Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته شاهد رشد شاخص های مالی و قیمت اکثر مواد خام بودیم و به نظر می رسد الگوی رفتار بازارها تغییر کرده است. با آنکه بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده شده اما قیمت طلا افزایش یافته و نیز قیمت سنگ آهن ..

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ چه کسانی زیان خواهند دید؟

بورس24 : هفته گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان، قیمت نفت و طلا و شاخص دلار رشد کردند و نوسان قیمت مواد خام عموماً در محدوده‌های مثبت بود. قیمت سنگ آهن نیز افزایش یافت. انتشار گزارش‌های مثبت از اقتصادهای بزرگ و عملکرد امیدبخش شرکت‌های بورسی در آمریکا سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. می ‌توان گفت مهم ترین رویداد هفته قبل امضای فاز نخست توافق تجاری بین چین و ایالات متحده بود. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی چین برگزار می‌شود و وضعیت بخش صنعت در ژاپن در ماه نوامبر مشخص خواهد شد. همچنین شاخص بهای تولیدکننده در آلمان اعلام می‌شود. همانطور که بیان شد هفته قبل در نهایت فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا امضا شد. طبق این توافق، چین طی دو سال آینده خرید کالاها و خدمات از آمریکا را ۲۰۰ میلیارد دلار بالا می‌برد و دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار خود را تسهیل خواهد کرد. با آنکه درباره پایبندی به این وعده ها تردیدهای جدی وجود دارد اما افزایش نیافتن تنش های تجاری یک خبر مثبت است که سبب ریسک پذیری سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف شده است. هفته پیش شاخص های مالی در بورس آمریکا رکوردهای جدید ثبت کردند و بعید نیست این روند ادامه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن برگزار می‌شود و شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو و آلمان در ماه جاری اعلام خواهد شد. اگر محتوای این گزارش ها مثبت باشد شاهد رشد ارزش یورو در برابر دلار خواهیم بود. هفته پیش شاخص دلار رشد کرد اما پیش بینی شده این هفته عملکرد شاخص دلار منفی است. بانک های مرکزی بزرگ همچنان در حال اجرای سیاست‌های حمایتی پولی هستند و بعید نیست بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های آینده بار دیگر نرخ های بهره را پایین آورد. این اقدام در واکنش به وضعیت شاخص‌های اقتصادی انجام می‌شود. البته در ماه‌های آینده عوامل سیاسی نیز بر ارزش دلار اثر خواهند گذاشت. افت ارزش دلار به رشد قیمت مواد خام کمک می‌کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت بخش مسکن در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل مشخص می شود. هفته گذشته نوسان قیمت نفت بزرگ نبود اما عملکرد هفتگی بازار امیدبخش بود. رشد تولید نفت در برخی کشورها به ویژه آمریکا، افزایش تقاضای جهانی برای نفت و برنامه اوپک پلاس برای حمایت از قیمت ها جزء عوامل اصلی هستند که بر قیمت ها اثر می گذارند. در سه ماهه کنونی اوپک پلاس عرضه نفت خود را نسبت به پایان سال ۲۰۱۸ 2.1 میلیون بشکه پایین می آورد تا بازار دچار مازاد عرضه نشود اما آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود آورده است سال جاری بازار نفت با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. امیدواری به بهتر شدن شرایط اقتصاد جهان و رشد سریعتر تقاضا از رشد قیمت ها حمایت می کنند اما در حال حاضر نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال قیمت نفت نمی تواند خیلی بالا رود و نیز از تقاضای جهانی برای نفت اوپک کاسته خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و در آمریکا وضعیت بازار کار در هفته قبل مشخص خواهد شد. هفته گذشته داده ها از اقتصاد آمریکا چندان مثبت نبود اما گزارش عملکرد بانک ها مربوط به سه ماه پایانی سال قبل امیدبخش بود در نتیجه شاخص دلار شد اما مجموعه ای از عوامل دیگر سبب شد قیمت طلا بالا رود. اکثر نهادهای تحلیلگر درباره افق بازار‌ طلا دیدگاه مثبت دارند و بعید نیست شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت فلز زرد باشیم. هفته گذشته قیمت پالادیوم نیز رشد قابل ملاحظه داشت زیرا نه تنها از عرضه کاسته شده بلکه تقاضا در حال افزایش است. قیمت پالادیوم در پایان معاملات هفته به 2490 دلار در هر اونس رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. وضعیت بخش تولید کارخانه ای در ماه‌های اخیر خوب نبوده اما این امیدواری وجود دارد که در ماه‌های آینده شرایط بهتر شود البته باید به این موضوع مهم توجه کرد که توافق تجاری چین و آمریکا اثرات مثبت قابل ملاحظه بر اقتصاد دو کشور و جهان نخواهد داشت و صرفاً قرار است تعرفه‌های کنونی اضافه نشود. تردیدهای مختلف درباره پایبندی چین به این توافق و اثرات آن بر اقتصاد جهان وجود دارد. انتظار می‌رود در هفته پیش رو از هیجان ها درباره این توافق کاسته شود. آندسته از سرمایه گذاران که بیش از حد روی بهبود شرایط اقتصاد جهان تحت تاثیر توافق تجاری چین و آمریکا حساب کرده اند زیان خواهند دید.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24