Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

شرکت معدنی املاح ایران از شرکت های با اندازه کوچک و متوسط در بازار به شمار می رود که سهام آن از ابتدای سال بازده ٢٠۴ درصدی به سهامداران داده است...

در انتظار تارگت های جدید از «شاملا»

بورس24 : شرکت معدنی املاح ایران از شرکت های با اندازه کوچک و متوسط در بازار به شمار می رود که سهام آن از ابتدای سال بازده 204 درصدی به سهامداران داده است.

شاملا بزرگترین تولید کننده سولفات سدیم در منطقه خاورمیانه است. در داخل کشور، در اختیار داشتن سهم 86 درصدی از بازار سولفات سدیم و سهم 13 درصدی نمک خوراکی طی شش ماهه نخست سال جاری باعث شده این شرکت رتبه نخست را از حیث تولید این محصولات داشته باشد. خطوط تولید شرکت در شهرهای گرمسار و اراک فعال است. نکته جالب توجه در خصوص شاملا آن که بر خلاف بسیاری دیگر از شرکت ها این شرکت هیچ ظرفیت خالی تولید نداشته و در حال حاضر بالای ظرفیت اسمی خود تولید می کند. ظرفیت اسمی تولید این شرکت در زمینه سولفات سدیم 107 هزار تن (اراک 60 هزار تن و گرمسار 47 هزار تن) و حوزه نمک 65 هزار تن است. لذا شرکت در خصوص فروش محصولات خود هیچ گونه مشکلی ندارد؛ بویژه آن که بخش عمده فروش محصولات به شرکت های همگروه فروخته می شود. بر اساس صورت های شش ماهه، شرکت های تولید کننده مواد شوینده با سهم حدود 75 درصدی اصلی ترین مشتریان شرکت هستند. شرکت های تولید کننده شیشه نیز از این حیث در رده دوم هستند.

بنا بر گزارشات ماهانه منتشر شده شاملا، شرکت در نه ماهه نخست سال جاری درآمد فروشی معادل 207 میلیارد تومان داشته که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجه 68 درصدی همراه بوده است. نکته حائز اهمیت در این زمینه آن که مقدار فروش شرکت در این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییری نکرده و افزایش درآمدهای فروش در این مدت تماما از محل افزایش میانگین نرخ فروش محصولات بوده است. با توجه به آن که آخرین مرحله اجرای افزایش نرخ فروش محصولات شاملا به مهر ماه سال جاری مربوط می شود ثبت رکورد فروش 280 میلیارد تومانی در پایان سال جاری از سوی شاملا دور از ذهن نیست.

در بخش بهای تمام شده ریسک جدی شرکت را از جنبه تهیه مواد اولیه تهدید نمی کند. در مورد مواد خارجی همچون فلوکولانت، با توجه به تامین و ذخیره سازی آن، خطری از ناحیه تحریم متوجه شرکت نیست. همچنین یدات پتاسیم که در سال های گذشته وارد می شده در سال های اخیر تماما از منابع ایران تامین می گردد. تنها عامل اثرگذار از ناحیه تحریم ها می تواند در حوزه طرح های توسعه ای باشد. مهم ترین ریسک کاهش حجم برداشت ماده معدنی سولفات سدیم از معدن میقان است که شاملا آن را با در نظر گرفتن تمهیداتی از جمله ایجاد دپوی ماده معدنی با ذخیره کافی در محل کارخانه کاهش داده است. لذا پیش بینی می شود روند رو به رشد حاشیه سود ناخالص شرکت در ماه های باقیمانده از سال جاری و همچنین سال های بعد تداوم داشته باشد.

اما آنچه موجب شده تا در ماه های اخیر شاملا مورد توجه بازار قرار گیرد نه تولید و فروش کنونی بلکه طرح های توسعه ای شرکت است. شاملا در نظر دارد پروژه سولفات پتاسیم به ظرفیت 40 هزار تن در سال و کلرورکلسیم گرانوله با ظرفیت 15 هزار تن در سال را در گرمسار راه اندازی نماید. قرارداد خرید بخشی از تجهیزات وارداتی مورد نیاز پروژه به ارزش تقریبی ۴ میلیون دلار (هم ارز دلاری) با یک شرکت خارجی منعقد شده، مجوزهای بانکی لازم برای تأمین ارز، اخذ و خرید ارز برای پیش پرداخت قرارداد، از محل منابع ارزی بانکی، انجام شده است. بر اساس برنامه زمان بندی شده این طرح تا پایان خرداد سال 99 به بهره برداری می رسد.

بخشی از منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح های مورد اشاره از طریق افزایش سرمایه شرکت تامین شده است. شرکت در مرداد ماه سال جاری سرمایه خود را از 21 میلیارد تومان به میزان 100 درصد افزایش داده و به 42 میلیارد تومان رسانده است. حدود 28 درصد از این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته تامین شده است. همچنین شرکت در نظر دارد جهت پروژه سولفات پتاسیم مبلغ ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک صنعت و معدن، با نرخ ۱۸درصد دریافت کند.

براوردها حاکی از آن است که با بهره برداری از این طرح ها سود خالص شرکت تا سال 1403 به حدود 650 میلیارد تومان بالغ گردد. با اتمام دوره استهلاک برخی از سرمایه گذاری های جدید و همچنین افزایش ضریب توان تولید در سال های بعد 1403 پیش بینی می شود سود شرکت با جهش های قابل توجه همراه شود. (دلیل اختلاف عمده در سودهای براورد شده در این گزارش با پیش بینی های انجام شده در گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت به انحرافات فاحش در نرخ فروش محصولات مربوط است.)

با این وجود به نظر می رسد سال های آینده می بایست منتظر جهش خیره کننده در درآمدها و سودآوری شرکت معدنی املاح ایران باشیم. لذا هر گونه نزول احتمالی در قیمت سهام شرکت به واسطه نوسان بازار می تواند یک فرصت خرید طلایی قلمداد شود؛ خریدی که می تواند سهامداران با دید بلندمدت و صبور را با سودی کم ریسک و مطمئن پاداش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24