Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت فولاد آلیاژی ایران که از ابتدای سال بازدهی ٢٠٧ درصدی را به سهامداران خود هدیه کرده، با توجه به اختیار توفیض شده از سوی مجمع عمومی فوق العاده در ابتدای سال، در روزهای گذشته مرحله دوم افزایش سرمایه از ۵۵٠ میلیارد به ۶٠٠ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی را به مرحله اجرا درآورده است...

خرید «فولاژ» چقدر منطقی است...؟

بورس24 : شرکت فولاد آلیاژی ایران که از ابتدای سال بازدهی 207 درصدی را به سهامداران خود هدیه کرده، با توجه به اختیار توفیض شده از سوی مجمع عمومی فوق العاده در ابتدای سال، در روزهای گذشته مرحله دوم افزایش سرمایه از 550 میلیارد به 600 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی را به مرحله اجرا درآورده است.

فولاژ شامل 4 کارخانه اصلی فولادسازی، نورد سنگین، نورد سبک، و واحد عملیات حرارتی و تکمیل کاری می باشد که محصولات خود را با ظرفیت 550 هزار تن در واحدهای فولادسازی، نورد سنگین با ظرفیت 200 هزار تن و نورد سبک با ظرفیت 260 هزار تن تولید می کند.

فولاد آلیاژی در 9 ماهه نخست سال جاری حدود نزدیک به 330 هزار تن محصول به فروش رسانده و از این محل 1995 میلیارد تومان درامد کسب کرده که این رقم حدود 10 درصد از فروش 12 ماهه سال 97 بیشتر است. افزایش حدود 38 درصدی میانگین نرخ فروش محصولات، مهم ترین دلیل رشد درامدهای شرکت در 9 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال 97 است. همچنین فولاد آلیاژی در سال 98 علاوه بر بازار داخل، صادرات را نیز مورد توجه قرار داده به گونه ای که سهم صادرات در سبد فروش شرکت در این دوره با افزایش قابل توجه همراه شده است. با توجه به افزایش نسبی قیمت ارز در هفته های اخیر و همچنین نهایی شدن توافق تجاری چین و امریکا و به تبع آن افزایش احتمالی قیمت های جهانی پیش بینی می شود درآمد فروش شرکت در سه ماهه چهارم سال افزایش یابد. لذا کسب درآمد عملیاتی حدود 2800 میلیارد تومانی در پایان سال 98 از سوی فولاژ دور از انتظار نیست.

برنامه های اعلام شده از سوی شرکت نشان می دهد روند صعودی درآمدها را می توان با شیب بیشتر به سال های بعد نیز تعمیم داد. به منظور تحقق افزایش سهم بازار داخل، شرکت فولاد آلیاژی اقدام به توسعه بازار به صورت مستقیم و غیر مستقیم نموده است. بدین معنی که آن بخش از بازار را که با محصولات تولید خود (مستقیم) قادر به پوشش نبوده از طریق مشارکت با سایر تولیدکنندگان به صورت غیرمستقیم تامین نموده است. در بخش صادراتی نیز برنامه های آتی شرکت علاوه بر احیای بازار ترکیه، راه اندازی انبار محصولات در آن کشور جهت نفوذ هر چه بیشتر در منطقه اروپا می باشد. در سال 98 تمهیدات لازم جهت راه اندازی انبار در کشورهای هدف صادراتی در حال انجام می باشد تا با مشکلات حمل ناشی از تحریم محصولات فولادی مقابله و دسترسی هر چه بیشتر مشتریان اروپایی به محصولات فولاد آلیاژی فراهم گردد. پیگیری راه اندازی دفتر فروش در منطقه جنوب شرق آسیا برای نفوذ در این بازار نیز از دیگر فعالیت توسعه بازار صادراتی می باشد. با این وجود به نظر می رسد سهم صادرات در سبد فروش شرکت در سال های آینده با افزایش قابل توجه همراه شود.

روند رشد حاشیه سود ناخالص شرکت از دیگر نکات مثبت شرکت در بعد عملیاتی است به گونه ای که این نسبت از 22 درصد در سال 97 به 26 درصد در شش ماهه نخست سال جاری افزایش یافته است. مواد اولیه عمده بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهد. شرکت در حال حاضر با استفاده از آهن اسفنجی و آهن قراضه به همراه آلیاژها به تولید محصولات خود می پردازد که سطح مصرف آهن قراضه کمتر از 10% و آهن اسفنجی بیش از 90% می باشد. ضمناً با وجود کارخانه آهن و فولاد غدیر ایرانیان، تأمین آهن اسفنجی شرکت تسهیل شده و سهم آن در مواد اولیه نسبت به سال های قبل افزایش یافته است. در صورتی که حاشیه سود ناخالص حدود 26 درصدی گزارش شده در شش ماهه نخست سال جاری در شش ماهه دوم نیز تکرار شود، سود ناخالص شرکت به حدود 750 میلیارد تومان خواهد رسید.

در بخش غیرعملیاتی، مهم ترین درآمد، به مالکیت حدود 25 درصدی فولاد غدیر ایرانیان مربوط است که در نیمه دوم سال شناسایی می گردد. در نیمه نخست سال جمع درآمدهای غیرعملیاتی شرکت حدود 9 میلیارد تومان بوده که با فرض تکرار شناسایی درآمد 60 میلیارد تومانی از محل سود سهام شرکت فولاد غدیر ایرانیان، در سال جاری جمع درآمدهای غیرعملیاتی در پایان سال می تواند به 80 میلیارد تومان بالغ گردد. سود ده شدن احتمالی دیگر شرکت های زیر مجموعه فولاژ نیز از پتانسیل های بالقوه در زمینه رشد سودآوری سرمایه گذاری ها در سال های آینده است.

با توجه به مطالب ارائه شده در بندهای فوق، شناسایی سود حدود 600 میلیارد تومانی در پایان سال جاری بسیار محتمل است. اما عامل مهم در پیش بینی سود شرکت در سال های آتی، پروژه یزد1 با ظرفیت تولید 650 هزار تن شمش فولادی (شامل 300 هزار تن فولاد آلیاژِی و 350 هزار تن فولاد کربنی) است. در پایان شهریور ماه سال جاری این طرح با پیشرفت حدود 45 درصدی همراه بوده و پبش بینی می شود تا پایان مرداد ماه سال 99 به بهره برداری برسد. با این تفاسیر و با در نظر گرفتن میزان تولید پیش بینی شده در گزارش توجیهی افزایش سرمایه و با لحاظ کردن نرخ رشد فروش حدود 15 درصدی محصولات، پیش بینی می شود سود خالص فولاژ تا سال 1401 به بیش از هزار میلیارد تومان بالغ شود.

با توجه به آن که سود های تخمینی برای فولاژ در سال های بعد کاملا واقع بینانه و در بسیاری از مفروضات و با رعایت محافظه کاری محاسبه شده و امکان افزایش قابل توجه این ارقام محتمل است. لذا این اعداد می بایست به عنوان سود پایه سود فولاژ نگریسته شود. با این تفاسیر چشم انداز در این شرکت در کوتاه مدت و بلندمدت بسیار روشن بوده و سرمایه گذاران می توانند از آن انتظار بازدهی بالا و کم ریسکی داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا حق دوست
    رضا حق دوست

    تشکر ویژه از تحلیل بنیادی این شرکت//ذکر نقاط قوت /هدف دار بودن تحلیل /وبیان شفاف نتایج حاصل از گزارشات شرکت وداده های موجود

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24