Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و برخی گزارش ها حاکیست بزودی شیوع ویروس کرونا متوقف خواهد شد یعنی در آینده نه چندان دور شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت. اما اثرات این ویروس بر فعالیت های اقتصادی چین مدت ها باقی است. تحلیلگران بازار فلزات پایه ..

خبرهای مثبت و منفی در باره افق بازار این سه فلز

بورس24 : نوسان قیمت فلزات پایه در چند هفته اخیر در محدوده های منفی بوده و انتظار می‌رود شرایط برای مدتی دیگر به همین شکل باقی بماند. رشد شاخص دلار و نگرانی هایی که درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد چین وجود دارد فعالان بازار فلزات پایه را دچار سردرگمی و هراس کرده است. در واقع آنها از آینده تصویری روشن در ذهن ندارند و طبیعی است که با احتیاط رفتار کنند. کاهش قیمت برخی فلزات پایه در چند هفته گذشته قابل ملاحظه بوده و نهادهای تحلیلگر به سرمایه‌گذاران توصیه می کنند صبور باشند.

اگر در چند هفته آینده اخبار مثبت از مهار ویروس کرونا منتشر شود وضعیت بازار فلزات پایه به تدریج بهتر خواهد شد البته ضروری است شاخص های بنیادین بازار همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار داشته باشد. در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش هایی از این مطلب اشاره می کنیم.

نیکل. قیمت این فلز پایه در ۱۲ ماه اخیر نوسان های بزرگ داشته و در اوج خود در سال گذشته به ۱۸ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن رسید اما در چهار ماه اخیر قیمت ها پیوسته کاهش یافته و به محدوده 13 هزار دلار رسیده است. تحلیلگران بازار نیکل معتقدند در کوتاه مدت جهت حرکت قیمت ها ممکن است صعودی یا نزولی باشد. اوایل ماه گذشته میلادی بهتر شدن شاخص های بنیادی بازار یعنی کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا سبب خوشبینی سرمایه‌گذاران شد اما اندکی بعد شرایط تغییر کرد یعنی نه تنها پیش بینی شده تقاضا برای فولاد ضد زنگ کاهش خواهد یافت بلکه ذخیره نیکل در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن سه برابر شد. ماه نوامبر این ذخیره در محدوده ۶۰ هزار تن یعنی کمترین میزان در چند ماه اخیر قرار داشت. و عامل بسیار مهم تر که بر قیمت ها فشار وارد می کند ضعف در اقتصاد چین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است. این یک عامل بلندمدت نیست اما در هر حال نرخ رشد اقتصاد چین را به میزان قابل ملاحظه پایین خواهد آورد. انتظار می رود در بلندمدت قیمت نیکل رشد کند اما در کوتاه مدت حرکت در هر دو جهت کاهش یا افزایش محتمل است. پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی متوسط قیمت هر تن نیکل زیر ۱۴ هزار دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت تن نیکل در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

روی. قیمت روی در ۴ هفته اخیر به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است. دو هفته قبل قیمت ها بالاتر از ۲ هزار و ۴۵۰ دلار قرار داشت و اکنون زیر ۲۲۰۰ دلار در نوسان است. قبل از شیوع ویروس کرونا در چین که عامل اصلی کاهش قیمت روی در چند هفته اخیر است تحلیلگران معتقد بودند میزان بسیار پایین ذخیره این فلز پایه در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن و امیدواری به افزایش تقاضا در ماه های آینده زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم خواهد کرد. البته از پیش تحلیلگران هشدار داده بودند که امسال بازار روی متعادل خواهد بود در حالی که در ۴ سال گذشته بازار با کسری مواجه بود. حالا توجه سرمایه گذاران به اثرات شروع ویروس کرونا در چین بر نرخ رشد اقتصادی این کشور معطوف شده است. پیش‌بینی‌ها حاکیست این عامل سبب افت یک درصدی نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه کنونی می‌شود. اگر ویروس کرونا تا ماه آینده مهار شود نرخ رشد اقتصاد چین امسال 5.8 درصد خواهد بود. با توجه به از میان رفتن کسری عرضه و کاهش نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری، احتمال افزایش قابل ملاحظه قیمت روی در ماه های آینده کم است. عبور از سطح مقاومت ۲۴۶۰ دلار بسیار دشوار خواهد بود. اگر ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن بالا رود قیمت ها تحت فشار قرار خواهد گرفت البته بعید است ذخیره افزایش یابد بنابراین افق بازار روی مثبت است اما تغییرات قیمت این فلز به عوامل گوناگون وابسته خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع نیز در چند هفته اخیر کاهش یافته و به محدوده 16500 دلار در هر تن رسیده است. قیمت این فلز پایه سال گذشته در اوج خود ۲۲ هزار دلار رسید اما طی ماه‌های اخیر شاهد افت قیمت‌ها بودیم. عملکرد بازار قلع سال قبل منفی بود. امسال قبل از شیوع ویروس کرونا در چین قیمت‌ها در مسیر صعودی حرکت کرد زیرا این باور وجود داشت که شرایط اقتصادی چین در ماه های آینده بهتر خواهد شد. امضای فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا یک عامل مهم امیدواری بود. انتظار می رود بازار قلع امسال ۷ هزار تن کسری عرضه داشته باشد که ۲ هزار تن نسبت به سال قبل بالاتر است. رشد کسری حاصل افزایش تقاضاست البته مبنای این پیش‌بینی آن است که تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش خواهد یافت اما سرمایه گذاران باید به این واقعیت توجه کنند که تعرفه های اعمال شده بر کالاهای صادراتی چین همچنان باقی است. و نیز در سه ماه کنونی حجم فعالیت مصرف کنندگان قلع کاهش خواهد یافت. امسال تولید قلع تصفیه شده تنها یک درصد رشد می‌کند زیرا سطح کنونی قیمت‌ها تولیدکنندگان را به بالا بردن تولید تشویق نمی کند. در چند هفته آینده اخبار مربوط به ویروس کرونا اثرات بزرگ بر قیمت تمامی فلزات پایه خواهد داشت. نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی چین را کاهش داده و میزان کاهش به مدت شیوع ویروس کرونا، تاثیر سیاست‌های حمایتی دولت چین و اثرات تعرفه ها بر کالاهای صادراتی چین وابسته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24