Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته تحولات بزرگ در بازارهای گوناگون رخ داد و شاهد افت و خیز قابل ملاحظه در شاخص های مالی و قیمت نفت و طلا بودیم. حالا به نظر می رسد التهاب ها کاهش یافته و سرمایه گذاران بار دیگر بر ...

هفته ای مملو از رویداد پیش روست؛ اصلاح یا رونق بیشتر؟

بورس24 : هفته گذشته شاخص دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ عموما رشد کردند اما قیمت طلا و نفت پس از نوسان های بزرگ کاهش یافت. کاهش تنش ها در خاورمیانه یک عامل مهم تحولات یاد شده در بازارهای مالی و مواد خام بود البته محتوای گزارش‌های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا نیز بر رفتار سرمایه‌گذاران اثر گذاشت. در هفته پیش رو چند عامل مهم بر بازارها تاثیر می گذارند و سرمایه‌گذاران باید با دقت اخبار سیاسی و اقتصادی را دنبال کنند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می‌شود و مهمترین آنها نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال قبل است. انگلستان پایان ماه جاری میلادی از اتحادیه اروپا جدا می‌شود و باید طی ۱۱ ماه آینده بر سر روابط تجاری با این اتحادیه به توافق برسد. بعید است این فرصت کافی باشد در نتیجه نگرانی هایی درباره وضعیت اقتصادی انگلستان در صورت حاصل نشدن توافق تجاری پدید آمده و شاهد افت ارزش پوند در برابر دلار بودیم. تحلیلگران معتقدند در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو و پوند رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه برای فعالان بازار فلزات پایه روزی مهم است زیرا وضعیت صادرات و واردات چین در ماه قبل مشخص خواهد شد. البته نرخ تورم در آمریکا نیز در این روز اعلام می‌شود. درباره افق بازار فلزات پایه دیدگاه‌های گوناگون مطرح است. اکثر تحلیل‌گران معتقدند عملکرد بازار مس مثبت خواهد بود اما بعید است قیمت دیگر فلزات پایه رشد کند مگر آن که تحولی بزرگ در اقتصاد چین رخ دهد. ‌پیش بینی شده امسال اقتصاد چین رشدی کمتر از سال قبل خواهد داشت اما ثبات آن حفظ می شود. اجرای برنامه های حمایتی مالی و پولی این ثبات را تضمین می‌کند. سال گذشته اقتصاد چین دچار ضعف شد اما نرخ رشد آن در گستره مورد نظر دولت این کشور قرار داشت. بانک جهانی پیش بینی کرده اقتصاد چین سال جاری 5.9 درصد رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه فاز نخست پیمان تجاری بین چین و آمریکا امضا می شود. با آن که همه می‌دانند این فاز خیلی مهم و اثرگذار نیست اما همین که بر تعرفه ها افزوده نمی‌شود سبب شده جو بازارهای مالی مثبت شود. در هفته‌های گذشته زمینه رشد شاخص های مالی فراهم بوده است و در بورس آمریکا شاخص ها به رکوردهای جدید رسیده اند. گفته می‌شود فازهای بعدی توافق تجاری به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا موکول خواهد شد. این هفته انتشار گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌های بورسی در آمریکا آغاز می‌شود و محتوای این گزارش ها ممکن است مثبت نباشد. در این حالت از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته خواهد شد. میزان بازده شرکت های بورسی برای سرمایه گذاران بسیار مهم است و پیش‌بینی شده امسال بازده شرکت‌ها کاهش خواهد یافت. در این روز همچنین شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل مشخص خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه شاخص قیمت مسکن در چین، نرخ تورم در آلمان، تغییرات خرده فروشی در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل مشخص می‌شود. سرمایه‌گذاران همچنین تحت تاثیر امضای پیمان تجاری چین و آمریکا قرار خواهند داشت. البته اثر این عامل از پیش تا اندازه زیادی بر بازارها گذاشته شده و سرمایه‌گذاران به داده‌های اقتصادی توجه می‌کنند. محتوای گزارش ها بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر خواهد گذاشت. هفته پیش قیمت فلز زرد ابتدا تحت تاثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به شدت رشد کرد اما با کاهش تنش شاهد افت قیمت این فلز گرانبها بودیم. البته رشد شاخص دلار نیز در کاهش قیمت ها موثر بود. در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو افزایش خواهد یافت. هفته پیش قیمت پالادیوم رشد قابل ملاحظه داشت و به بالای ۲۱۱۰ دلار در هر اونس رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه چند گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می‌شود: نرخ رشد اقتصادی سه ماهه پایانی سال قبل، تغییرات تولید صنعتی، تغییرات خرده‌فروشی و تغییرات سرمایه گذاری ثابت در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۸. همچنین نرخ تورم در منطقه یورو، وضعیت بازار مسکن در آمریکا و تغییرات تولید صنعتی این کشور مشخص خواهد شد. محتوای گزارش‌های مربوط به چین بر قیمت نفت اثرات بزرگ دارد. هفته پیش همزمان با شدت یافتن تنش های سیاسی بین ایران و آمریکا قیمت نفت رشد قابل ملاحظه داشت زیرا احتمال اختلال جدی در عرضه مطرح شد اما پس از کاهش تنش‌ها شاهد افت قیمت‌ها بودیم. وضعیت اقتصاد جهان یکی از عوامل موثر بر قیمت نفت است. تاکنون دیدگاه‌ها درباره افق بازار نفت در سال جاری میلادی مثبت بوده اما این به معنای بالاتر رفتن قیمت ها نسبت به سطوح کنونی نیست مگر آنکه حادثه ای بزرگ رخ دهد. این هفته مملو از اخبار و تحولات موثر بر بازارهاست و می‌توان انتظار داشت نوسان و رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24