Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از امروز تا روز جمعه، نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس برگزار می شود و سخنرانی رهبران جهان در این نشست اثرات مختلف بر بازارها خواهد داشت. بویژه سخنان ترامپ مورد توجه خواهد بود زیرا سرمایه گذاران مایلند بدانند او چه برنامه هایی برای ..

داووس امسال و پنج موضوع مهم با اثرات فراگیر

بورس24 : نشست امسال اقتصاد جهان از امروز تا روز جمعه در شهر کوهستانی داووس سوئیس برگزار می‌شود و صدها تن از سیاستمداران، اندیشمندان، مدیران شرکت‌های بزرگ، ثروتمندان و سلبریتی ها در این نشست حضور خواهند داشت. انتظار می‌رود در نشست امسال که از حساسیت بالایی برخوردار است درباره تجارت جهانی، رشد اقتصاد جهان، مقررات مربوط به فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری و به ویژه تغییرات زیست محیطی، بحث و تبادل نظر شود.

نشست امسال پنجاهمین نشست اقتصاد جهان است و به دلیل رویدادهایی که در یک سال اخیر در جهان رخ داده است اضطرار بیشتری برای تبادل نظر و رسیدن به راه های رفع ریسک های گوناگون وجود دارد: افق اقتصاد جهان، ضرورت تدوین مقررات برای فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری، افق چند جانبه گرایی و نظم ژئوپولیتیک جزء مهم ترین چالش‌های پیش روی جهان هستند.

بحران زیست محیطی بیش از سال‌های گذشته مورد توجه همگان قرار دارد و برای نخستین بار این موضوع در گزارش سالانه نشست اقتصاد جهان در پنج جایگاه اول قرار گرفته است. در داووس امسال ۵ موضوع مهم توجه شرکت کنندگان و جهان را به خود جلب خواهد کرد. در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم.

نخستین موضوع، مواضع ترامپ است. سال گذشته تعطیلی بخشی از دولت آمریکا به دلیل تصویب نشدن بودجه مورد نظر ترامپ سبب شد او در نشست داووس شرکت نکند اما سال ۲۰۱۸ او از سخنرانی خود در داووس برای اعلام دیدگاه های انتقادی اش درباره ساختار روابط تجاری استفاده کرد و سخنان او نشانه اولیه از آغاز تنش های تجاری بود که از اواسط سال ۲۰۱۸ شروع شد و همچنان ادامه دارد. با توجه به این که چند روز پیش فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا امضا شد احتمالاً امسال ترامپ لحن نرم‌تری در قبال روابط تجاری آمریکا با دیگر کشورها خواهد داشت. او هفته قبل گفت: "مایلیم تمام مدیران تجاری ]که در نشست داووس شرکت می کنند[ به آمریکا بیایند." البته سخنان او درباره مسائل ژئوپولیتیک نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. تنش ها در خاورمیانه کمی کاهش یافته اما ریسک های بزرگ از میان نرفته است.

دومین موضوع دیدار چهره های سیاسی بویژه برخی رهبران جهان برای نخستین بار است. در نشست امسال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای نخستین بار با پترو سانچز نخست وزیر اسپانیا دیدار می‌کند و فرصت برای گفت‌وگو بر سر مسائل مهم اروپا فراهم می شود. اما برخی رهبران در نشست امسال حضور نخواهد داشت. نخست وزیر انگلستان و رئیس جمهوری فرانسه جزء این رهبران هستند. سخنرانی ترامپ در داووس، امروز انجام می‌شود و چند ساعت بعد در آمریکا، مجلس سنا رسیدگی به پرونده استیضاح او را آغاز خواهد کرد.

سومین موضوع، اقتصاد جهان است. اگرچه لحن ترامپ در زمینه مسائل تجاری نرم تر شده اما تنش‌هایی که دولت او پدید آورده پرسش‌های مهم درباره افق اقتصاد جهان مطرح کرده است. صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای بین‌المللی، موانع تجاری را عامل اصلی کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان می دانند. توافق تجاری امضا شده بین چین و آمریکا صرفاً از شدت پیدا کردن تنش ها جلوگیری می کند اما تعرفه ها باقی است و انتظار می‌رود اثرات منفی تعرفه‌ها امسال بر اقتصاد جهان فشارهای بیشتری وارد کند. بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را 0.2 درصد پایین آورده و معتقد است امسال اقتصاد جهان 2.5 درصد رشد خواهد کرد. این نهاد هشدار داده که توافق تجاری بین چین و آمریکا نمی تواند به بهبود سریع وضعیت اقتصاد جهان منجر شود. به این ترتیب شرکت کنندگان در نشست داووس باید به این سوال پاسخ دهند که آیا به اجرای سیاست‌های حمایتی جدید نیاز است یا نه و اگر بله، چه کسی مسئول این کار خواهد بود، دولت‌ها یا بانک‌های مرکزی؟

چهارمین موضوع مهم، وضعیت فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری است. موضوع های مختلف در این زمینه مطرح است: مالیات، حریم خصوصی کاربران و نیز گسترش فعالیت این شرکت‌ها به حوزه های مالی و بانکی جزء مهم‌ترین این موضوعات هستند. در نشست امسال داووس مدیران تعدادی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت و فیسبوک سخنرانی خواهند کرد. آنها باید مخاطبان را متقاعد کنند که با فعالیت‌های خود جهان را به جایی بهتر برای زندگی بشر تبدیل خواهند کرد.

در نهایت پنجمین موضوع، وضعیت محیط زیست و تغییرات آب و هوایی است. تحولات زیست محیطی سال هاست مورد توجه نهادهای مختلف و دولت‌ها قرار دارد اما اقدامات کافی برای جلوگیری از روند گرم شدن کره زمین انجام نمی‌شود در نتیجه اگر شرایط تغییر نکند جهان به سرعت به سمت نابودی حرکت خواهد کرد. میزان پایبندی دولت ها و شرکت های بزرگ به اهداف زیست محیطی کافی نیست. این یک خطر بزرگ برای جهان است. توقع طرفداران محیط زیست این است که از مصرف سوخت های فسیلی در بخش‌های مختلف اقتصاد جهان کاسته شود تا توسعه پایدار تحقق یابد. درباره مواضع ترامپ در قبال مسائل زیست محیطی نیز نگرانی های قابل ملاحظه وجود دارد.

فعالان بازارهای مالی منتظر سخنرانی های رهبران جهان در این نشست هستند. آنها مواضع خود را درباره موضوعات مختلف بیان خواهند کرد و این سخنان بر بازارها اثر خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24