Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سنگ آهن گهر زمین تازه واردترین شرکت سنگ آهنی به بازار سرمایه است که از زمان عرضه در بازار در آبان ماه ٩٧ حدود ٢٢٠ درصد و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ١۴٧ درصد بازدهی به سهامداران خود اعطا نموده است.

تحلیل بنیادی گهر زمین

بورس24 : سنگ آهن گهر زمین تازه واردترین شرکت سنگ آهنی به بازار سرمایه است که از زمان عرضه در بازار در آبان ماه 97 حدود 220 درصد و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 147 درصد بازدهی به سهامداران خود اعطا نموده است.

شرکت سنگ آهن گهر زمین تازه تاسیس بوده و فعالیت تولیدی خود را از سال 95 آغاز نموده است. محصولات قابل فروش شرکت شامل سنگ آهن کلوخه، سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره می باشد،که محصول کنسانتره علاوه بر فروش به مشتریان داخلی به بازارهای جهانی نیز صادر می گردد.

میزان تولید و فروش سنگ آهن گهر زمین در سال های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده است. شرکت در 12 ماهه منتهی به آذر ماه 98، (سال مالی شرکت پایان آذر ماه است) حدود 14 میلیون تن محصول به فروش رسانده که نیمی از آن کلوخه سنگ آهن بوده است. مشتری اصلی محصولات سنگ آهن گهر زمین شرکت صنعتی و معدنی گل گهر است که با توجه به سهامداری گل گهر در این شرکت، به لحاظ فروش ریسک چندانی متوجه کگهر نیست.

جمع ریالی فروش محصولات شرکت در سال مالی منتهی به آذر 98 حدود 5300 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود 69 درصدی را نشان می دهد. نکته قابل توجه آن که مقدار فروش شرکت در دوره یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نکرده و افزایش درآمد حاصل شده تماما به رشد نرخ فروش محصولات شرکت مربوط است. نرخ فروش کنسانتره و کلوخه به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قرارداهای فروش سالیانه و بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره های سه ماهه انجام می‏گیرد که با توجه به رشد قابل توجه نرخ فروش محصولات فخور، پیش بینی می شود درآمدهای عملیاتی کگهر در ماه های آینده نیز با رشد چشمگیر همراه شود. فروش کنسانتره صادراتی نیز با برگزاری مزایده عمومی صورت می‏گیرد؛ هر چند با توجه به وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات مواد معدنی از مهرماه 98 فروش صادراتی برای شرکت بازدهی مناسب نداشته لذا ظرفیت باقی مانده در بازار داخلی به فروش می رسد.

با توجه به عدم گذشت زمان زیاد از آغاز عملیات تولید در کگهر، حاشیه سود ناخالص شرکت در سال های اخیر بار رشد قابل توجهی همراه شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در 9 ماهه منتهی به شهریور 98 حدود 64 درصد بوده که با توجه به درآمد شناسایی شده در طول سال مالی، گزارش 3500 میلیارد تومان سود ناخالص از سوی کگهر برای این دوره، دور از انتظار نیست.

با توجه به آن که کلیه مواد اولیه مورد نیاز از معدن شماره ۳ منطقه گل گهر با ذخیره حدودی 240 میلیون تن بر اساس قرارداد 25 ساله منعقد شده با ایمیدرو که به این شرکت واگذار گردیده، استخراج می شود شرکت خرید مواد اولیه ندارد. بخش عمده بهای تمام شده محصولات شرکت به هزینه قرار دادهای خدمات تولید و همچنین سهم مالکانه ایمیدرو مربوط می شود. براساس آخرین توافق سهم مالکانه ایمیدرو از برداشت معدن معادل ٢٢ % می باشد که تغییر آن در سال مالی بعد بسیار بعید به نظر می رسد. همچنین با توجه به ظرفیت اسمی حدود 15 میلیون تنی ظرفیت سنگ شکنی در کگهر، این شرکت در حال حاضر زیر اسمی فعالیت نموده و لذا با هزینه های جذب نشده تولید مواجه است. افزایش تولید محصولات می تواند علاوه بر رشد درآمدها، حاشیه سود ناخالص شرکت را نیز بهبود بخشد.

در بخش های غیرعملیاتی، کاهش چشمگیر در مانده تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت شرکت می تواند هزینه های مالی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین بررسی ها نشان می دهد خالص دارایی های ارزی شرکت در پایان شهریور ماه سال جاری حدود 350 میلیارد تومان بوده که با توجه به رشد نرخ ارز در ماه های اخیر، به احتمال فراوان شرکت از محل تعسیر ارز اقدام به شناسایی سود خواهد نمود. با این همه شناسایی سود خالص حدود 3 هزار میلیارد تومانی برای 12 ماهه منتهی به آذر 98 دور از انتظار نیست.

اما فارغ از سود و زیان شرکت در سال مالی گذشته، کگهر در نظر دارد با بهره برداری از طرح های توسعه ای، زنجیره تولید خود را کاملتر کرده و با ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر محصولات تولیدی از خام فروشی جلوگیری نماید. در این راستا بنا بر اعلام مدیران شرکت، فاز یک خط تولید گندله به ظرفیت 5 میلیون تن قرار است تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد. فاز دوم این طرح با ظرفیت 5 میلیون تن (جمع دو فاز میلیون تن) نیز در سال های بعد به بهره برداری خواهد رسید. بهره برداری از سه خط تولید کنسانتره، هر یک به ظرفیت 2 میلیون تن (جمعا 6 میلیون تن) نیز از دیگر برنامه های توسعه ای در سنگ آهن گهر زمین است که بنا بر زمان بندی اعلام شده اولین خط از این سه خط، تا پایان شهریور ماه سال 99 به بهره برداری می رسد. با این تفاسیر به نظر می رسد در آینده ای نزدیک (با احتساب خطوط فعلی تولید) کگهر توانایی تولید 6 میلیون تن کنسانتره و 5 میلیون تن گندله را دارد. در سال های بعد و با بهره برداری از دیگر طرح ها نیز گهر زمین ظرفیت تولید 10 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن گندله را خواهد داشت.

با این وجود به جرات می توان سنگ آهن گهر زمین را (در کنار دو شرکت گل گهر و چادرملو) به عنوان ضلع سوم غول های بزرگ سنگ آهنی در بازار سرمایه معرفی کرد. با این تفاوت که این شرکت تازه در آغاز راه بوده و پتانسیل های زیادی برای شکوفایی دارد که بهره برداری از طرح های توسعه ای تنها یک قلم از این پتانسیل هاست. آنچه مسلم است بالفعل شدن این پتانسیل ها می تواند سود شرکت را در سال های آینده با جهش قابل توجه همراه نموده و در میان مدت و بلندمدت بازدهی سرشاری نصیب سهامداران نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24