Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نقدینگی نافرمان شده... عده ای می گویند سهام گران است و پولتان سوخت می شود... نوشتاری از یک کارشناس بورس

پول در بورس می ماند و باید بماند

جعفر عزیزی

این روزها بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد ، سرمایه گذاری و مالی بر حسب شناخت خود از بخش های مختلف برای نقدینگی فرمانی دارند و یا نسخه ای می پیچند .

عده ای می گویند سهام گران است و پولتان سوخت می شود !!!( توجه داشته باشید در بازارهای مالی هیچ پولی سوخت نمی شود بلکه منتقل مَی شود ) ، بخشی می گویند ارز و طلا ریسک امنیتی دارد ، گروهی معتقدند قیمت املاک در ایران باید معادل کشور بنگلادش باشد نه کشورهای جهان اول و بعضا بالاتر ، دسته ای می گویند تورم سود سپرده های بانکی را می خورد و....

در فضای مجازی ، رسانه ها و نشریات ندیده ام کارشناسی بگوید سیل خروشان نقدینگی به دنبال چیست ؟ تابع چیست؟ مجری کدام دستور است ؟ این بهمن بزرگوار که هر روز هم بزرگ و بزرگتر می شود از چه چیزی یا چیزهایی دستور می گیرد ؟

این کارشناسان از خود نمی پرسند وقتی می شود ظروفی مثل نرخ ارز را نسبتا ثابت نگه داشت ( یا دست کم بازار معاملات آن را کم رونق کرد ) ، با عملیات بازار باز نرخ سود بانکی را کنترل کرد ، با ابزار مالیات بازارهای خودرو و مسکن را افسار زد مظروف که همان نقدینگی رونده است کجا باید برود؟

غول دو تریلیون تومانی که ماهانه هم 2 درصد قد می کشد را کجایش پنهان کنیم ؟

جواب ساده است یا باید بتوانید دکتر همتی را در مورد نرخ ارز و نرخ سود قانع کنید که رشته ها را پنبه و افسار را رها کند ، یا از سازمان امور مالیاتی بخواهید که دامش را از مسکن و خودرو بردارد و بر مرغی دگر نهد در غیر اینصورت بازار سهام تا جایی و چنان بالا خواهد رفت که از توان تصور هر کارشناسی خارج خواهد بود .

نقدینگی به مرحله ای از نافرمانی رسیده است که محاسبه اثر آن بر بازار ها از حالت تصاعدهای حسابی ، دو دویی ( باینری ) و حتی هندسی خارج شده و تنها ممنتوم آن قابل تخمین است، مسولان مراقب باشند در صورت ورود امواج نقدینگی به بازارهای ارز ، کالا ، طلاو ...ابر تورم بی سابقه تاریخ کشور رقم خواهد خورد، بنابراین از نگاه کلان کم ضررترین بازار و ظرف برای این نقدینگی بازار سرمایه است.

کارشناس بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مسعود قائمی
    مسعود قائمی

    ممنون مقاله بسیار مفید و جالبی بود، تشكر كه سطح آگاهی ما را بالا میبرید

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24