Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روند سقوط قیمت فلزات پایه معکوس شده اما کاهش های سه هفته اخیر جبران نشده است. به باور تحلیلگران، شرایط به تدریج طبیعی خواهد شد اما آندسته از سرمایه گذاران که در بازار فلزات پایه حضور دارند باید به افق بلندمدت بازار و شاخص های بنیادی توجه کنند. در مطلب حاضر به ..

چند نکته مهم برای سرمایه گذاران در بازار سه فلز پایه

بورس24 : در دو هفته اخیر قیمت تمامی فلزات پایه به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته و علت این سقوط ناگهانی، نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا تحت تاثیر افت نرخ رشد اقتصاد جهان بویژه چین بوده است. البته در دو روز اخیر شاهد تغییر مسیر قیمت ها بوده ایم زیرا از شدت نگرانی ها کاسته شده و نیز بانک مرکزی چین برای حمایت از رشد اقتصاد تدابیر جدید اتخاذ کرده است.

البته نهادهای تحلیل‌گر معتقدند نرخ رشد اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کمتر از حدی خواهد بود که ابتدای سال جاری پیش‌بینی شده بود. در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت کلی بازار فلزات پایه بررسی شده است. در ادامه به بخش هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

آلومینیوم. همانطور که بیان شد ماه گذشته میلادی عملکرد تمامی فلزات پایه منفی بود و قیمت آلومینیوم نیز طی دو هفته پایانی ماه پیش از بالای ۱۸۰۰ دلار به محدوده هزار و ۷۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. قیمت آلومینیوم سال گذشته حدود ۵۰ دلار در تن کاهش یافت و اوایل ماه قبل به ۱۸۳۰ دلار رسید. دو عامل به رشد قیمت‌ها کمک کرده بود: امضا فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا که طبق آن قرار است تعرفه ها از سطح کنونی بالاتر برده نشود و نمایان شدن نشانه‌هایی از به پایان رسیدن روند کاهش فعالیت های تولیدی در اقتصادهای بزرگ.

البته این بخش همچنان دچار ضعف است اما این باور وجود دارد که کاهش فعالیت ها متوقف شده و شرایط در آینده بهبود پیدا خواهد کرد. اما برای ماه های آینده نمی‌توان خیلی نسبت به افق بازار آلومینیوم خوشبین بود. واقعیت این است که ذخیره آلومینیوم خارج از انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی بالاست و کسری جهانی عرضه امسال از میان می‌رود. پیش بینی می‌شود متوسط قیمت‌ها در سه ماهه کنونی ۱۷۸۰ دلار و در کل سال جاری ۱۸۱۰ دلار باشد. امروز قیمت هر تن آلومینیوم در محدوده 1710 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

مس. قیمت فلز سرخ سال گذشته عملکرد مثبت داشت اما طی دو هفته پایانی ماه گذشته شاهد کاهش 6۰۰ دلاری قیمت آن بودیم. وضعیت بازار مس در هفته نخست ماه جاری نیز چندان بهتر نشده و این وضعیت حاصل نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا است. پیش‌بینی شده امسال اقتصاد چین 5.5 درصد رشد خواهد کرد. قبلا این رقم ۶ درصد پیش‌بینی شده بود. ماه دسامبر و اوایل ماه گذشته قیمت هر تن مس به ۶ هزار و ۳۰۰ دلار رسید. عواملی که از رشد قیمت‌های حمایت می‌کنند متعدد هستند: پیش بینی رشد مصرف مس تصفیه شده در سال جاری و افزایش خرید از سوی مصرف کنندگان برای پر کردن انبارها در کنار بهتر شدن وضعیت کلی اقتصاد جهان جزء این عوامل هستند. انتظار می‌رود با از میان رفتن اثرات شیوع ویروس کرونا رشد قیمت مس از سر گرفته شود. اما فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد اثرات این ویروس بر فعالیت‌های اقتصادی چین و جهان چه میزان است. امروز قیمت هر تن مس در محدوده 5750 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. قبل از اثرگذاری این عامل یعنی اواسط ماه گذشته میلادی قیمت‌ها به بالاتر از ۲ هزار دلار در هر تن افزایش یافته بود اما طی دو هفته اخیر شاهد افت قیمت ها به محدوده ۱۸۵۰ دلار بوده ایم. احتمال اینکه در ماه های آینده قیمت ها به سمت بالا حرکت کند و به ۲ هزار و ۳۰۰ دلار برسد وجود دارد. اما به دلیل فقدان اختلال در عرضه پیش‌بینی می‌شود سال جاری میلادی بازار سرب با مازاد عرضه مواجه شود. طی ماه های آینده میزان اثرگذاری برنامه های حمایتی دولت چین یک عامل بسیار مهم است که بر قیمت سرب و دیگر فلزات پایه تاثیر می‌گذارد. اگر نرخ رشد اقتصادی چین کمتر از رقم پیش‌بینی شده باشد و اختلال در عرضه مشاهده نشود قیمت سرب زیر دو هزار دلار نوسان خواهد کرد. فعالان بازار فلزات پایه فعلاً در سردرگمی به سر می‌برند و برای رفع ابهام ها باید زمان بگذرد. امروز قیمت هر تن سرب در محدوده 1850 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24