Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش وضعیت بازارهای مالی و مواد خام خوب بود و امروز بار دیگر شاهد بازگشت نگرانی ها به سرمایه گذاران هستیم. سوال اصلی این است که چه وقت می توان نفس راحت کشید؟ بویژه برای سرمایه گذارانی که تحت تاثیر قیمت نفت و فلزات پایه و حتی طلا هستند این سوال بسیار مهم است. در مطلب حاضر ..

بازارها در اسارت "چرنوبیل چین"؛ اوضاع چه وقت طبیعی می شود؟

بورس24 : امروز وضعیت بازارهای مالی و مواد خام خوب نبوده و شاهد بازگشت نگرانی به سرمایه گذاران هستیم. از پیش کارشناسان هشدار داده بودند که اثرات شیوع ویروس کرونا برای مدتی باقی خواهد ماند و شرایط، قبل از اینکه بهتر شود بدتر خواهد شد. امروز اعلام شد رشد تعداد موارد آلودگی به این ویروس و مرگ ناشی از آن کند شده و این خبری بسیار خوب است اما اثرات چند هفته اختلال در زنجیره عرضه و افت قابل ملاحظه نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه کنونی بزودی از میان نخواهد رفت.

در یک ماه اخیر موضوع شیوع ویروس کرونا در مرکز توجه سرمایه‌گذاران، مردم و مقامات کشورهای مختلف بوده و به ویژه اثرات آن بر گردشگری، تجارت و سرمایه گذاری بین چین و دیگر کشورها عامل نگرانی بوده است. اما درباره اثرات بلندمدت این عامل به اندازه کافی بررسی نشده است. همه چیز به آرامی در جریان است. چین همیشه کشوری با حوصله توصیف شده و این در زبان تجاری بدین معناست که رسیدن به توافق با چین بسیار زمانبر و خسته کننده است و نیز ایجاد ارتباط های تجاری به گذشت زمان نیاز دارند.

بسیاری از این روابط در نمایشگاه های تجاری، کنفرانس‌ها، پلتفرم های تبادل اطلاعات و مذاکرات تجاری ایجاد شده است. چین به خوبی از این روش برای معرفی خود استفاده کرده و در آینده هم از این روش استفاده خواهد شد. کانال دیگر گسترش روابط تجاری چین، حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در این کشور است. خرده فروش‌ها، تولیدکنندگان، شرکت های دارویی، خودروسازان و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری کارخانه‌ها و شبکه‌های فروش در چین تاسیس کرده‌اند اما مدتی است به دلیل بسته شدن مرزهای چین به روی جهان همه منتظر هستند و بر اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند.

برای جامعه تجاری این وضعیت بسیار ناراحت کننده است زیرا اصلاً مشخص نیست چه وقت واکسن این ویروس ساخته خواهد شد و چه وقت تهدید حاصل از این ویروس برای جهان از میان خواهد رفت و نکته مهم این است که حتی وقتی در نهایت دولت چین پایان شیوع ویروس و غلبه بر آن را اعلام می‌کند بی اعتمادی به اطلاعات منتشر شده از سوی دولت چین سبب می شود نگرانی ها باقی بماند. حالا پرسش اصلی این است که همه آنچه بیان شد چه معنایی برای مبادلات تجاری چین و دیگر کشورها خواهد داشت؟

بررسی ها نشان می دهد جابجایی مردم و مبادلات اقتصادی عموماً متوقف شده است و هنگامی که دولت چین، دولت‌های دیگر یا سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند سفر به چین دیگر خطری ندارد وضعیت به حالت طبیعی باز نخواهد گشت. نمایشگاه های خارجی تجاری نه تنها در چین بلکه در کل آسیا و نیز برخی کشورهای اروپایی لغو شده در نتیجه میزان بالا از فعالیت ها در بسیاری از بخش های تجاری متوقف شده است. هفته گذشته تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا و قربانیان این ویروس به شدت افزایش یافت. تقریبا تمامی بخش‌های اقتصاد جهان از نفت تا تولید کالاهای لوکس از این وضعیت لطمه دیده اند.

تردیدی وجود ندارد که عادی شدن شرایط بسیار زمانبر خواهد بود. بسیاری از کارخانه ها همچنان تعطیل هستند و تعداد زیادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا تعطیل هستند یا ساعات کاری خود را محدود کرده اند. ووهان یعنی مرکز شیوع ویروس کرونا "چرنوبیل چین" نامیده شده و این گونه توصیف ها به آسانی از ذهن ها زدوده نمی شود.

در روزهای اخیر عده ای به مقایسه کرونا با سارس پرداخته اند اما این مقایسه اشتباه است. حدود دو دهه پیش یعنی زمان شروع ویروس سارس، اندازه اقتصاد چین نسبت به حالا بسیار کوچک‌تر بود، شبکه‌های اجتماعی و اثرات آنها بر دیدگاه های بین المللی بسیار محدود بود و نیز سارس یک ویروس با مرکزیت هنگ‌کنگ محسوب می‌شد. حالا همه چیز فرق کرده است. در کوتاه مدت شفافیت کلید اعتماد است و زمینه را برای عادی شدن شرایط در بلندمدت فراهم می‌کند.

تمام دولت ها می توانند درس هایی از شیوع ویروس کرونا بگیرند و چین باید باور کند که ووهان، مرکز شیوع این ویروس هرگز به حالت طبیعی قبلی باز نخواهد گشت. استان هوبی یک هاب بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی بود و در گسترش تجارت، فعالیت های تولیدی و صادرات در کل چین، نقشی بزرگ داشت. شرکت ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند به فعالیت‌های خود در این شهر ادامه دهد یا نه. از سوی دیگر در آینده قابل پیش بینی، سرمایه گذاران خارجی برای حضور در چین بسیار با احتیاط رفتار خواهند کرد و برخی از آنها جایگزین هایی برای چین پیدا می‌کنند.

در خوشبینانه‌ترین حالت، طبیعی شدن شرایط در کوتاه مدت غیرممکن است و در بلندمدت چین باید تمامی اقدامات لازم را انجام دهد تا اثبات کند به اصول شفافیت درباره تمامی جنبه های مربوط به ویروس کرونا پایبند است. در دنیای کنونی شرکای تجاری چین می توانند روابط خود را با دیگر کشورها گسترش دهند در نتیجه چین باید اقدامات لازم را برای اطمینان بخشیدن به آنها انجام دهد و نیز دولت و بانک مرکزی چین برای غلبه بر اثرات شیوع ویروس کرونا باید مدت های طولانی به تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور ادامه دهند.

اگر همه چیز خوب پیش برود انجام این اقدامات ۶ تا ۹ ماه وقت نیاز دارد. لازم است اعتماد به شرکت‌ها و مردم بازگردد و سرمایه گذاری ها از سر گرفته شود. هیچ اقدام یا واکسن به تنهایی نمی تواند اثرات ویروس کرونا را از میان ببرد یعنی باید مجموعه ای از اقدامات برای کمک به رونق فعالیت‌های اقتصادی و مصرف انجام شود. هر کوتاهی در این زمینه به تداوم جو احتیاط و بی‌اعتمادی منجر خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24