Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تحولات در شرایط سیاسی و اقتصادی سبب شده نهادهای تحلیلگر پیش بینی های خود درباره آنچه در ماه های آینده در بازارهای مختلف رخ می دهد را تغییر دهند. در این میان تغییرات ارزش دلار ..

سایه دیو زردمو بر بازارها!

بورس24 : در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی، شاخص دلار در مسیر رشد حرکت کرد اما در سه ماه پایانی سال، این روند معکوس شد زیرا بانک مرکزی آمریکا 3 بار نرخ های بهره را پایین آورد و نیز نشانه هایی از ضعف حاصل از جنگ تجاری نمایان شد. ارزش دلار در دو هفته ای که از آغاز سال جدید میلادی می گذرد رشد کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند فشارهایی بر قیمت مواد خام بویژه طلا و فلزات پایه وارد خواهد شد.

تحولات سیاسی و اقتصادی در هفته های اخیر سبب شده نهادهای تحلیلگر تغییراتی در پیش‌بینی‌های خود درباره آنچه در سال جاری رخ خواهد داد به وجود آورند. بانک یو بی اس سوئیس در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده بانک مرکزی آمریکا امسال سه بار نرخ های بهره را پایین خواهد آورد. این در حالی است که اکثر نهادهای تحلیلگر معتقدند یا نرخ‌ها تغییر نمی کند یا حداکثر یک بار پایین آورده خواهد شد.

مبنای پیش بینی بانک یو بی اس این است که نرخ رشد اقتصادی آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر تعرفه ها به 0.5 درصد کاهش خواهد یافت. آمریکا و چین در دو سال اخیر درگیر جنگ تجاری بوده اند و بر صدها میلیارد دلار کالاهای صادراتی دو طرف تعرفه اعمال شده است. طبیعی است که این تعرفه ها همچنان اثرات منفی بر اقتصاد دو کشور و جهان خواهد داشت.

امروز فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا امضا می شود و طبق آن قرار است کمی از تعرفه ها کاسته شود. اما اثرات دو سال جنگ تجاری بر اقتصاد آمریکا و چین اندک نیست و احتمال کاهش قابل ملاحظه نرخ رشد اقتصاد آمریکا وجود دارد به ویژه از آن جهت که اثر سیاست‌های حمایتی دولت از میان رفته است. ترامپ برای کمک به رونق اقتصاد از مالیات شرکت ها و اشخاص کاسته اما اثر این سیاست حمایتی از میان رفته است.

تحلیلگر بانک یو بی اس معتقد است افت شدید نرخ رشد اقتصاد آمریکا سبب می‌شود بانک مرکزی این کشور مجبور شود نرخ های بهره را پایین آورد. در حال حاضر اکثر تحلیلگران معتقدند تا ماه سپتامبر تغییری در نرخ‌های بهره به وجود نخواهد آمد اما احتمال دارد در نشست ماه نوامبر یا دسامبر یعنی پایان سال، نرخ ها یک بار پایین آورده شود.

مقامات بانک مرکزی تمایلی به کاستن مجدد از نرخ‌های بهره ندارند اما اگر شرایط تغییر کند چاره‌ای جز این اقدام باقی نمی ماند. بانک مرکزی آمریکا سال گذشته ۳ بار نرخ های بهره را پایین آورد در حالی که در سال ۲۰۱۸ چهار بار آنها را بالا برده بود. تقریبا تمامی نهادهای تحلیلگر معتقدند سال جاری نرخ رشد اقتصاد آمریکا کاهش خواهد یافت اما نگاه تحلیلگر بانک یو پی اس خیلی منفی است. بعید نیست در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، ترامپ بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد تا نرخ‌های بهره را پایین آورد. البته بانک مرکزی مدت هاست در حال تزریق نقدینگی به اقتصاد است اما در هر حال نرخ رشد اقتصاد کاهش خواهد یافت و این برای ترامپ یک فاجعه است.

در صورتی که پیش بینی تحلیلگر بانک یو بی اس تحقق یابد ارزش دلار کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران در بازار آمریکا دچار هراس خواهند شد. این به معنای اصلاح شاخص‌های بورس و رشد قیمت طلاست. ترامپ رشد بورس را یکی از دستاوردهای مهم دولت خود می‌داند و اگر این روند ادامه پیدا نکند شانس او برای پیروزی در انتخابات کاهش خواهد یافت.

سرمایه‌گذاران خوشبین معتقدند رکودی در اقتصاد رخ نخواهد داد و رشد شاخص های مالی در سال جاری با سرعت کمتر ادامه پیدا خواهد کرد. اگر این پیش بینی تحقق یابد دلیلی برای کاستن از نرخ‌های بهره وجود نخواهد داشت اما در هر حال امسال نرخ رشد اقتصادی آمریکا کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد بهتر است مدتی صبر کنیم تا وضعیت شاخص‌های اقتصادی آمریکا مشخص شود. واکنش سرمایه گذاران به اقدام احتمالی بانک مرکزی آمریکا یعنی کاستن از نرخ‌های بهره بسیار مهم است. اگر این اقدام نشانه ضعف اقتصاد و هراس بانک مرکزی قلمداد شود شرایط بازارهای مالی چندان مناسب نخواهد بود. مشاهده می شود که سیاست های ترامپ در حوزه تجارت خارجی زمینه بی ثباتی بازارها و ضعف شاخص های اقتصادی را فراهم کرده است. شرایط برای رشد قیمت طلا فراهم است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24