Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش سرمایه گذاران در بازارهای مختلف روزهای دشوار و پرزیان را سپری کردند. هر روز خبرهای جدید از شیوع ویروس کرونا منتشر شد و خبر بد اینکه در هفته پیش رو نیز بازارها تحت تاثیر این اخبار قرار خواهند داشت. مهم ترین پرسش این است که ..

برای یک هفته پر التهاب دیگر آماده باشید؛ زیان سبدها افزایش می یابد؟

بورس24 : هفته گذشته نوسان شاخص های مالی و قیمت انواع مواد خام بزرگ بود و سرمایه‌گذاران عموماً بسیار با احتیاط رفتار کردند. مهمترین اخبار هفته قبل که سبب افت شاخص های مالی و قیمت نفت و فلزات پایه شد اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا بود. این ویروس شیوع پیدا کرده و بدون تردید در هفته پیش‌رو نیز این عامل بر رفتار سرمایه‌گذاران اثر خواهد گذاشت. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در روزهای آینده و برخی پیش‌بینی‌ها که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در چین، اقتصادهای بزرگ منطقه یورو، انگلستان و ایالات متحده در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. این بخش در اقتصادهای اروپایی و آمریکا طی ماه های اخیر دچار ضعف بوده و عامل اصلی این امر تنش های تجاری بین چین و آمریکا است. سرمایه ‌گذاران معتقدند در ماه های آینده شرایط بهتر خواهد شد اما آنها انتظار معجزه ندارند زیرا به رغم امضای فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا، تعرفه‌ها بر صدها میلیارد دلار کالاهای صادراتی دو کشور باقی است و نیز ریسک های مختلف بخش تولید کارخانه ای جهان را تهدید می‌کند در نتیجه بعید است شاهد تحولی بزرگ در آینده نزدیک در این بخش باشیم. وضعیت کنونی سبب ضعف در بازار فلزات پایه خواهد شد. هفته قبل قیمت این فلزات به علل مختلف کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در ماه گذشته میلادی (ژانویه) نشان داده شده است:

روز سه شنبه نرخ تورم در ایتالیا، شاخص بهای تولیدکننده در منطقه یورو مربوط به ماه دسامبر سال قبل و تغییرات سفارش کارخانه ای آمریکا اعلام می‌شود. همچنین تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته مشخص خواهد شد. هفته پیش قیمت نفت کاهش قابل ملاحظه داشت زیرا این باور به وجود آمده که گسترش ویروس کرونا رشد تقاضا برای نفت را کند خواهد کرد، از میزان فعالیت‌های اقتصادی در چین کاسته شده و شرایط برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند. با آنکه پس از مهار ویروس کرونا اوضاع به تدریج به حالت عادی باز می‌گردد اما فعلا شاهد وحشت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هستیم. از سوی دیگر نهادهای تحلیل‌گر معتقدند امسال بازار نفت با مازاد عرضه مواجه خواهد بود مگر آنکه اوپک پلاس باز هم از عرضه نفت خود بکاهد. قبل از شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی شده بود متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت در سال جاری ۶۳ دلار است. اگر اثرات این ویروس برای مدتی طولانی باقی بماند در این پیش بینی تجدیدنظر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت بخش های خدمات در چین، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مربوط به ماه گذشته میلادی اعلام خواهد شد. همچنین وضعیت خرده‌فروشی در منطقه یورو مشخص می شود. بخش خدمات شرایط بهتری نسبت به بخش تولید کارخانه ای دارد و انتظار می‌رود گزارش‌های مربوط به آن مثبت باشد. هفته قبل هراس درباره گسترش ویروس کرونا سبب افت شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ شد و انتظار می رود این کاهش هفته پیش‌رو ادامه پیدا کند. سرمایه‌گذاران حق دارند درباره اثرات این ویروس بر اقتصاد جهان نگران باشند زیرا شاهد افت فعالیت ها در بسیاری از بخش ها هستیم. این امر بر بازده شرکت ها اثر منفی خواهد گذاشت. در دو هفته اخیر که ویروس کرونا شناسایی شده و گسترش یافته ارزش بازارهای مالی به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است. از سوی دیگر ریسک های مختلف رونق اقتصاد جهان را تهدید می‌کند در نتیجه طبیعی است که سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار می کنند. حتی پس از رفع شدن خطر ویروس کرونا نباید انتظار داشت رونق قابل ملاحظه در بورس های جهان به وجود آید. امسال عملکرد بازارهای مالی در خوشبینانه‌ترین حالت به اندازه سال قبل مثبت نخواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت سفارش کارخانه ای در آلمان و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص می شود. وضعیت بازار کار آمریکا خوب است اما مجموعه شاخص های اقتصادی این کشور به شکلی است که سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی آن پایین تر از سال قبل خواهد بود و ممکن است بانک مرکزی مجبور شود نرخ های بهره را پایین آورد. در این حالت شاهد افت ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر خواهیم بود. فعلا بانک مرکزی چنین قصدی ندارد اما ریسک های مختلف می‌تواند زمینه چنین اقدامی را فراهم کند. البته ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر سنجیده می‌شود و اگر ارزش آن ارزها کاهش یابد افت شاخص دلار قابل ملاحظه نخواهد بود. پیش بینی شده این هفته مانند هفته قبل ارزش دلار کاهش خواهد یافت و اگر چنین شود بازار مواد خام حمایت می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه روزی بسیار مهم است زیرا وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته و وضعیت بازار کار آمریکا در ماه قبل مشخص خواهد شد. محتوای هر دو گزارش بر قیمت طلا اثر می گذارد. قیمت فلز زرد سال جاری میلادی تاکنون رشد قابل ملاحظه داشته و در نظرسنجی کیتکو پیش بینی شده در هفته پیش رو این رشد ادامه پیدا خواهد کرد. عواملی نظیر شیوع ویروس کرونا، افت شاخص دلار و رشد تقاضای فیزیکی از سوی مصرف کنندگان و بانک‌های مرکزی از قیمت ها حمایت می کنند. البته نهادهای تحلیلگر معتقدند عملکرد بازار طلا سال جاری میلادی کمتر از سال قبل مثبت خواهد بود. در مجموع، طی هفته پیش رو مانند هفته قبل، سرمایه‌گذاران بر گزارش ها از عملکرد شرکت‌های بورسی، اخبار مربوط به ویروس کرونا و گزارش های مربوط به وضعیت اقتصادهای بزرگ تمرکز خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24