افق قیمت ها امیدواری پدید آید. قیمت فروش آتی فولاد در چین امروز رشد کرده و علت این افزایش پیش بینی رشد تقاضا برای این ماده خام تحت تاثیر تدابیر حمایتی فراگیر دولت و بانک مرکزی این کشور است.

در ماه های اخیر سیاست های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین با هدف غلبه بر اثرات تنش های تجاری با آمریکا اجرا می شد اما در چند هفته اخیر شیوع ویروس کرونا سبب شده بر این سیاست ها افزوده شود. در واقع این باور وجود دارد که سیاست های یاد شده بر تقاضای بخش های تولید کارخانه ای و ساخت و ساز برای فولاد می افزاید. تازه ترین اقدام حمایتی، کاهش هزینه تامین مالی برای شرکت هایی است که بیشترین لطمه را از ویروس کرونا تحمل کرده اند. بدون تردید این اقدامات که همچنان ادامه پیدا خواهد کرد بر مصرف فولاد و سنگ آهن خواهد افزود.

نکته دوم، افت عرضه سنگ آهن از سوی استرالیا و برزیل یعنی عرضه کننده بزرگ این ماده خام در جهان است. گزارش های منتشر شده از سوی برزیل نشان می دهد تولید سنگ آهن این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته در مقیاس سالانه 22.4 درصد کاهش یافته است. اوایل سال قبل حادثه سد در این کشور سبب افت تولید سنگ آهن در برخی معادن بزرگ شد و این محدودیت تولید ادامه پیدا کرده است. از سوی دیگر وضعیت بد آب و هوایی از عرضه سنگ آهن استرالیا کاسته است. البته شرکت ویل اس ای برزیل اعلام کرده امسال ظرفیت تولید خود را بالا می برد و آن را به 340 میلیون تن تا 355 میلیون تن می رساند. با آنکه این ارقام نسبت به ارقام سال 2018 پایین تر است اما سبب کمبود عرضه در جهان نمی شود.

در حال حاضر نگرانی ها درباره کاهش عرضه و پیش بینی رشد تقاضا برای فولاد سبب افزایش قیمت سنگ آهن شده است. مقامات دولت چین بارها تاکید کرده اند که با اجرای سیاست های مختلف ترتیبی خواهند داد تا نرخ هدف برای رشد اقتصادی در سال جاری تحقق یابد. این باور وجود دارد که آنها توانایی این کار را دارند. پیش بینی های اخیر حاکی است امسال نرخ رشد اقتصاد چین 5.7 درصد خواهد بود. البته در سه ماهه کنونی این رقم ممکن است به زیر 4 درصد کاهش پیدا کند زیرا چند هفته است فعالیت های اقتصادی در چین به شدت کاهش یافته و بازگشت وضعیت به حالت طبیعی طول خواهد کشید.

شیوع ویروس کرونا بر بازار بسیاری از مواد خام از جمله نفت و فلزات پایه اثرات منفی بزرگ داشته و یک دلیل این اثر آن است که عرضه این مواد با محدودیت مواجه نیست. اما بازار سنگ آهن داستانی دیگر دارد. اثر شیوع ویروس کرونا بر بازار سنگ آهن به دلیل کاهش عرضه از سوی برزیل و استرالیا تا حدی خنثی شده است.

اما برای اطمینان پیدا کردن از پایداری قیمت ها در سطوح کنونی به گذشت زمان نیاز است. در حال حاضر درباره بسیاری از موضوعات از جمله میزان اثرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد چین و جهان و اثربخشی سیاست های حمایتی چین ابهام وجود دارد. انتظار می رود در چند هفته آینده این ابهام ها از میان برود.

اما یک خبر مثبت این است که روند افزایش موارد آلودگی به ویروس کرونا کند شده است و این بدان معناست که احتمالا ماه آینده این ویروس مهار می شود. اگر چنین شود طی ماه های بعد شاهد جبران اثرات منفی این ویروس خواهیم بود. شانس با سرمایه گذاران در سهام شرکت های سنگ آهنی یار بوده و قیمت این ماده خام سقوط نکرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در 5 سال اخیر نشان داده شده ست:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24