Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته بازارهای مالی و مواد خام تحت تاثیر دو عامل، نوسان های بزرگ داشتند و انتظار می رود این وضعیت هراس آور در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کند. فعلا سرمایه گذاران ترجیح داده اند ریسک نپذیرند و شاهد افت شدید قیمت ..

وقتی چین عطسه می کند و جهان می لرزد!

بورس24 : هفته گذشته التهاب در بازارهای مختلف شدید بود و دو عامل در این التهاب تاثیر داشتند: نخستین عامل برگزاری نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و دومین عامل شیوع ویروس کرونا در چین و سرایت آن به چند کشور دیگر بود. هفته قبل نگرانی ها درباره اثرات اقتصادی عامل دوم به کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت و فلزات پایه و رشد قیمت طلا منجر شد. البته شاخص های مالی نیز کاهش یافتند. انتظار می رود برای مدتی این نگرانی ها ادامه یابد و اثرات آن بر بازارها مشاهده شود. هنوز بدترین وضعیت از سر نگذشته است بنابراین سرمایه گذاران در دارایی های پرریسک همچنان با احتیاط رفتار خواهند کرد. البته آنها نباید وحشتزده شوند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه سه گزارش از اقتصاد آلمان مربوط به ماه جاری و وضعیت بخش مسکن در آمریکا در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. همچنین شاخص فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای فدرال رزرو دالاس اعلام خواهد شد. هفته گذشته دو عامل به افت شاخص های مالی در بورس های بزرگ منجر شد. نخستین عامل تهدید ترامپ علیه اروپا بود. او در داووس اعلام کرد اگر توافق جدید تجاری بین اروپا و آمریکا حاصل نشود بر کالاهای صادراتی اروپا به ویژه خودرو تعرفه تا ۲۵ درصد اعمال خواهد کرد. نگرانی های قابل ملاحظه درباره باز شدن جبهه جدید در جنگ تجاری در جهان وجود دارد. البته تحلیل‌گران معتقدند دو طرف مذاکره خواهند کرد و تعرفه ای اعمال نخواهد شد. دومین عامل شیوع ویروس کرونا در چین بود. مشخص نیست چه وقت این ویروس مهار و کنترل می شود و هر روز بر تعداد قربانیان آن و تعداد افراد آلوده افزوده می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه تغییرات سفارش کالاهای بادوام در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام خواهد شد. هفته پیش قیمت نفت به میزان قابل ملاحظه کاهش یافت زیرا به باور تحلیل‌گران گسترش ویروس کرونا به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و افت تقاضا برای نفت منجر می شود. در تعطیلات یک هفته ای به مناسبت آغاز سال جدید قمری در چین معمولاً صدها میلیون سفر داخلی و خارجی انجام می‌شود اما امسال چندین شهر قرنطینه شده اند و مراسم آغاز سال نو در پکن لغو شده است. همچنین پیش‌بینی شده گسترش این ویروس به دیگر کشورها بر اقتصاد آنها اثرات منفی خواهد داشت. از پیش تحلیلگران نسبت به شکل‌گیری مازاد عرضه نفت در سال جاری هشدار داده بودند. به این ترتیب فشارهای قابل ملاحظه بر بازار نفت وارد شده و بعید نیست در هفته پیش‌رو نیز قیمت‌ها تحت فشار باقی بماند. البته عوامل دیگری نیز بر بازار این ماده خام اثر می‌گذارند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تغییرات ذخیره عمده فروشی و تغییرات فروش مسکن در آمریکا اعلام می‌شود اما مهم‌ترین رویداد این روز، اعلام نتیجه نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکاست. پس از نشست، جروم پاول رئیس بانک مرکزی سخنرانی کرد و یک بیانیه صادر خواهد شد. محتوای سخنان آقای پاول و بیانیه یاد شده اثرات بزرگ بر بازارهای ارز خواهد گذاشت. هفته قبل شاخص دلار رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بعید است در نشست این هفته تغییر در نرخ های بهره ایجاد شود. بانک مرکزی آمریکا در حال تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور است و تحلیلگران معتقدند احتمالاً در اواخر سال جاری یک بار نرخ‌های بهره پایین آورده خواهد شد. به دلیل تعدد عوامل موثر بر ارزش دلار پیش بینی تغییرات شاخص دلار در سال جاری میلادی دشوار است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه چند گزارش مهم از اقتصاد منطقه یورو منتشر می‌شود: شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص اعتماد در بخش صنعت و خدمات، شاخص جو تجاری و شاخص اعتماد اقتصادی. همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام خواهد شد. محتوای گزارش‌های یاد شده بر ارزش دلار و یورو و قیمت طلا اثر خواهد گذاشت. هفته قبل افت شاخص های مالی و نگرانی درباره افق اقتصاد جهان به رشد قیمت طلا منجر شد و در نظرسنجی این هفته کیتکو، پیش بینی شده قیمت طلا این هفته نیز بالا می رود. در این روز همچنین نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه پایانی سال قبل اعلام شود. پیش‌بینی شده امسال اقتصاد آمریکا رشد پایین تر از سال قبل خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین در ماه جاری میلادی اعلام می‌شود. همچنین نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال قبل و تغییرات مصرف و درآمد شخصی در آمریکا در ماه گذشته مشخص خواهد شد. این هفته نه تنها گزارش های متعدد و مهم از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد بلکه اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا بر بازارها اثر خواهد گذاشت. بدین ترتیب هفته ای پرهیجان در بازارهای مختلف پیش روی سرمایه گذاران است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24