Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت نفت در چند هفته اخیر بیش از ٢٠ درصد کاهش یافته و زیان های بزرگ به شرکت های نفتی و سهامداران این حوزه وارد شده است. به رغم نگرانی هایی که درباره ضعف تقاضا و افت قیمت ها وجود دارد واقعیت های بازار ..

چرا سرمایه گذاران در سهام نفتی باید کمی صبور باشند؟

بورس24 : در یک ماه گذشته قیمت نفت پیوسته کاهش یافته و در این مدت سرمایه‌گذاران در بازار این ماده خام بر اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا و تلاش‌های اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار تمرکز کرده اند. علت اصلی افت قیمت نفت پیش بینی هایی است که درباره رشد کمتر از انتظار تقاضا در سال جاری مطرح می شود. شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی در چین را که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان پس از آمریکاست کاهش داده و نهادهای تحلیل‌گر معتقدند امسال اقتصاد این کشور ۵ درصد رشد خواهد کرد. قبل از شیوع ویروس کرونا این باور وجود داشت که نرخ رشد ۶ درصد خواهد بود.

هفته گذشته یک پنل مشاور اوپک پلاس پیشنهاد داد این گروه از تولیدکنندگان نفت، عرضه خود را ۶۰۰ هزار بشکه دیگر پایین آورد. در این میان روسیه موضع‌گیری‌های متضاد داشته و به همین دلیل اثر تصمیم آتی اوپک پلاس بر قیمت ها کاهش یافته است. وزیر نفت روسیه اعلام کرده مسکو برای کاستن از عرضه به فرصت بیشتری نیاز دارد. این سخنان عامل دیگر فشار بر قیمت هاست.

قیمت نفت در یک ماه گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و از آنجا که مشخص نیست ویروس کرونا چه وقت مهار خواهد شد و اثرات آن بر اقتصاد چین و جهان چقدر است فشار بر قیمت نفت شدید بوده است. سال گذشته چین روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت وارد کرد. افت نرخ رشد اقتصاد چین ممکن است بیش از میزانی باشد که تاکنون پیش‌بینی شده است. اوپک پلاس در حال حاضر مشغول اجرای برنامه کاهش عرضه نفت است. این گروه سال قبل عرضه نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داد و در سه ماهه کنونی این کاهش 2.1 میلیون بشکه است. دو گزینه پیش روی این گروه است: اعلام تمدید مدت کاهش عرضه یا عرضه کمتر.

قرار است اوایل ماه آینده میلادی اعضای اوپک پلاس در وین دیدار کنند اما احتمال دارد نشست یاد شده زودتر برگزار شود. گروه یورآسیا تخمین زده که در سه ماهه کنونی تقاضای نفت چین سه میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. تحلیلگران خوشبین می‌گویند دولت و بانک مرکزی چین برای حفظ ثبات اقتصاد این کشور تدابیر فراگیرتر حمایتی اتخاذ خواهند کرد و این اقدام اثرات شروع ویروس کرونا را جبران می کند. در چند هفته گذشته اقداماتی در این مسیر انجام شده است اما در هر حال باید به این واقعیت توجه کرد که امسال نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال قبل خواهد بود.

عامل بعدی که بر قیمت نفت فشار وارد کرده افزایش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکاست. هفته پیش تعداد این چاه ها ۶۷۶ حلقه بود. در واقع رشد تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر، از پیش بر قیمت نفت فشار وارد کرده است. قبل از شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی‌هایی که درباره ضعف اقتصاد جهان در سال جاری مطرح شده بود از افزایش قیمت نفت جلوگیری کرد البته امضاء فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا در اواسط ماه قبل رشد قیمت ها را در پی داشت. اما اندکی بعد از این رویداد، نه تنها تردیدهایی درباره بهبود شرایط اقتصاد جهان در سال جاری به وجود آمد بلکه ویروس کرونا در چین شیوع پیدا کرد.

طبیعی بود که بازار نفت نتوانست در برابر این فشارها مقاومت کند. پیش بینی وضعیت بازار در ماه‌های آینده آسان نیست. وضعیت کلی اقتصاد جهان، برنامه‌های اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها و رشد تولید نفت در آمریکا عوامل بلندمدت موثر بر قیمت نفت هستند. اما در کوتاه مدت وضعیت نگران کننده اقتصاد چین بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

این هفته گزارش های مهم از اقتصاد چین، آمریکا و منطقه یورو که مصرف کنندگان بزرگ نفت در جهان هستند منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر بازارهای مالی و مواد خام اثر می‌گذارد. در روزها و هفته های آینده هر خبر مثبت درباره مهار ویروس کرونا رشد قابل ملاحظه قیمت نفت را در پی خواهد داشت و برعکس، هر خبر منفی فشار بر قیمت ها را بیشتر می کند. عده ای از تحلیلگران معتقدند کاهش شدید قیمت نفت در سه هفته اخیر منطقی نیست و واکنش بازار نفت به اخبار شیوع ویروس کرونا بیش از حد شدید بوده است.

برای ارزیابی افق بازار نفت همچنین باید به تغییرات ارزش دلار توجه کرد. بانک مرکزی آمریکا فعلا نمی خواهد تغییری در نرخ‌های بهره ایجاد کند اما این نهاد در حال تزریق نقدینگی به اقتصاد آمریکاست عاملی که بر ارزش دلار فشار وارد می کند. افت ارزش دلار یک عامل حمایت کننده از قیمت نفت است. به باور بسیاری از کارشناسان، در ماه های آینده سطح کلی قیمت نفت بالا خواهد رفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در 12 ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24